پیش نمایشی بر ReCore

پیش نمایشی بر ReCore

“به قلم علیرضا رمضانی مقدم” 

ریکور را می توان یکی از بی سروصدا ترین بازی هایی دانست که در نمایشگاه E3 2015 معرفی شد. عنوانی که طی همکاری مشترک مایکروسافت و استودیوی Armature برای کنسول خانگی ایکس-باکس قرار است ارایه شود. از این لحاظ بازی را می توان محصولی مشترک از ژاپن و آمریکا دانست که همین نکته، بازی را برایمان خاص می کند. اما واقعا ریکور چگونه بازی است؟ حضور “مارک پاچینی” خالق سری بازی تحسین شده “متروید” به عنوان کارگردان می تواند کمی هویت بازی را برایمان واضح تر کند. ریکور در حقیقت یک اکشن ماجراجویی است که اثری چون متروید را با حال و هوای آخرالزمانی و ماشینی ترکیب کرده است. شاید بتوان گفت چیزی شبیه “آنسوی خیر و شر” با تاکید بیشتر بر روی اکشن؛

البته تفکر توسعه ریکور خیلی قبل تر از پیوستن مایکروسافت شکل گرفته شده است اما حضور مایکروسافت به عنوان ناشر، تاثیرات چشم گیری در جهت گیری های بازی داشته است. شاید ظاهر غنی و هنری بازی را بتوان مرهون همکاری مایکروسافت دانست. ربات های بازی به جای اینکه ظاهری خشن و ماشینی داشته باشند اکنون دارای طراحی مینیمالستیک و انیمیشینی هستند.

“داستان بازی روایت کننده سرنوشت نامعلوم زمین در آینده ای آخرالزمانی است.”

داستان بازی روایت کننده سرنوشت نامعلوم زمین در آینده ای آخرالزمانی است. آینده ای که در آن بشر در جستجوی ساخت حیات بر روی سیارات همسایه است و به این منظور پروژه ای عظیم را جهت ایجاد سیاره ای برای میزبانی انسان ها اجرا می کند و نام این سیاره را بهشت دور می گذارند. “جول” (Joule) که قهرمان بازی است به عنوان بخشی از این پروژه در بهشت دور از خواب بیدار می شود درحالی که تمامی افراد دیگری که در پروژه حضور داشته اند گم شده اند. از طرفی تمامی ربات ها و ماشین ها حاضر در پروژه به او به عنوان دشمن نگاه می کنند و تنها یک ربات به نام “مک” (Mack) است که به عنوان دوست او را در ادامه مسیر همراهی می کند.

 

بنابراین مشخص است که در وهله اول هدف رویارویی با ربات های متخاصم است که جلوه اکشن و تیراندازی بازی را به ما نشان می دهد. اما همه گیم پلی بازی به اینجا ختم نمی شود. پیدا کردن دلیل وضع آشفته سیاره و یافتن افراد گمشده بهترین دلیل برای آغاز یک ماجراجویی از جنس حل پازل های گوناگون است و اینجاست که بخش ماجراجویی بازی خود را نشان می دهد. طبق نمایش های بازی، حل این پازل ها وابسته به ربات همراهمان یعنی “مَک” است. رباتی به شکل سگ که برقراری تعامل با او از مهمترین بخش های بازی است. جول باید همانند یک مکانیک زبده از مک مراقبت کند و اگر لازم شد او را تعمیر کند و یا قابلیت هایش را ارتقا دهد. 

“دشمنان در ریکور نکته قابل توجه دیگری است که در تریلرها خودنمایی می کند. تیراندازی به این ربات های متنوع صحنه های خوش رنگ و لعابی را می سازد.”

البته در تریلر بازی حضور تعداد مشخصی ربات به عنوان یاران جول به چشم می خورد که با پیشرفت در بازی می توان آن ها را آزاد کرد. ربات هایی که هرکدام قدرت منحصر به فردی دارند و باعث می شود لایه جدیدی در گیم پلی بازی ایجاد شود. برخی از این ربات ها در حل پازل ها و برخی دیگر در مبارزات به کمک جول می آیند. به عنوان مثال یکی از این ربات ها می تواند حالت چنگک مانندی به خود بگیرد و با چسبیدن به محل های مرتفع و غیرقابل دسترس، به پیشروی جول کمک کند. ربات دیگری نیز میدانی آتشین در محیط اطراف خود ایجاد می کند که در مبارزه با سایر ماشین های موجود در بازی قابل استفاده است. پس به طور کلی می توان گفت مک و ربات های همراه او اصلی ترین اسلحه بازی در مقابله با دشمنان است.

همچنین به لطف لباس پیشرفته یا همان اگزوسوت، جول قادر است حرکات خاصی همچون :”پرش بلند” و “دَش” (چیزی شبیه قدرت بلینک در دیسانرد ) را اجرا کند. امیدواریم استفاده از این لباس مزایای دیگری را نیز در گیم پلی به ما نشان دهد چرا که این حرکات ویژه به اندازه کافی نخ نما هستند و استفاده از آن ها در گیم پلی چیز جدیدی را به گیمرها عرضه نمی کند. این درحالی است که با وجود ذات پلتفرمر بازی، وجود حرکات متنوع تر در  از اوجب واجبات است.

دشمنان در ریکور نکته قابل توجه دیگری است که در تریلرها خودنمایی می کند. تیراندازی به این ربات های متنوع صحنه های خوش رنگ و لعابی را می سازد. این ربات ها دارای هسته هایی به رنگ های قرمز و آبی هستند. از طرفی گلوله های شما نیز در دو ورژن آبی و قرمز موجودند که جول در حین مبارزه قادر به تعویض آن ها است. حال در همین جا یکی از معدود ابتکارات سازندگان ظهور می کند. اگر جول با تیر آبی دشمنی با هسته آبی را مورد هدف قرار دهد، ضربات او تقویت شده و راحتتر می تواند دشمنان را قتل عام کند. استفاده از سرعت عمل در حین مبارزات و تعویض گلوله ها می تواند لذت گیم پلی را چند برابر کند. 

ریکور به عنوان یک بازی اکشن ماجراجویی راه دشواری برای مطرح شدن دارد. ترکیب مناسب جستجو، حل پازل، تیراندازی و پلتفرمینگ تنها راه برای رسیدن به این مقصود است! نتیجه گیری درباره موفقیت ریکور به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. نمایش خوش رنگ و لعاب بازی و همچنین حضور “مارک پاچینی” مشهور ما را دلگرم می کند که شاید اینبار یک بازی بی سر و صدا با وجود تبلیغات کم وارد بازار شود و دل هواداران این سبک را ببرد.

عنوان ReCore در تاریخ سه شنبه 23 شهريور با قیمت 40 دلار، بر روی Xbox One و PC منتشر خواهد شد.

پیش نمایشی بر ReCore

(image)

پیش نمایشی بر ReCore

“به قلم علیرضا رمضانی مقدم” 

ریکور را می توان یکی از بی سروصدا ترین بازی هایی دانست که در نمایشگاه E3 2015 معرفی شد. عنوانی که طی همکاری مشترک مایکروسافت و استودیوی Armature برای کنسول خانگی ایکس-باکس قرار است ارایه شود. از این لحاظ بازی را می توان محصولی مشترک از ژاپن و آمریکا دانست که همین نکته، بازی را برایمان خاص می کند. اما واقعا ریکور چگونه بازی است؟ حضور “مارک پاچینی” خالق سری بازی تحسین شده “متروید” به عنوان کارگردان می تواند کمی هویت بازی را برایمان واضح تر کند. ریکور در حقیقت یک اکشن ماجراجویی است که اثری چون متروید را با حال و هوای آخرالزمانی و ماشینی ترکیب کرده است. شاید بتوان گفت چیزی شبیه “آنسوی خیر و شر” با تاکید بیشتر بر روی اکشن؛

البته تفکر توسعه ریکور خیلی قبل تر از پیوستن مایکروسافت شکل گرفته شده است اما حضور مایکروسافت به عنوان ناشر، تاثیرات چشم گیری در جهت گیری های بازی داشته است. شاید ظاهر غنی و هنری بازی را بتوان مرهون همکاری مایکروسافت دانست. ربات های بازی به جای اینکه ظاهری خشن و ماشینی داشته باشند اکنون دارای طراحی مینیمالستیک و انیمیشینی هستند.

(image)

“داستان بازی روایت کننده سرنوشت نامعلوم زمین در آینده ای آخرالزمانی است.”

داستان بازی روایت کننده سرنوشت نامعلوم زمین در آینده ای آخرالزمانی است. آینده ای که در آن بشر در جستجوی ساخت حیات بر روی سیارات همسایه است و به این منظور پروژه ای عظیم را جهت ایجاد سیاره ای برای میزبانی انسان ها اجرا می کند و نام این سیاره را بهشت دور می گذارند. “جول” (Joule) که قهرمان بازی است به عنوان بخشی از این پروژه در بهشت دور از خواب بیدار می شود درحالی که تمامی افراد دیگری که در پروژه حضور داشته اند گم شده اند. از طرفی تمامی ربات ها و ماشین ها حاضر در پروژه به او به عنوان دشمن نگاه می کنند و تنها یک ربات به نام “مک” (Mack) است که به عنوان دوست او را در ادامه مسیر همراهی می کند.

 

بنابراین مشخص است که در وهله اول هدف رویارویی با ربات های متخاصم است که جلوه اکشن و تیراندازی بازی را به ما نشان می دهد. اما همه گیم پلی بازی به اینجا ختم نمی شود. پیدا کردن دلیل وضع آشفته سیاره و یافتن افراد گمشده بهترین دلیل برای آغاز یک ماجراجویی از جنس حل پازل های گوناگون است و اینجاست که بخش ماجراجویی بازی خود را نشان می دهد. طبق نمایش های بازی، حل این پازل ها وابسته به ربات همراهمان یعنی “مَک” است. رباتی به شکل سگ که برقراری تعامل با او از مهمترین بخش های بازی است. جول باید همانند یک مکانیک زبده از مک مراقبت کند و اگر لازم شد او را تعمیر کند و یا قابلیت هایش را ارتقا دهد. 

(image)

“دشمنان در ریکور نکته قابل توجه دیگری است که در تریلرها خودنمایی می کند. تیراندازی به این ربات های متنوع صحنه های خوش رنگ و لعابی را می سازد.”

البته در تریلر بازی حضور تعداد مشخصی ربات به عنوان یاران جول به چشم می خورد که با پیشرفت در بازی می توان آن ها را آزاد کرد. ربات هایی که هرکدام قدرت منحصر به فردی دارند و باعث می شود لایه جدیدی در گیم پلی بازی ایجاد شود. برخی از این ربات ها در حل پازل ها و برخی دیگر در مبارزات به کمک جول می آیند. به عنوان مثال یکی از این ربات ها می تواند حالت چنگک مانندی به خود بگیرد و با چسبیدن به محل های مرتفع و غیرقابل دسترس، به پیشروی جول کمک کند. ربات دیگری نیز میدانی آتشین در محیط اطراف خود ایجاد می کند که در مبارزه با سایر ماشین های موجود در بازی قابل استفاده است. پس به طور کلی می توان گفت مک و ربات های همراه او اصلی ترین اسلحه بازی در مقابله با دشمنان است.

همچنین به لطف لباس پیشرفته یا همان اگزوسوت، جول قادر است حرکات خاصی همچون :”پرش بلند” و “دَش” (چیزی شبیه قدرت بلینک در دیسانرد ) را اجرا کند. امیدواریم استفاده از این لباس مزایای دیگری را نیز در گیم پلی به ما نشان دهد چرا که این حرکات ویژه به اندازه کافی نخ نما هستند و استفاده از آن ها در گیم پلی چیز جدیدی را به گیمرها عرضه نمی کند. این درحالی است که با وجود ذات پلتفرمر بازی، وجود حرکات متنوع تر در  از اوجب واجبات است.

(image)

دشمنان در ریکور نکته قابل توجه دیگری است که در تریلرها خودنمایی می کند. تیراندازی به این ربات های متنوع صحنه های خوش رنگ و لعابی را می سازد. این ربات ها دارای هسته هایی به رنگ های قرمز و آبی هستند. از طرفی گلوله های شما نیز در دو ورژن آبی و قرمز موجودند که جول در حین مبارزه قادر به تعویض آن ها است. حال در همین جا یکی از معدود ابتکارات سازندگان ظهور می کند. اگر جول با تیر آبی دشمنی با هسته آبی را مورد هدف قرار دهد، ضربات او تقویت شده و راحتتر می تواند دشمنان را قتل عام کند. استفاده از سرعت عمل در حین مبارزات و تعویض گلوله ها می تواند لذت گیم پلی را چند برابر کند. 

ریکور به عنوان یک بازی اکشن ماجراجویی راه دشواری برای مطرح شدن دارد. ترکیب مناسب جستجو، حل پازل، تیراندازی و پلتفرمینگ تنها راه برای رسیدن به این مقصود است! نتیجه گیری درباره موفقیت ریکور به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. نمایش خوش رنگ و لعاب بازی و همچنین حضور “مارک پاچینی” مشهور ما را دلگرم می کند که شاید اینبار یک بازی بی سر و صدا با وجود تبلیغات کم وارد بازار شود و دل هواداران این سبک را ببرد.

عنوان ReCore در تاریخ سه شنبه 23 شهريور با قیمت 40 دلار، بر روی Xbox One و PC منتشر خواهد شد.

پیش نمایشی بر ReCore