FIFA 17 و انتظارات ما

10 انتظاری که از FIFA 17 داریم

“به قلم سینا ربیعی”

تقویم و سیستم روزشماری برای عاشقان فوتبال با بقیه مردم تفاوت دارد! برای این دسته از مردم هر سال از اواخر تابستان و با شروع فصل جدید لیگ های فوتبال آغاز می شود که دقیقا مصادف است با عرضه فیفا؛ دوران داغ سال تا خردادماه و پایان لیگ های اروپایی ادامه پیدا می کند اما از ماه خرداد با تعطیلی لیگ ها و شروع نقل و انتقالات تیم های اروپایی احتمالا با من موافق باشید که فیفا دیگر حال و هوای قبل را ندارد و بیش از هر چیزی دنبال معرفی نسخه بعدی هستیم!

در فاصله دو هفته مانده تا کنفرانس شرکت الکترونیک آرتز در E3 همگان منتظر معرفی نسخه جدید فیفا هستند و همه عاشقان فیفا نیز کوله باری از ایده ها و فانتزی ها را در مورد فیفا 17 در ذهن دارند! بعد از پیشرفت نه چندان چشمگیر بازی در نسخه های اخیر شاید حق هم داشته باشیم که انتظار داریم تغییرات بزرگی را در بازی ببیینم!

اگر گذری را بر مسیر سری بازی فیفا تا به امروز بزنیم، اوج تعالی فرمول طلایی فیفا در نسخه 12 بود که اگر آنرا بهترین شبیه ساز فوتبال نسل هفتم بدانیم، چیز عجیبی نگفته ایم، از آن زمان فیفا صرفا در حال برداشت موفقیت های فرمول طلایی نسل هفتم خود بوده است و این موضوع در گذر زمان، باعث تکرار فرمول گشته و بازی آن حالت غیرقابل پیشبینی و باز گذشته را دیگر ندارد.

در این شرایط فیفا نیاز به بروزرسانی و تنوع بیشتری دارد، این تنوع هم باید در عمق گیم پلی ارائه شود و هم در ویژگی ها و بخش های مختلف بازی که بشدت نیاز به ارتقا دارند. در این مقاله گذری می زنیم به 10 بخشی که سازندگان می توانند در آنها تغییرات مثبتی را ایجاد کنند! با پردیس گیم همراه باشید:

1- چهره های تازه بر روی کاور بازی

شاید خود طرفداران مسی هم با من موافق باشند که زمان تغییراتی در کاور بازی فرا رسیده است! با وجود اینکه کماکان مسی و رونالدو در دنیای فوتبال دست نیافتنی محسوب می شوند اما وقتی به گذشته و کاور بازی هایی مثل فیفا 11 یا 12 نگاه می کنیم، به هیچ عنوان شاهد تکرار و یکنواختی امروز نیستیم. دنیای فوتبال سال گذشته شاهد غافلگیری ها و پدیده های فراوانی بود. چه اشکالی دارد بازیکنانی مثل روبرت لواندوفسکی، آنتونیو گریزمان، لوییس سوارز، گرت بیل، جیمی واردی، پاول پوگبا و یا حتی نیمار روی کاور بازی قرار داشته باشند؟ شاید حالت ایده آل مثل برخی از نسخه های کلاسیک، استفاده از سه بازیکن روی کاور باشد و در این صورت بشدت می توان تنوعی جالب را به کاور بازی ارائه داد حتی بت وجود لیونل مسی.

2- بهبود گرافیک و انیمیشن های بازی

در نسخه 15 شاهد ارتقا بسیار خوبی در انیمیشن بازی بودیم اما با این وجود نباید فراموش کنیم در نسل هشتم به سر می بریم و در ابعاد گرافیکی نسخه های اخیر فیفا به هیچ عنوان یک نسل از نسخه های نسل هفتم مثل فیفا 13 یا 14 جلوتر نبوده اند. چالش اصلی در رابطه با موتورگرافیکی بازی است که با وجود اینکه EA در تبلیغات خود مانور فراوانی بر روی آن داده اما در عمل تنها شاهد یک ارتقا ساده نسبت به نسخه نسل هفتمی آن هستیم. حتی فارغ از موتور گرافیکی گرافیک بازی بشدت نامتعادل شده است.

به طور مثال در زمینه کیفیت مدلینگ استادیوم ها تناقض عجیبی بین کیفیت استادیوم های انگلیسی با سایر کشور ها وجود دارد، به بیان بهتر طراحی استادیوم های انگلیسی همگی در نسل هشتم انجام شده اما استادیوم های کمتر شناخته شده سایر کشور ها عملا همان کیفیت نسل قبل را دارند. کیفیت استادیوم های لایسنس نشده هم به واقع اسف بار است و مدت هاست هیچ تغییری نکرده است.

مسئله دیگر این است که فیفا بشدت بازی گسترده ای محسوب می شود و این گسترگی موجب شده که کیفیت در تیم های مشهور بسیار بالاتر از تیم های کمتر شناخته شده باشد. مثلا اگر شما در لیگ ایتالیا با دو تیم رم و یوونتوس بازی کنید کاملا می توانید سطح بالا طراحی انیمیشن ها و تنوع آنها را مشاهده کنید اما اگر دو طرف تیمهایی مثل اودینزه و سمپدوریا باشند آنگاه صرفا با اجسامی در زمین رو به رو می شوید که تا درصد زیادی کاملا انیمیشن هایی شبیبه به هم را دارند.

یکی از مهمترین کارهایی که باید در فیفا انجام شود، ارتقا سطح انیمیشن ها و بهبود سطح طراحی بازیکنان و استادیوم های تیم های سطح پایینتر است تا مشکل عدم تعادل کیفیت در بازی حداقل کمرنگ شود.

3- ارتقا هوش مصنوعی درجات سختی

در نسخه های 12 و 13 و حتی 14، درجه سختی لجندری یکی از بهترین تجربیات ما از بازی فوتبال بود، بشدت چالش برانگیز، جدی و از همه مهمر متنوع! اما چیزی که از این درجه سختی در فیفا 16 دیدیم صرفا پاسکاری های پیاپی و مصنوعی است و به جز این هیچگونه الگو یا پلن بی برای این درجه سختی طراحی نشده است. فرقی ندارد حریف شما یووه باشد یا والنسیا یا تاتنهام! همه آنها شبیه هم بازی می کنند. این موضوع برای کسانی که فیفا را بیشتر بر مبنا بخش کریر مود تجربه می کنند ناگوار است زیرا براحتی پس از مدتی، بازی با این درجه سختی تکراری می شود چیزی که در نسخه های طلایی گذشته سابقه نداشت.

ارائه الگوهای بیشتر برای حمله و دفاع به درجه سختی لجندری و سایر درجات سختی، امری ضروری برای بهبود تجربه بازی محسوب می شود. مورد دیگر این است که به واقع درجه سختی لجندری چالش گذشته را نیز دیگر ندارد و اگر شما با صبر و حوصله بازی کنید براحتی می توانید آنرا شکست دهید. این مورد نیز در نسخه های گذشته کم سابقه بوده است.

4- بهبود سطح داوری

یکی از بزرگترین مشکلات فیفا 16 بخش داوری است، یعنی بخشی که در نسخه های گذشته یکی از نقاط قوت آن در قیاس با رقیب دیرینه اش بود. مشکل اصلی داوری فیفا 16، در ضریب بالای خطاهای اعلام شده توسط داور است. فراموش نکنید لازمه بازی زیبا که از قضا شعار فیفا 16 می باشد، سرعت است، لازمه سرعت چرخش توپ و لازمه چرخش توپ عدم توقف بازی توسط داور؛ اما چیزی که در فیفا 16 ما مشاهده کرده ایم حساسیت بیش از حد داور بازی حتی در برخوردهای ساده و کوچک است.

اگر بخوایم جزئی تر به این مشکل نگاه کنیم، میزان آوانتاژ دادن داور به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده و حتی بعد از خطاهای جزئی نیز داور سوت خود را به صدا در می آورد. شاید در هنگام خواندن این مشکل چندان جدی نباشد اما در عمل و تجربه شاهد تاثیر منفی آن هستیم. همچنین نباید از سخت گیری بیش از حد داور نیز گذشت و در فیفا 16 بسیار پیش می آید که حتی برای خطا های ساده و کوچک نیز کارت دریافت می کنید.

5- ایجاد الگوی رندوم در سیستم رشد بازیکنان کریر مود

شخصا یکی از بهترین و تحسین برانگیز ترین بخش های سری فیفا را بخش مربی گری می دانم، بخشی که تجربه ای هر چند سطحی اما بشدت جذاب و گسترده را به شما در زمینه نقل و انتقالات و مربی گری انتقال می دهد.

اما یکی از مشکلات بزرگ این بخش همواره تکراری شدن و قابل پیش بینی شدن نقل و انتقالات است. به طور مثال شما زمانی که با نهایت حد رشد بازیکنان آشنا می شوید، در بازار صرفا به دنبال بازیکنانی می روید که با سن کم و قیمت پایین، رشد بسیار بالایی را نیز دارد. این مشکل سبب می شود بازی شما حالت اسکریپت شده و قابل پیشبینی داشته باشد.

اما ایده جالبی که می توان در باز پیاده شود ارائه یک الگو رندوم و اتفاقی در مسیر رشد است. مثلا بازیکنی مثل پائولو دیبالا، مهاجم یوونتوس به یک رشد مشخص و قطعی نرسد بلکه چهار الگو بر مبنای نهایت قدرت 84 ،85 ،86 و 87 طراحی شود و در هر سری که به کریر مود می رویم، بصورت اتفاقی یکی از این موارد در بازی شما شبیه سازی شود. این موضوع سبب می شود که شما در طول بازی صرفا به دنبال اسم های تکراری نروید و روحیه کاوش بیشتری برای یافتن استعدادهای نفهته داشته باشید.

6- بازگشت بخش FIVE-A-SIDE

فیفا با وجود داشتن بخش های بسیار زیاد و متنوع، نیاز به بروزرسانی بیشتری در این زمینه دارد. یکی از ایده های جالب در این رابطه اضافه شدن بخش FIVE-A-SIDE به بازی است!

FIVE-A-SIDE یکی از بخش های محبوب و قدیمی سری بازی فیفا محسوب می شود که مدتی زیادی است اثری از آن نیست. با این وجود بسیاری از طرفداران قدیمی فیفا امیدوارند باردیگر آنرا مشاهده کنند. در فیفا 98 برای اولین بار این بخش گنجانده شده بود و شایعاتی مطرح است که در نسخه 2018 بازی به مناسبت 20 سالگی این بخش به بازی بازگردد.

FIVE-A-SIDE بخشی محسوب می شود که شما در زمین های کوچک سالنی یا خیابانی بصورت 5 به 5 بازی می کنید، تا حدی شبیه به فیفا استریت؛ شاید بهتر باشد EA به جای سرمایه گذاری بر روی یک نسخه جدید از فیفااستریت، یک بخش جانبی را در بازی اصلی ایجاد کند که در آن به شکل محدود توانایی تجربه بازی بصورت فوتسال و فوتبال خیابانی وجود دارد. به طور کلی FIVE-A-SIDE یکی از بخش هایی است که شمار بسیار زیادی از طرفداران قدیمی بازی بیصبرانه منتظر بازگشت آن هستند و امیدوار هستیم این درخواست ها از طرف EA شنیده شده و شاهد عمل کردن به آن باشیم.

7- افزایش قابلیت های تاکتیکی

با وجود اینکه بخش Instruction یکی از بخش های نو فیفا در حوزه تاکتیک محسوب می شود، اما بخش Team Management پتانسیل بهبود و ارتقا را دارد. به طور مثال در بخش درجه بندی تاکتیکی، سالهاست تغییری صورت نگرفته و می توان این بخش را بهبود داد؛ یا مثلا قابلیت هایی مثل یارگیری من تو من، یارگیری منطقه ای و موارد دفاعی بیشتر باید به شکل دقیق تری در بازی پیاده شود و قابلیت استفاده  از آنها در بازی آنلاین نیز وجود داشته باشد.

یکی دیگر از بخش هایی که می تواند به حوزه تاکتیکی فیفا افزوده شود، قابلیت تاکتیک های چند زمانه است. به طوری که مثلا مشخص کنیم که تیم تا دقیقه 30، براساس تاکتیک شخصی سازی شده 1 بازی کند و از دقیقه 30 تا 60 تاکتیک 2 را اجرا کند و در یک سوم پایانی به همان تاکتیک اول بازگردد. تا کنون چنین چیزی براساس بخش تاکتیک های دستی میسر بود و در بازی باید یکی از آنها را انتخاب می کردیم اما برای آنکه تمرکز بازی ما بر هم نخورد، این الگو می تواند به شکل اتوماتیک پیش از بازی ترسیم شود و حتی در حین بازی به شکل اتوماتیک سیستم تیم نیز تغییر کند. ایده برای بخش تاکتیکی زیاد است و بدون شک این بخش در نسخه 17 نیاز به بروزرسانی و ارتقا دارد.

8- بهبود هوش مصنوعی نقل و انتقالات در کریر مود

بخش کریر مود فیفا مدت هاست از لحاظ هوش مصنوعی خرید و فروش دچار تحول نشده است و گاها شاهد مشکلاتی در بازی هستیم که هیچ اثری از شبیه ساز بودن و واقع گرایانه بودن ندارد. به طور مثال اگر شما بخواهید یک بازیکن بزرگ اما پا به سن گذاشته را بخرید احتمالا باید نزدیک به مدل مشابه جوان آن هزینه کنید. مثلا خرید یحیی توره برای شما حدود 30 تا 35 میلیون یورو هزینه دارد در حالی که در واقعیت قیمت این بازی بدلیل سن بالایی که دارد حدود 15 تا 20 میلیون است. در واقعیت چیزی که خرید بازیکنان بزرگ با سن بالا را دشوار کرده، بحث دستمزد هفتگی است نه هزینه خرید! مثال بارز این موضوع زلاتان ابراهیموویچ است که هم اکنون بازیکن آزاد محسوب می شود، یعنی می تواند به شکل رایگان به یک باشگاه برود اما چالش اصلی دستمزد بالای زلاتان است که عملا به جز چند باشگاه مشهور، تیمی توان پرداخت آنرا ندارد.

مشکل دیگر، غیرمنطقی بودن فرآیند تمدید قرارداد با بازیکن است. به طور مثال زمانی که شما می خواهید قرارداد یک بازیکن پا به سن گذاشته تیم که در ترکیب اصلی نیست را تمدید کنید در کمال تعجب تنها در شرایطی قرارداد تمدید می شود که حقوقی بیشتر یا مشابه حقوق کنونی به او تعلق گیرد. در حالی که در واقعیت با افزایش سن بازیکنان، شرط باشگاه برای تمدید کاهش دستمزد است.

مشکل بغرنج دیگر بحث قول و قرار باشگاه با بازیکن برای نقش در باشگاه است. مثلا در هنگام قرارداد می توانید به بازیکن این تضمین را بدهید که همیشه در ترکیب ثابت باشد و یا در آینده به ترکیب اضافه خواهد شد. در زمان خرید این قابلیت کارساز است اما در زمان تمدید می توان گفت در اکثریت اوقات حتی بازیکنان ضعیف تیز نیز تنها در صورتی قرارداد خود را تمدید می کنند که به آنها قول ترکیب اصلی را بدهیم! مثلا هم اکنون در حال تجربه بخش کریر مود با لاتزیو هستم و یک بازیکن 24 ساله با ریت 71 چنین شرطی را برای تمدید گذاشته است، چیزی که در واقعیت امکان مشاهده آن وجود ندارد.

9- ساندترک بهتر و پرانرژی تر!

احتمالا خیلی از شما مثل من گاهی اوقات در مِنو فیفا می مانید تا ترک های فوق العاده آنرا گوش دهید! اوج هنر انتخاب موسیقی را در فیفا 10، 11 و 12 شاهد بودیم. سپس از آن زمان تا حدی سیر نزولی طی شد تا اینکه اکثریت ترک های فیفا 16، اثری از آن هیجان و انرژیک بودن گذشته را ندارند و شاید مناسب یک بازی ورزشی نباشند! بی شک بهبود ساندترک بازی و الگو برداری از نسخه های منتخب گذشته در انتخاب موسیقی، می تواند یکی از موارد بهبود فیفا 17 باشد.

10- اروپا فقط لیگ انگلیس نیست!

تجربه فیفا گاهی برای کریر مود بازها خنده دار می شود! بروید لیگ ایتالیا را بازی کنید! تقریبا نصف بازی ها در یک استادیوم برگزار می شود. در سایر لیگ ها به جز انگلیس نیز چنین شرایطی حاکم است و سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا وجود تنها 3 4 استادیوم لایسنس شده در لیگ های بزرگ، رقم منطقی است؟

شاید به جای تمرکز روی طراحی تمامی استادیوم های انگیلس، اگر این گسترش به شکل یکپارچه در تمام لیگ ها صورت می گرفت نتایج بهتری را شاهد بودیم. براحتی دو تا سه استادیوم از اسپانیا، ایتالیا، آلمان و حتی روسیه و پرتغال می توانند به بازی اضافه شوند و این موضوع بشدت می تواند به بهبود تجربه بازی در بخش کریر مود و حتی آنلاین کمک کند.

در نهایت احتمالا تا دو هفته دیگر شاهد معرفی FIFA 17 هستیم، در مقطعی که رقیب فیفا بشدت توانسته در خود تحول ایجاد کند، EA باید به فکر بهبود و مدرن کردن گیم پلی باشد. مسائلی تبلیغاتی نظیر فوتبال زنان باعث بهترین بودن یک شبیه ساز نمی شود و اگر زمانی که برای ارائه این بخش های تبلیغاتی گذاشته می شود بر روی بهبود گیم پلی و صدالبته ارتقا موتور گرافیکی گذاشته شود، مطمئنا شاهد خروجی بهتری در بازی خواهیم بود.

در پایان ایده ها و انتظارات شما از فیفا 17 چیست؟ شما تمایل دارید چه تغییراتی را در این نسخه مشاهده کنید؟

FIFA 17 و انتظارات ما

(image)

10 انتظاری که از FIFA 17 داریم

“به قلم سینا ربیعی”

تقویم و سیستم روزشماری برای عاشقان فوتبال با بقیه مردم تفاوت دارد! برای این دسته از مردم هر سال از اواخر تابستان و با شروع فصل جدید لیگ های فوتبال آغاز می شود که دقیقا مصادف است با عرضه فیفا؛ دوران داغ سال تا خردادماه و پایان لیگ های اروپایی ادامه پیدا می کند اما از ماه خرداد با تعطیلی لیگ ها و شروع نقل و انتقالات تیم های اروپایی احتمالا با من موافق باشید که فیفا دیگر حال و هوای قبل را ندارد و بیش از هر چیزی دنبال معرفی نسخه بعدی هستیم!

در فاصله دو هفته مانده تا کنفرانس شرکت الکترونیک آرتز در E3 همگان منتظر معرفی نسخه جدید فیفا هستند و همه عاشقان فیفا نیز کوله باری از ایده ها و فانتزی ها را در مورد فیفا 17 در ذهن دارند! بعد از پیشرفت نه چندان چشمگیر بازی در نسخه های اخیر شاید حق هم داشته باشیم که انتظار داریم تغییرات بزرگی را در بازی ببیینم!

اگر گذری را بر مسیر سری بازی فیفا تا به امروز بزنیم، اوج تعالی فرمول طلایی فیفا در نسخه 12 بود که اگر آنرا بهترین شبیه ساز فوتبال نسل هفتم بدانیم، چیز عجیبی نگفته ایم، از آن زمان فیفا صرفا در حال برداشت موفقیت های فرمول طلایی نسل هفتم خود بوده است و این موضوع در گذر زمان، باعث تکرار فرمول گشته و بازی آن حالت غیرقابل پیشبینی و باز گذشته را دیگر ندارد.

در این شرایط فیفا نیاز به بروزرسانی و تنوع بیشتری دارد، این تنوع هم باید در عمق گیم پلی ارائه شود و هم در ویژگی ها و بخش های مختلف بازی که بشدت نیاز به ارتقا دارند. در این مقاله گذری می زنیم به 10 بخشی که سازندگان می توانند در آنها تغییرات مثبتی را ایجاد کنند! با پردیس گیم همراه باشید:

(image)

1- چهره های تازه بر روی کاور بازی

شاید خود طرفداران مسی هم با من موافق باشند که زمان تغییراتی در کاور بازی فرا رسیده است! با وجود اینکه کماکان مسی و رونالدو در دنیای فوتبال دست نیافتنی محسوب می شوند اما وقتی به گذشته و کاور بازی هایی مثل فیفا 11 یا 12 نگاه می کنیم، به هیچ عنوان شاهد تکرار و یکنواختی امروز نیستیم. دنیای فوتبال سال گذشته شاهد غافلگیری ها و پدیده های فراوانی بود. چه اشکالی دارد بازیکنانی مثل روبرت لواندوفسکی، آنتونیو گریزمان، لوییس سوارز، گرت بیل، جیمی واردی، پاول پوگبا و یا حتی نیمار روی کاور بازی قرار داشته باشند؟ شاید حالت ایده آل مثل برخی از نسخه های کلاسیک، استفاده از سه بازیکن روی کاور باشد و در این صورت بشدت می توان تنوعی جالب را به کاور بازی ارائه داد حتی بت وجود لیونل مسی.

(image)

2- بهبود گرافیک و انیمیشن های بازی

در نسخه 15 شاهد ارتقا بسیار خوبی در انیمیشن بازی بودیم اما با این وجود نباید فراموش کنیم در نسل هشتم به سر می بریم و در ابعاد گرافیکی نسخه های اخیر فیفا به هیچ عنوان یک نسل از نسخه های نسل هفتم مثل فیفا 13 یا 14 جلوتر نبوده اند. چالش اصلی در رابطه با موتورگرافیکی بازی است که با وجود اینکه EA در تبلیغات خود مانور فراوانی بر روی آن داده اما در عمل تنها شاهد یک ارتقا ساده نسبت به نسخه نسل هفتمی آن هستیم. حتی فارغ از موتور گرافیکی گرافیک بازی بشدت نامتعادل شده است.

به طور مثال در زمینه کیفیت مدلینگ استادیوم ها تناقض عجیبی بین کیفیت استادیوم های انگلیسی با سایر کشور ها وجود دارد، به بیان بهتر طراحی استادیوم های انگلیسی همگی در نسل هشتم انجام شده اما استادیوم های کمتر شناخته شده سایر کشور ها عملا همان کیفیت نسل قبل را دارند. کیفیت استادیوم های لایسنس نشده هم به واقع اسف بار است و مدت هاست هیچ تغییری نکرده است.

مسئله دیگر این است که فیفا بشدت بازی گسترده ای محسوب می شود و این گسترگی موجب شده که کیفیت در تیم های مشهور بسیار بالاتر از تیم های کمتر شناخته شده باشد. مثلا اگر شما در لیگ ایتالیا با دو تیم رم و یوونتوس بازی کنید کاملا می توانید سطح بالا طراحی انیمیشن ها و تنوع آنها را مشاهده کنید اما اگر دو طرف تیمهایی مثل اودینزه و سمپدوریا باشند آنگاه صرفا با اجسامی در زمین رو به رو می شوید که تا درصد زیادی کاملا انیمیشن هایی شبیبه به هم را دارند.

یکی از مهمترین کارهایی که باید در فیفا انجام شود، ارتقا سطح انیمیشن ها و بهبود سطح طراحی بازیکنان و استادیوم های تیم های سطح پایینتر است تا مشکل عدم تعادل کیفیت در بازی حداقل کمرنگ شود.

(image)

3- ارتقا هوش مصنوعی درجات سختی

در نسخه های 12 و 13 و حتی 14، درجه سختی لجندری یکی از بهترین تجربیات ما از بازی فوتبال بود، بشدت چالش برانگیز، جدی و از همه مهمر متنوع! اما چیزی که از این درجه سختی در فیفا 16 دیدیم صرفا پاسکاری های پیاپی و مصنوعی است و به جز این هیچگونه الگو یا پلن بی برای این درجه سختی طراحی نشده است. فرقی ندارد حریف شما یووه باشد یا والنسیا یا تاتنهام! همه آنها شبیه هم بازی می کنند. این موضوع برای کسانی که فیفا را بیشتر بر مبنا بخش کریر مود تجربه می کنند ناگوار است زیرا براحتی پس از مدتی، بازی با این درجه سختی تکراری می شود چیزی که در نسخه های طلایی گذشته سابقه نداشت.

ارائه الگوهای بیشتر برای حمله و دفاع به درجه سختی لجندری و سایر درجات سختی، امری ضروری برای بهبود تجربه بازی محسوب می شود. مورد دیگر این است که به واقع درجه سختی لجندری چالش گذشته را نیز دیگر ندارد و اگر شما با صبر و حوصله بازی کنید براحتی می توانید آنرا شکست دهید. این مورد نیز در نسخه های گذشته کم سابقه بوده است.

(image)

4- بهبود سطح داوری

یکی از بزرگترین مشکلات فیفا 16 بخش داوری است، یعنی بخشی که در نسخه های گذشته یکی از نقاط قوت آن در قیاس با رقیب دیرینه اش بود. مشکل اصلی داوری فیفا 16، در ضریب بالای خطاهای اعلام شده توسط داور است. فراموش نکنید لازمه بازی زیبا که از قضا شعار فیفا 16 می باشد، سرعت است، لازمه سرعت چرخش توپ و لازمه چرخش توپ عدم توقف بازی توسط داور؛ اما چیزی که در فیفا 16 ما مشاهده کرده ایم حساسیت بیش از حد داور بازی حتی در برخوردهای ساده و کوچک است.

اگر بخوایم جزئی تر به این مشکل نگاه کنیم، میزان آوانتاژ دادن داور به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده و حتی بعد از خطاهای جزئی نیز داور سوت خود را به صدا در می آورد. شاید در هنگام خواندن این مشکل چندان جدی نباشد اما در عمل و تجربه شاهد تاثیر منفی آن هستیم. همچنین نباید از سخت گیری بیش از حد داور نیز گذشت و در فیفا 16 بسیار پیش می آید که حتی برای خطا های ساده و کوچک نیز کارت دریافت می کنید.

(image)

5- ایجاد الگوی رندوم در سیستم رشد بازیکنان کریر مود

شخصا یکی از بهترین و تحسین برانگیز ترین بخش های سری فیفا را بخش مربی گری می دانم، بخشی که تجربه ای هر چند سطحی اما بشدت جذاب و گسترده را به شما در زمینه نقل و انتقالات و مربی گری انتقال می دهد.

اما یکی از مشکلات بزرگ این بخش همواره تکراری شدن و قابل پیش بینی شدن نقل و انتقالات است. به طور مثال شما زمانی که با نهایت حد رشد بازیکنان آشنا می شوید، در بازار صرفا به دنبال بازیکنانی می روید که با سن کم و قیمت پایین، رشد بسیار بالایی را نیز دارد. این مشکل سبب می شود بازی شما حالت اسکریپت شده و قابل پیشبینی داشته باشد.

اما ایده جالبی که می توان در باز پیاده شود ارائه یک الگو رندوم و اتفاقی در مسیر رشد است. مثلا بازیکنی مثل پائولو دیبالا، مهاجم یوونتوس به یک رشد مشخص و قطعی نرسد بلکه چهار الگو بر مبنای نهایت قدرت 84 ،85 ،86 و 87 طراحی شود و در هر سری که به کریر مود می رویم، بصورت اتفاقی یکی از این موارد در بازی شما شبیه سازی شود. این موضوع سبب می شود که شما در طول بازی صرفا به دنبال اسم های تکراری نروید و روحیه کاوش بیشتری برای یافتن استعدادهای نفهته داشته باشید.

(image)

6- بازگشت بخش FIVE-A-SIDE

فیفا با وجود داشتن بخش های بسیار زیاد و متنوع، نیاز به بروزرسانی بیشتری در این زمینه دارد. یکی از ایده های جالب در این رابطه اضافه شدن بخش FIVE-A-SIDE به بازی است!

FIVE-A-SIDE یکی از بخش های محبوب و قدیمی سری بازی فیفا محسوب می شود که مدتی زیادی است اثری از آن نیست. با این وجود بسیاری از طرفداران قدیمی فیفا امیدوارند باردیگر آنرا مشاهده کنند. در فیفا 98 برای اولین بار این بخش گنجانده شده بود و شایعاتی مطرح است که در نسخه 2018 بازی به مناسبت 20 سالگی این بخش به بازی بازگردد.

FIVE-A-SIDE بخشی محسوب می شود که شما در زمین های کوچک سالنی یا خیابانی بصورت 5 به 5 بازی می کنید، تا حدی شبیه به فیفا استریت؛ شاید بهتر باشد EA به جای سرمایه گذاری بر روی یک نسخه جدید از فیفااستریت، یک بخش جانبی را در بازی اصلی ایجاد کند که در آن به شکل محدود توانایی تجربه بازی بصورت فوتسال و فوتبال خیابانی وجود دارد. به طور کلی FIVE-A-SIDE یکی از بخش هایی است که شمار بسیار زیادی از طرفداران قدیمی بازی بیصبرانه منتظر بازگشت آن هستند و امیدوار هستیم این درخواست ها از طرف EA شنیده شده و شاهد عمل کردن به آن باشیم.

(image)

7- افزایش قابلیت های تاکتیکی

با وجود اینکه بخش Instruction یکی از بخش های نو فیفا در حوزه تاکتیک محسوب می شود، اما بخش Team Management پتانسیل بهبود و ارتقا را دارد. به طور مثال در بخش درجه بندی تاکتیکی، سالهاست تغییری صورت نگرفته و می توان این بخش را بهبود داد؛ یا مثلا قابلیت هایی مثل یارگیری من تو من، یارگیری منطقه ای و موارد دفاعی بیشتر باید به شکل دقیق تری در بازی پیاده شود و قابلیت استفاده  از آنها در بازی آنلاین نیز وجود داشته باشد.

یکی دیگر از بخش هایی که می تواند به حوزه تاکتیکی فیفا افزوده شود، قابلیت تاکتیک های چند زمانه است. به طوری که مثلا مشخص کنیم که تیم تا دقیقه 30، براساس تاکتیک شخصی سازی شده 1 بازی کند و از دقیقه 30 تا 60 تاکتیک 2 را اجرا کند و در یک سوم پایانی به همان تاکتیک اول بازگردد. تا کنون چنین چیزی براساس بخش تاکتیک های دستی میسر بود و در بازی باید یکی از آنها را انتخاب می کردیم اما برای آنکه تمرکز بازی ما بر هم نخورد، این الگو می تواند به شکل اتوماتیک پیش از بازی ترسیم شود و حتی در حین بازی به شکل اتوماتیک سیستم تیم نیز تغییر کند. ایده برای بخش تاکتیکی زیاد است و بدون شک این بخش در نسخه 17 نیاز به بروزرسانی و ارتقا دارد.

(image)

8- بهبود هوش مصنوعی نقل و انتقالات در کریر مود

بخش کریر مود فیفا مدت هاست از لحاظ هوش مصنوعی خرید و فروش دچار تحول نشده است و گاها شاهد مشکلاتی در بازی هستیم که هیچ اثری از شبیه ساز بودن و واقع گرایانه بودن ندارد. به طور مثال اگر شما بخواهید یک بازیکن بزرگ اما پا به سن گذاشته را بخرید احتمالا باید نزدیک به مدل مشابه جوان آن هزینه کنید. مثلا خرید یحیی توره برای شما حدود 30 تا 35 میلیون یورو هزینه دارد در حالی که در واقعیت قیمت این بازی بدلیل سن بالایی که دارد حدود 15 تا 20 میلیون است. در واقعیت چیزی که خرید بازیکنان بزرگ با سن بالا را دشوار کرده، بحث دستمزد هفتگی است نه هزینه خرید! مثال بارز این موضوع زلاتان ابراهیموویچ است که هم اکنون بازیکن آزاد محسوب می شود، یعنی می تواند به شکل رایگان به یک باشگاه برود اما چالش اصلی دستمزد بالای زلاتان است که عملا به جز چند باشگاه مشهور، تیمی توان پرداخت آنرا ندارد.

مشکل دیگر، غیرمنطقی بودن فرآیند تمدید قرارداد با بازیکن است. به طور مثال زمانی که شما می خواهید قرارداد یک بازیکن پا به سن گذاشته تیم که در ترکیب اصلی نیست را تمدید کنید در کمال تعجب تنها در شرایطی قرارداد تمدید می شود که حقوقی بیشتر یا مشابه حقوق کنونی به او تعلق گیرد. در حالی که در واقعیت با افزایش سن بازیکنان، شرط باشگاه برای تمدید کاهش دستمزد است.

مشکل بغرنج دیگر بحث قول و قرار باشگاه با بازیکن برای نقش در باشگاه است. مثلا در هنگام قرارداد می توانید به بازیکن این تضمین را بدهید که همیشه در ترکیب ثابت باشد و یا در آینده به ترکیب اضافه خواهد شد. در زمان خرید این قابلیت کارساز است اما در زمان تمدید می توان گفت در اکثریت اوقات حتی بازیکنان ضعیف تیز نیز تنها در صورتی قرارداد خود را تمدید می کنند که به آنها قول ترکیب اصلی را بدهیم! مثلا هم اکنون در حال تجربه بخش کریر مود با لاتزیو هستم و یک بازیکن 24 ساله با ریت 71 چنین شرطی را برای تمدید گذاشته است، چیزی که در واقعیت امکان مشاهده آن وجود ندارد.

(image)

9- ساندترک بهتر و پرانرژی تر!

احتمالا خیلی از شما مثل من گاهی اوقات در مِنو فیفا می مانید تا ترک های فوق العاده آنرا گوش دهید! اوج هنر انتخاب موسیقی را در فیفا 10، 11 و 12 شاهد بودیم. سپس از آن زمان تا حدی سیر نزولی طی شد تا اینکه اکثریت ترک های فیفا 16، اثری از آن هیجان و انرژیک بودن گذشته را ندارند و شاید مناسب یک بازی ورزشی نباشند! بی شک بهبود ساندترک بازی و الگو برداری از نسخه های منتخب گذشته در انتخاب موسیقی، می تواند یکی از موارد بهبود فیفا 17 باشد.

(image)

10- اروپا فقط لیگ انگلیس نیست!

تجربه فیفا گاهی برای کریر مود بازها خنده دار می شود! بروید لیگ ایتالیا را بازی کنید! تقریبا نصف بازی ها در یک استادیوم برگزار می شود. در سایر لیگ ها به جز انگلیس نیز چنین شرایطی حاکم است و سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا وجود تنها 3 4 استادیوم لایسنس شده در لیگ های بزرگ، رقم منطقی است؟

شاید به جای تمرکز روی طراحی تمامی استادیوم های انگیلس، اگر این گسترش به شکل یکپارچه در تمام لیگ ها صورت می گرفت نتایج بهتری را شاهد بودیم. براحتی دو تا سه استادیوم از اسپانیا، ایتالیا، آلمان و حتی روسیه و پرتغال می توانند به بازی اضافه شوند و این موضوع بشدت می تواند به بهبود تجربه بازی در بخش کریر مود و حتی آنلاین کمک کند.

در نهایت احتمالا تا دو هفته دیگر شاهد معرفی FIFA 17 هستیم، در مقطعی که رقیب فیفا بشدت توانسته در خود تحول ایجاد کند، EA باید به فکر بهبود و مدرن کردن گیم پلی باشد. مسائلی تبلیغاتی نظیر فوتبال زنان باعث بهترین بودن یک شبیه ساز نمی شود و اگر زمانی که برای ارائه این بخش های تبلیغاتی گذاشته می شود بر روی بهبود گیم پلی و صدالبته ارتقا موتور گرافیکی گذاشته شود، مطمئنا شاهد خروجی بهتری در بازی خواهیم بود.

در پایان ایده ها و انتظارات شما از فیفا 17 چیست؟ شما تمایل دارید چه تغییراتی را در این نسخه مشاهده کنید؟

FIFA 17 و انتظارات ما