با صحبت های مدیر شرکت Remedy درمورد نحوه‌ی تبلیغات و فروش بازی ها همراه باشید

روابط میان ناشرها و توسعه دهندگان، همواره کمی سفت و سخت است، چون هر کدام برای منافع خود کار می کنند. اما در مورد شرکت های بزرگ و پر سابقه چطور است؟ مثلا روابط دو کمپانی مایکروسافت و رمدی که تجربه‌ی همکاری طولانی مدتی دارند، چگونه است؟! برای دریافت پاسخ این پرسش، به بررسی صحبت های آقای “توماس پوها” (Thomas Puha) (مدیر عامل شرکت رمدی) که از طریق شخصی خود به اشتراک گذاشته است، می پردازیم.

“واقعیت این است که قبل از ورود یک بازی به بازار، ما خیلی خوب می دانیم که چقدر به فروش می رسد. البته صحبت ها و نقد های مثبت، به افزایش این رقم کمک می کنند. بودجه‌ی بازاریابی بازی ها اغلب اطمینان خرده فروش نسبت به محصول مورد نظر بستگی دارد. هنگامی که یک ناشر تضمین می کند که تبلیغات بسیاری وجود خواهند داشت، خرده فروش به احتمال زیاد، تعداد بیشتری پیش خرید می کند؛ بیشتر از مقداری که خود ناشر نسبت به بازی اعتماد دارد.”

“بدیهی است که یک خرده فروش، قدرت بسیاری زیادی دارد و همچنین دوست ندارد که با مقدار زیادی از بازی هایی که فروخته نشده اند، گیر کند. این همان قسمتی است که باید ریسک کنند. [از طرفی دیگر،] فروش دیجیتالی سخت تر است چون نمی توانیم سرزمین افرادی که یک بازی را خریداری می کنند، ردیابی کنیم.”

“حقیقت این است که در نمایشگاه E3 ، خریداران کلیدی از فروشگاه ها و خرده فروش های بزرگ، با مسئولین بازاریابی بزرگ از سوی ناشر ها، با یکدیگر ملاقات کرده و به گفتوگو می پردازند. اگر این خریداران به این نتیجه برسند که بازی مورد نظر فوق العادست، ناشر قطعا متوجه می شود. همچنین اگر می بینید که از فلان بازی تبلیغ چندانی نمی شود، به این دلیل است که آمار به ناشر ثابت کرده که بازی مورد نظر، علاقه مندان زیادی ندارد. البته در این مورد یک استثنا هم وجود دارد.”

“هیچ کس برای افزایش میزان فروش یک بازی، آن را در تلویزیون تبلیغ نمی کند؛ بلکه برای پشتیبانی تبلیغ می کند. یکی از شانس هایی که بازی Quantum Break آورد، این بود که در فصل بهار، اجرای تبلیغات در تلویزیون اروپا حداقل 30% ارزان تر از فصل های تعطیلات است. این یک داینامیک جالب است که اکثر مردم آن را نمی دانند و یا درموردش اصلا فکر نمی کنند. من در Remedy Entertainment یک مراسم درموردش برگزار می کنم؛ حداقل برای افزایش دانش توسعه دهندگان خوب است.”

با صحبت های مدیر شرکت Remedy درمورد نحوه‌ی تبلیغات و فروش بازی ها همراه باشید

روابط میان ناشرها و توسعه دهندگان، همواره کمی سفت و سخت است، چون هر کدام برای منافع خود کار می کنند. اما در مورد شرکت های بزرگ و پر سابقه چطور است؟ مثلا روابط دو کمپانی مایکروسافت و رمدی که تجربه‌ی همکاری طولانی مدتی دارند، چگونه است؟! برای دریافت پاسخ این پرسش، به بررسی صحبت های آقای “توماس پوها” (Thomas Puha) (مدیر عامل شرکت رمدی) که از طریق شخصی خود به اشتراک گذاشته است، می پردازیم.

“واقعیت این است که قبل از ورود یک بازی به بازار، ما خیلی خوب می دانیم که چقدر به فروش می رسد. البته صحبت ها و نقد های مثبت، به افزایش این رقم کمک می کنند. بودجه‌ی بازاریابی بازی ها اغلب اطمینان خرده فروش نسبت به محصول مورد نظر بستگی دارد. هنگامی که یک ناشر تضمین می کند که تبلیغات بسیاری وجود خواهند داشت، خرده فروش به احتمال زیاد، تعداد بیشتری پیش خرید می کند؛ بیشتر از مقداری که خود ناشر نسبت به بازی اعتماد دارد.”

“بدیهی است که یک خرده فروش، قدرت بسیاری زیادی دارد و همچنین دوست ندارد که با مقدار زیادی از بازی هایی که فروخته نشده اند، گیر کند. این همان قسمتی است که باید ریسک کنند. [از طرفی دیگر،] فروش دیجیتالی سخت تر است چون نمی توانیم سرزمین افرادی که یک بازی را خریداری می کنند، ردیابی کنیم.”

(image)

“حقیقت این است که در نمایشگاه E3 ، خریداران کلیدی از فروشگاه ها و خرده فروش های بزرگ، با مسئولین بازاریابی بزرگ از سوی ناشر ها، با یکدیگر ملاقات کرده و به گفتوگو می پردازند. اگر این خریداران به این نتیجه برسند که بازی مورد نظر فوق العادست، ناشر قطعا متوجه می شود. همچنین اگر می بینید که از فلان بازی تبلیغ چندانی نمی شود، به این دلیل است که آمار به ناشر ثابت کرده که بازی مورد نظر، علاقه مندان زیادی ندارد. البته در این مورد یک استثنا هم وجود دارد.”

“هیچ کس برای افزایش میزان فروش یک بازی، آن را در تلویزیون تبلیغ نمی کند؛ بلکه برای پشتیبانی تبلیغ می کند. یکی از شانس هایی که بازی Quantum Break آورد، این بود که در فصل بهار، اجرای تبلیغات در تلویزیون اروپا حداقل 30% ارزان تر از فصل های تعطیلات است. این یک داینامیک جالب است که اکثر مردم آن را نمی دانند و یا درموردش اصلا فکر نمی کنند. من در Remedy Entertainment یک مراسم درموردش برگزار می کنم؛ حداقل برای افزایش دانش توسعه دهندگان خوب است.”

با صحبت های مدیر شرکت Remedy درمورد نحوه‌ی تبلیغات و فروش بازی ها همراه باشید