مقایسه PS4 و Xbox One “قسمت اول”

تهیه شده توسط کاربر  (  )

سلام و عرض احترام خدمت تمام دوستان پردیسی گل

در این مقاله قصد دارم تا به مقایسه ای بین دو کنسول نسل هشتمی PlayStation 4 و Xbox One بپردازم تا در آستانه سومین E3 کنسول های نسل هشتم، پردیس گیم هم خالی از چنین مقاله ای نباشد و همچین پاره ای از اشتباهات که ممکن است در اثر عدم شناخت درباره کنسول های نسل هشتم به وجود آمده اند هم برطرف بشوند.

نکته ای که باید متذکر شوم این است که هدف ، مقایسه بسیار عمیق و تخصصی و با اصطلاحات پیچیده نیست، البته در صورت اجبار ناگذیر به استفاده و توضیحات تخصصی در حد نیاز خواهم بود و همچنین قرار نیست تا همان مقایسه ای که در سایر سایت ها دیداه ایم را اینجا تکرار کنیم بلکه می خواهم بیشتر به مسائلی بپردازم که در سایت های ایرانی به آنها اشاره ای نشده و برای بسیاری از افراد ناشناخته است.

هر کنسول بازی از سه بخش سخت افزار و نرم افزار و سرویس های اینترنتی تشکیل شده که هر کدام دارای بخش ها و اجزای متعددی هستند و تمامی آنها درون بدنه ای بزرگ به نام تفکر مدیریت شرکت و تحت تاثیر این بدنه قرار دارند. در اولین قسمت این مقاله قصد دارم تا از سخت افزار و مقایسه کنترلر های این دو کنسول شروع به نوشتن کنم.

طراحی

به جرات میتوان گفت دوال شاک 4 بهترین دسته ساخته سونی می باشد. آرگونومی این دسته نسبت به نسل پیشین خود بسیار بهتر شده و دسته ظاهر بسیار مدرن و شیک دارد همچنین بخاطر بیشتر شدن فاصله آنالوگ ها اکنون برای دستان بزرگ هم مناسب تر شده

دسته ایکس باکس 360 یک دسته عالی و استانداردی برای طراحی سایر دسته ها بود دسته ایکس وان هم راه 360 را ادامه داده و آرگونومی بهتری دارد و طراحی موفق نسل پیش را بهبود داده است، به طوریکه طراحی این دسته بارها برای دیگر دستگاه ها تقلید شده و یا الگو قرار گرفته حتی در فروشگاه ها شاهد دسته پلی 4 با طراحی دسته ایکس باکس هستیم. 

جنس بدنه

بدنه دوال شاک 4 از پلاستیک خوبی ساخته شده  و به دلیل استفاده از طراحی زبر در پشت دسته امکان سر خوردن از دست خیلی کم شده اما باید به پاره شدن لاستیک روی انالوگ ها و جیر جیر کردن دکمه های  L2 و  R2 خرده گرفت که نشان دهنده کم کاری سونی در این بخش و کیفیت متوسط این اجزاء می باشد.

دسته ایکس باکس هم به همین ترتیب از پلاستیک بسیار بهتری نسبت به نسل گذشته استفاده می کند و البته مشکلات ذکر شده در دوال شاک 4 را ندارد.

باتری

باتری دوال شاک 4 یک باتری لیتیوم یونی است که داخل خود دسته جاگذاری شده و طول عمر 12 ساعتی را برای کاربر فراهم میکنه در تجربه شخصی خودم باید بگم بارها اتفاق افتاد که وسط بازی با تموم شدن باتری مواجه شدم اما واقعا انچنان هم ازار دهنده نبود.

یکی از انتقاد های که به شخصه به دسته ایکس وان دارم همین جدا بودن باتری از دسته است به طوریکه شما مجبور می شوید تا یک باتری برای دسته بخرید و یا اینکه با باتری های قلمی شارژی و معمولی بازی کنید اما نکته مثبت باتری ایکس وان در طول عمر بالای آن است که تا یک هفته و نیم برای من کار می کرد. 

امکانات و قابلیت ها

دوال شاک 4 دارای پد لمسی، اسپیکر، لایت بار و سنسور حرکتی و پورت 3.5 میلیمتری صداست.

اگر بخواهم با تجربه شخصی خودم قضاوت کنم تقریبا تمامی این ها به جز سنسور حرکتی قابلیت هایی نمایشی و کم کاربرد هستند به غیر از بازی “اینفیمس” (Infamous) استفاده قابل توجهی از پد لمسی ندیدم و به نظرم تاثیر محسوسی در تجربه بازی ندارد. اسپیکر قابلیت جالبی است که البته آن هم کاربرد چندانی همچون لایت بار پیدا نکرده تنها سنسور حرکتی است که به نظر من جالب و در صورت استفاده بازی سازان کاربردی می آید

دسته ایکس باکس وان قابلتی به نام impulse triggers دارد که باعث می شود تا لرزش هایی کنترل شده در دکمه های پشتی کنترلر احساس کنید که بنا بر موقیعت و حوادث بازی لرزش های متفاوت و طبیعی ایجاد میکند به عنوان مثال لگد زدن هر اسلحه با یکدیگر متفاوت و کاملا شبیه به تیراندازی واقعی می باشد و یا تیک اف کشیدن خودرو ، ترمز کردن ، کم و زیاد کردن سرعت ، تصادف و… هر کدام با حالتی متفاوت اجرا شده و احساس واقعی به شما میدهند این قابلیت هرچند توصیف سختی دارد اما واقعا کاربردی است

ار طرفی دسته هایی که در تولید های اولیه و سری ساخت قبلی ایکس وان به فروش می رسیدند پورت 3.5 نداشت و شما باید از مبدل یا هدفون های مخصوص ایکس باکس استفاده میکردید که به نظر اصلا جالب نبود.

سفر به درون کتترلر ها

وقتی کنترلر ها رو باز میکنیم مشاهده میکنیم که مدارات انها شبیه به هم بوده و حتی دو شرکت برخی چیپست ها رو به صورت مشترک به یک شرکت سفارش داده اند. کنترلر به طور معمول شامل چند تراشه است که در کنسول Xbox One از یک چیپ  ساخت شرکت Freescale استفاده و یک میکروکنترلر ۳۲ بیتی با هسته Kinetis ARM Cortex M0 به همراه ۱۲۸ کیلوبایت فلش جاسازی شده و چیپ X872519 WiFi تشکیل شده است. میکروکنترل ها آی سی های قابل برنامه ریزی هستند که عملکردشان از قبل تعیین شده است و از بخش های مختلفی شامل واحدهای پردازشی(CPU) ، واحد محاسبات(ALU) ، ورودی و خروجی(I/O) ، حافظه اصلی میکرو (RAM) ، حافظه ای که برنامه روی آن ذخیره می شود (ROM) و برنامه ای برای کنترل دقیق واحد زمان تشکیل شده است.

درون دسته ps4 هم چنین ترکیبی از چیپ ست ها با آرایشی متفاوت می بینیم اما با یک تفاوت بسیار بزرگ.

نا گفته ها

وقتی به درون دسته ایکس وان  نگاه میکنیم با تعجب چششمون به قطعه ای به نام PID خواهد آفتاد که عجیب و غیر معموله اما  PID چیست و چرا وجود این قطعه امری غیر معموله؟

PID

کنترل کننده پی آی دی (pid controller) از جمله نمونه های الگوریتم کنترل بازخوردی است که در بسیار از فرایند های های کنترلی صنعتی همچون کنترل سرعت موتور  DC ، کنترل فشار، کنترل جریان، فرکانس سیگنال و.. . کاربرد دارد. کنترل  کننده PID مقدار خطا بین خروجی فرایند و مقدار ورودی مطلوب را محاسبه میکند و برای پردازش در اختیار پردازشگر قرار میدهد و هدف آن به حداقل رساندن خطا با تنظیم ورودی های فرایند و اصلاح آن با توجه به دستورات پردازشگر می باشد.

اگر بخواهم به زبان ساده بگم pid کنترلر ایکس باکس وان رفتار های کاربر را در طول زمان بازی دریافت و انالیز کرده برای پردازش به cpu میفرستد و cpu هم رفتارهای کاربر را طی چند ساعت پردازش و شناسایی می کند و راهکارهای بهبود عملکرد کنترل دسته را در اختیار  pid قرار می دهد در این حالت pid تنظیمات جدید را دریافت کرده و دسته ایکس وان را مطابق رفتارهای کاربر تنظیم کرده و اصلاح می کند بدین ترتیب کاربران ایکس باکس وان به عنوان مثال در طول یک هفته بسیار بیشتر از حد معمول در بازی و کنترل آن پیشرفت می کنند زیرا دسته مطابق با نیاز و رفتار ان ها برای هر بازی به صورت جداگانه تنظیم شده است مطمئنا افرادی که ایکس وان دارند متوجه این موضوع شده اند که دسته بازی نسبت به گذشته عملکرد بهتری پیدا کرده و به نوعی برای فرد شخصی شده و واکنش از خود نشان می دهد که مطابق میل و دلخواه آنان است.

مطمئنا هر دو شرکت بهترین دسته هایی که می توانستند را وارد بازار کردند و هردو عملکرد بسیار مطلوبی دارند و شما در استفاده از هرکدام از این دو لذت خواهید برد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در قسمت های بعدی مقاله به سراغ سایر بخش های کنسول ها می رویم.

مقایسه PS4 و Xbox One “قسمت اول”

(image)

تهیه شده توسط کاربر  (  )

سلام و عرض احترام خدمت تمام دوستان پردیسی گل

در این مقاله قصد دارم تا به مقایسه ای بین دو کنسول نسل هشتمی PlayStation 4 و Xbox One بپردازم تا در آستانه سومین E3 کنسول های نسل هشتم، پردیس گیم هم خالی از چنین مقاله ای نباشد و همچین پاره ای از اشتباهات که ممکن است در اثر عدم شناخت درباره کنسول های نسل هشتم به وجود آمده اند هم برطرف بشوند.

نکته ای که باید متذکر شوم این است که هدف ، مقایسه بسیار عمیق و تخصصی و با اصطلاحات پیچیده نیست، البته در صورت اجبار ناگذیر به استفاده و توضیحات تخصصی در حد نیاز خواهم بود و همچنین قرار نیست تا همان مقایسه ای که در سایر سایت ها دیداه ایم را اینجا تکرار کنیم بلکه می خواهم بیشتر به مسائلی بپردازم که در سایت های ایرانی به آنها اشاره ای نشده و برای بسیاری از افراد ناشناخته است.

هر کنسول بازی از سه بخش سخت افزار و نرم افزار و سرویس های اینترنتی تشکیل شده که هر کدام دارای بخش ها و اجزای متعددی هستند و تمامی آنها درون بدنه ای بزرگ به نام تفکر مدیریت شرکت و تحت تاثیر این بدنه قرار دارند. در اولین قسمت این مقاله قصد دارم تا از سخت افزار و مقایسه کنترلر های این دو کنسول شروع به نوشتن کنم.

(image)

طراحی

به جرات میتوان گفت دوال شاک 4 بهترین دسته ساخته سونی می باشد. آرگونومی این دسته نسبت به نسل پیشین خود بسیار بهتر شده و دسته ظاهر بسیار مدرن و شیک دارد همچنین بخاطر بیشتر شدن فاصله آنالوگ ها اکنون برای دستان بزرگ هم مناسب تر شده

دسته ایکس باکس 360 یک دسته عالی و استانداردی برای طراحی سایر دسته ها بود دسته ایکس وان هم راه 360 را ادامه داده و آرگونومی بهتری دارد و طراحی موفق نسل پیش را بهبود داده است، به طوریکه طراحی این دسته بارها برای دیگر دستگاه ها تقلید شده و یا الگو قرار گرفته حتی در فروشگاه ها شاهد دسته پلی 4 با طراحی دسته ایکس باکس هستیم. 

جنس بدنه

بدنه دوال شاک 4 از پلاستیک خوبی ساخته شده  و به دلیل استفاده از طراحی زبر در پشت دسته امکان سر خوردن از دست خیلی کم شده اما باید به پاره شدن لاستیک روی انالوگ ها و جیر جیر کردن دکمه های  L2 و  R2 خرده گرفت که نشان دهنده کم کاری سونی در این بخش و کیفیت متوسط این اجزاء می باشد.

دسته ایکس باکس هم به همین ترتیب از پلاستیک بسیار بهتری نسبت به نسل گذشته استفاده می کند و البته مشکلات ذکر شده در دوال شاک 4 را ندارد.

باتری

باتری دوال شاک 4 یک باتری لیتیوم یونی است که داخل خود دسته جاگذاری شده و طول عمر 12 ساعتی را برای کاربر فراهم میکنه در تجربه شخصی خودم باید بگم بارها اتفاق افتاد که وسط بازی با تموم شدن باتری مواجه شدم اما واقعا انچنان هم ازار دهنده نبود.

یکی از انتقاد های که به شخصه به دسته ایکس وان دارم همین جدا بودن باتری از دسته است به طوریکه شما مجبور می شوید تا یک باتری برای دسته بخرید و یا اینکه با باتری های قلمی شارژی و معمولی بازی کنید اما نکته مثبت باتری ایکس وان در طول عمر بالای آن است که تا یک هفته و نیم برای من کار می کرد. 

(image)

امکانات و قابلیت ها

دوال شاک 4 دارای پد لمسی، اسپیکر، لایت بار و سنسور حرکتی و پورت 3.5 میلیمتری صداست.

اگر بخواهم با تجربه شخصی خودم قضاوت کنم تقریبا تمامی این ها به جز سنسور حرکتی قابلیت هایی نمایشی و کم کاربرد هستند به غیر از بازی “اینفیمس” (Infamous) استفاده قابل توجهی از پد لمسی ندیدم و به نظرم تاثیر محسوسی در تجربه بازی ندارد. اسپیکر قابلیت جالبی است که البته آن هم کاربرد چندانی همچون لایت بار پیدا نکرده تنها سنسور حرکتی است که به نظر من جالب و در صورت استفاده بازی سازان کاربردی می آید

دسته ایکس باکس وان قابلتی به نام impulse triggers دارد که باعث می شود تا لرزش هایی کنترل شده در دکمه های پشتی کنترلر احساس کنید که بنا بر موقیعت و حوادث بازی لرزش های متفاوت و طبیعی ایجاد میکند به عنوان مثال لگد زدن هر اسلحه با یکدیگر متفاوت و کاملا شبیه به تیراندازی واقعی می باشد و یا تیک اف کشیدن خودرو ، ترمز کردن ، کم و زیاد کردن سرعت ، تصادف و… هر کدام با حالتی متفاوت اجرا شده و احساس واقعی به شما میدهند این قابلیت هرچند توصیف سختی دارد اما واقعا کاربردی است

ار طرفی دسته هایی که در تولید های اولیه و سری ساخت قبلی ایکس وان به فروش می رسیدند پورت 3.5 نداشت و شما باید از مبدل یا هدفون های مخصوص ایکس باکس استفاده میکردید که به نظر اصلا جالب نبود.

سفر به درون کتترلر ها

وقتی کنترلر ها رو باز میکنیم مشاهده میکنیم که مدارات انها شبیه به هم بوده و حتی دو شرکت برخی چیپست ها رو به صورت مشترک به یک شرکت سفارش داده اند. کنترلر به طور معمول شامل چند تراشه است که در کنسول Xbox One از یک چیپ  ساخت شرکت Freescale استفاده و یک میکروکنترلر ۳۲ بیتی با هسته Kinetis ARM Cortex M0 به همراه ۱۲۸ کیلوبایت فلش جاسازی شده و چیپ X872519 WiFi تشکیل شده است. میکروکنترل ها آی سی های قابل برنامه ریزی هستند که عملکردشان از قبل تعیین شده است و از بخش های مختلفی شامل واحدهای پردازشی(CPU) ، واحد محاسبات(ALU) ، ورودی و خروجی(I/O) ، حافظه اصلی میکرو (RAM) ، حافظه ای که برنامه روی آن ذخیره می شود (ROM) و برنامه ای برای کنترل دقیق واحد زمان تشکیل شده است.

درون دسته ps4 هم چنین ترکیبی از چیپ ست ها با آرایشی متفاوت می بینیم اما با یک تفاوت بسیار بزرگ.

(image)

نا گفته ها

وقتی به درون دسته ایکس وان  نگاه میکنیم با تعجب چششمون به قطعه ای به نام PID خواهد آفتاد که عجیب و غیر معموله اما  PID چیست و چرا وجود این قطعه امری غیر معموله؟

PID

کنترل کننده پی آی دی (pid controller) از جمله نمونه های الگوریتم کنترل بازخوردی است که در بسیار از فرایند های های کنترلی صنعتی همچون کنترل سرعت موتور  DC ، کنترل فشار، کنترل جریان، فرکانس سیگنال و.. . کاربرد دارد. کنترل  کننده PID مقدار خطا بین خروجی فرایند و مقدار ورودی مطلوب را محاسبه میکند و برای پردازش در اختیار پردازشگر قرار میدهد و هدف آن به حداقل رساندن خطا با تنظیم ورودی های فرایند و اصلاح آن با توجه به دستورات پردازشگر می باشد.

اگر بخواهم به زبان ساده بگم pid کنترلر ایکس باکس وان رفتار های کاربر را در طول زمان بازی دریافت و انالیز کرده برای پردازش به cpu میفرستد و cpu هم رفتارهای کاربر را طی چند ساعت پردازش و شناسایی می کند و راهکارهای بهبود عملکرد کنترل دسته را در اختیار  pid قرار می دهد در این حالت pid تنظیمات جدید را دریافت کرده و دسته ایکس وان را مطابق رفتارهای کاربر تنظیم کرده و اصلاح می کند بدین ترتیب کاربران ایکس باکس وان به عنوان مثال در طول یک هفته بسیار بیشتر از حد معمول در بازی و کنترل آن پیشرفت می کنند زیرا دسته مطابق با نیاز و رفتار ان ها برای هر بازی به صورت جداگانه تنظیم شده است مطمئنا افرادی که ایکس وان دارند متوجه این موضوع شده اند که دسته بازی نسبت به گذشته عملکرد بهتری پیدا کرده و به نوعی برای فرد شخصی شده و واکنش از خود نشان می دهد که مطابق میل و دلخواه آنان است.

مطمئنا هر دو شرکت بهترین دسته هایی که می توانستند را وارد بازار کردند و هردو عملکرد بسیار مطلوبی دارند و شما در استفاده از هرکدام از این دو لذت خواهید برد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در قسمت های بعدی مقاله به سراغ سایر بخش های کنسول ها می رویم.

مقایسه PS4 و Xbox One “قسمت اول”