نقد و بررسی Salt & Sanctuary

نقد و بررسی Salt & Sanctuary

“به قلم پرهام آقاخانی”

همه ما در بازی هایمان مرتکب اشتباهاتی می شویم. گاهی اوقات بر اثر سهل انگاری و گاهی اوقات بنابر دلایل دیگر، بارها شخصیت های بازیهایمان را بدون این که از چیزی هراس داشته باشیم، به کام مرگ کشانده ایم اما پس از آن دوباره زنده شده و به بازی بر می گشتیم؛ اما دارک سولز این معادله را عوض کرد. مرگ شخصیت یک تهدید جدی بود و بازیکن باید تمام حواسش را جمع می کرد تا کشته نشود وگرنه بهای سنگینی می پرداخت. حالا با بازی دیگری سر و کار داریم که با وجود دوبعدی بودن، دقیقا از همین فرمول استفاده می کند و تا جایی این کار را خوب انجام داده که لقب “دارک سولز دوبعدی” را برای خودش به ارمغان آورده است. ولی آیا واقعا Salt & Sanctuary لیاقت این لقب را دارد و توانسته تا در حد منبع الهامش ظاهر شود؟ 

“PRAISE THE SALT!”

در ابتدای کار شما می بایست از میان 8 کلاس مختلف (شوالیه، جادوگر، پالادین، دزد، آشپز، کشیش، گدا و شکارچی) یکی را انتخاب کنید، با تعداد اقلام شخصی سازی محدودی که در اختیار دارید شخصیت مخصوص خود را بسازید و جسمی خاص که ویژگی خاصی دارد (چیزی همانند Burial Gift) را برای شخصیت خودتان انتخاب کنید. در هنگام شروع بازی بلافاصله به محیط مبارزه پرتاب می شوید و وظیفه دارید تا در کشتی تان که مورد حمله قرار گرفته برای نجات شاهزاده ای بروید که وجودش برای حل مشکلات دنیای بازی ضروری است. دقایقی نمی گذرد که ناگهان با اولین باس فایت بازی روبرو می شوید و فقط با دریافت یک ضربه شکست می خورید (البته امکان نابود کردن این باس وجود دارد). بعد از این وقایع، شخصیت اصلی بازی کنار یک ساحل به هوش می آید و از اینجا سیر اصلی داستان مبنی بر یافتن شاهزاده مذکور آغاز می شود.

سیستم مبارزه درست به مانند سری دارک سولز طراحی شده است. کارکتر شما دو نوار جدا برای مقدار جان و استقامت دارد که با انجام هر عملی به جز دویدن و استفاده از سپر، مقدار زیادی از نوار استقامت شما خالی خواهد شد و هنگامی که به پایان برسد، کارکتر شما به شدت کند شده و از انجام اعمالی مثل غلتیدن عاجز خواهد بود. تا اینجای کار سیستم مبارزه کاملا شبیه دارک سولز به نظر می رسد ولی ناگهان عناصر بازی های مترویدوانیا وارد می شوند! بر خلاف دارک سولز می توانید با ترکیب حرکات ضعیف و قوی، دشمنان را به هوا پرتاب کنید و ادامه ضربات را بین زمین و هوا به آنها وارد کنید، با پریدن و استفاده از حمله قوی، یک ضربه بسیار قدرتمند از سمت بالا به آنها وارد کنید یا با استفاده از سلاح های دوربردی مثل انواع تفنگ ها، حریف را از راه دور مورد هدف قرار دهید. همچنین می توانید با وارد کردن ضربه یا پری (Parry) کردن حملات دشمن، آنها را در وضعیت گیج شدن قرار داده و یک فینیشر خونین را رویشان اجرا کنید.

 

“سازندگان این بازی همان سازندگان Charlie Murder و سری Dishwasher هستند پس تعجبی ندارد که با این سبک از خونریزی در بازی روبرو هستیم.”

با نابود کردن دشمنان مقداری Salt (نمک!) بدست می آورید که معادل روح ها در سری دارک سولز هستند و می توان از آنها برای بالا بردن Level کارکتر و یا آپگرید کردن تجهیزات استفاده کرد. برای بالا بردن Level کارکترتان می بایست مقدار مشخصی از Salt را جمع آوری کنید و با مراجعه به یکی از پناهگاه ها (Sanctuary – معادل Bonfire های دارک سولز)، کارکتر خودتان را Level Up کنید یا در آنجا Revive شوید.

در ابتدای بازی شما باید عضو یکی از فرقه های موجود در بازی شوید که هر کدام از فرقه های بازی، جادو ها و تجهیزات خاصی را برای استفاده به شما خواهند داد. البته می توانید فرقه خودتان را بعدا در حین بازی عوض کنید که این مورد باعث می شود تا کارکتر شما گناهکار شناخته شده و توسط NPC های موجود در پناهگاه های فرقه قبلی مورد حمله قرار گیرد تا زمانی که با پرداخت بهایی (1000 Salt) به یکی از NPC ها، گناهانتان را پاک کنید. یا این که می توانید توسط یک آیتم، آن پناهگاه را برای فرقه خودتان تصرف کنید که این مورد باعث می شود تا تمام NPC های آن منطقه با شما دشمن شده و مجبور شوید برای کامل کردن پروسه، با چند شوالیه که از پناهگاه محافظت می کنند مبارزه کنید.

“درخت مهارت های بازی با توجه به مستقل بودن آن، بسیار بزرگ طراحی شده و گوی سبقت را از بازی های هم سبک ربوده است.”

با هر بار Level Up شدن در پناهگاه ها یک مروارید سیاه بدست می آورید که می توانید آنرا در درخت مهارت های بازی برای دریافت مهارت های مختلف و بالا بردن توانایی ها (برای استفاده از سلاح ها و زره های قوی تر) یا تعداد محلول های سلامتی استفاده کنید. امکان حذف کردن توانایی ها هم توسط مروارید های خاکستری وجود دارد ولی این مروارید ها به شدت کمیاب هستند. خوشبختانه افزایش مقدار نوار سلامتی نیاز به کار خاصی نداشته و به صورت اتوماتیک انجام می شود ولی نوار استقامت را می بایست خودتان و با استفاده از توانایی های مربوط به Willpower ارتقا دهید. علاوه بر موارد فوق میتوانید با اهدا کردن مجسمه های خاصی در پناهگاه فرقه تان، افرادی مثل کشیش، فروشنده، جادوگر و… را به آن پناهگاه احضار کنید که علاوه بر ارائه خدمات به شما، باعث افزایش تعداد خاصی از قدرت های شما در محدوده آن پناهگاه می شوند.

این ارتقا ها به شدت در جریان بازی مهم هستند چون بازی از این که ناگهان یک مینی باس و یا حتی باس اصلی را به سمتتان پرتاب کند هراسی ندارد و کشته شدن در بازی بسیار آسان است! جهان بازی با این که دو بعدی طراحی شده، ولی بسیار بزرگ و دارای مکان های مخفی بسیاری است و نبود نقشه باعث می شود تا خیلی راحت در حین ماجراجویی گم شده و ناگهان وارد یک منطقه با دشمنان فوق قدرتمند یا محیط مبارزه با باس شوید! شما در طول بازی با باس های بسیاری روبرو خواهید شد که به شدت شما را به چالش خواهند کشید. آنها در اوایل مبارزه به شما آسان می گیرند ولی هنگامی که جانشان به حد مشخصی برسد دیوانه گشته و با Chain کردن حرکاتشان پشت سر هم، حسابی از خجالتتان در می ایند! البته درست همانند سری دارک سولز می توانید با حفظ کردن نحوه حمله کردن آنها، اوضاع را به نفع خودتان تغییر دهید ولی با این حال هر لحظه امکان مرگ وجود دارد.

“عبارت ((برو به جهنم!)) از آن عبارت هایی است که بار ها پس از شکست دادن باس ها از آن استفاده خواهید کرد! باس فایت ها سخت طراحی شده اند و اگر دقت، استراتژی و سرعت عمل نداشته باشید قطعا نابود خواهید شد.”

با هر بار مرگ، Salt ای که به همراه داشتید به دشمنی که شما را کشته تعلق می گیرد و وظیفه دارید تا قبل از این که دوباره بمیرید، با کشتن آن دشمن، Salt خودتان را پس بگیرید وگرنه برای همیشه از دست می رود. این مورد در برابر باس ها به شکلی دیگر صدق می کند و هرگاه یک مقدار مشخص از نوار جان آنها را خالی کنید، Salt خود را پس خواهید گرفت. اگر هم با افتادن از ارتفاع و یا سقوط به درون چاله های بی پایان به رحمت ایزدی بپیوندید(!) یک موجود در منطقه ای که کشته شده بودید ظاهر می شود و با نابود کردن آن، Salt خودتان را پس خواهید گرفت.

درست است که بخش آنلاین در این بازی معنایی ندارد و تنها می توان از بخش Co-Op بازی به صورت آفلاین استفاده کرد، ولی اگر نسخه اورجینال این بازی را به صورت آنلاین تجربه کنید با صحنه های بسیار جالبی روبرو خواهید شد. مثلا می توانید به سبک دارک سولز و با استفاده از آیتمی به نام Jurney Bottle، برای سایر بازیکنان پیام هایی به جای بگذارید و پیام هایی که سایرین نیز به جای می گذارند را مشاهده کنید. متاسفانه فقط می توان از لغات محدودی استفاده کرد که البته این مورد باعث کم شدن پیام های بی مورد شده است ولی در بیشتر مواقع نمی توانید کلمه های دلخواهتان را استفاده کنید. مثلا به جای “جلوتر باس فایت است!” باید بنویسید “یک زن دیوانه مرگبار جلوتر است!” همچنین در قسمت هایی از بازی (مثل برج ابتدایی بازی) می توانید کارکتر های متغیری را ببینید که به دار آویخته شده اند که این کارکتر ها دقیقا کارکتر های سایر بازیکنان هستند که کشته شده اند. یا اگر خیلی خوش شانس باشید در یک اتفاق بسیار نادر شاهد حضور سایه ای از کارکتر یک بازیکن دیگر و حرکات او در بازی خودتان خواهید بود!

نکات مثبت

گیم پلی بسیار جذاب و سخت

امکان بازی به صورت Co-Op آفلاین

درخت مهارت های بزرگ

وجود ویژگی Backtracking و مناطق مخفی متعدد

موسیقی های کم تعداد ولی زیبا

نکات خنثی (نه مثبت و نه منفی!)

گرافیک و طراحی های بازی در سبکی قرار دارد که ممکن است به مذاق عده ای خوش نیاید

نکات منفی

ضعف داستان بازی

به وجود آمدن Screen Tearing حتی با Force کردن V-Sync

محدودیت لغات هنگام استفاده از Jurney Bottle ها

Slime های لعنتی!

سخن آخر

Salt & Sanctuary یک عنوان کم نظیر است و این قضیه وقتی بیشتر نمود پیدا می کند که بدانیم این اثر نه توسط یک تیم بزرگ، بلکه توسط یک زن و شوهر ساخته شده است و با این حال باز هم با بسیاری از عناوین پرهزینه برابری کرده و یا حتی آنها را پشت سر می گذارد! چنانچه به سری Souls و عناوین Metroidvania بسیار سخت علاقه دارید، نباید تجربه این بازی را از دست دهید. Salt & Sanctuary هم اکنون بر روی PC و PS4 قابل دسترسی است.

نقد بازی بر مبنا نسخه PC انجام شده است.

نقد و بررسی Salt & Sanctuary

(image)

نقد و بررسی Salt & Sanctuary

“به قلم پرهام آقاخانی”

همه ما در بازی هایمان مرتکب اشتباهاتی می شویم. گاهی اوقات بر اثر سهل انگاری و گاهی اوقات بنابر دلایل دیگر، بارها شخصیت های بازیهایمان را بدون این که از چیزی هراس داشته باشیم، به کام مرگ کشانده ایم اما پس از آن دوباره زنده شده و به بازی بر می گشتیم؛ اما دارک سولز این معادله را عوض کرد. مرگ شخصیت یک تهدید جدی بود و بازیکن باید تمام حواسش را جمع می کرد تا کشته نشود وگرنه بهای سنگینی می پرداخت. حالا با بازی دیگری سر و کار داریم که با وجود دوبعدی بودن، دقیقا از همین فرمول استفاده می کند و تا جایی این کار را خوب انجام داده که لقب “دارک سولز دوبعدی” را برای خودش به ارمغان آورده است. ولی آیا واقعا Salt & Sanctuary لیاقت این لقب را دارد و توانسته تا در حد منبع الهامش ظاهر شود؟ 

(image)

“PRAISE THE SALT!”

در ابتدای کار شما می بایست از میان 8 کلاس مختلف (شوالیه، جادوگر، پالادین، دزد، آشپز، کشیش، گدا و شکارچی) یکی را انتخاب کنید، با تعداد اقلام شخصی سازی محدودی که در اختیار دارید شخصیت مخصوص خود را بسازید و جسمی خاص که ویژگی خاصی دارد (چیزی همانند Burial Gift) را برای شخصیت خودتان انتخاب کنید. در هنگام شروع بازی بلافاصله به محیط مبارزه پرتاب می شوید و وظیفه دارید تا در کشتی تان که مورد حمله قرار گرفته برای نجات شاهزاده ای بروید که وجودش برای حل مشکلات دنیای بازی ضروری است. دقایقی نمی گذرد که ناگهان با اولین باس فایت بازی روبرو می شوید و فقط با دریافت یک ضربه شکست می خورید (البته امکان نابود کردن این باس وجود دارد). بعد از این وقایع، شخصیت اصلی بازی کنار یک ساحل به هوش می آید و از اینجا سیر اصلی داستان مبنی بر یافتن شاهزاده مذکور آغاز می شود.

سیستم مبارزه درست به مانند سری دارک سولز طراحی شده است. کارکتر شما دو نوار جدا برای مقدار جان و استقامت دارد که با انجام هر عملی به جز دویدن و استفاده از سپر، مقدار زیادی از نوار استقامت شما خالی خواهد شد و هنگامی که به پایان برسد، کارکتر شما به شدت کند شده و از انجام اعمالی مثل غلتیدن عاجز خواهد بود. تا اینجای کار سیستم مبارزه کاملا شبیه دارک سولز به نظر می رسد ولی ناگهان عناصر بازی های مترویدوانیا وارد می شوند! بر خلاف دارک سولز می توانید با ترکیب حرکات ضعیف و قوی، دشمنان را به هوا پرتاب کنید و ادامه ضربات را بین زمین و هوا به آنها وارد کنید، با پریدن و استفاده از حمله قوی، یک ضربه بسیار قدرتمند از سمت بالا به آنها وارد کنید یا با استفاده از سلاح های دوربردی مثل انواع تفنگ ها، حریف را از راه دور مورد هدف قرار دهید. همچنین می توانید با وارد کردن ضربه یا پری (Parry) کردن حملات دشمن، آنها را در وضعیت گیج شدن قرار داده و یک فینیشر خونین را رویشان اجرا کنید.

(image)  

“سازندگان این بازی همان سازندگان Charlie Murder و سری Dishwasher هستند پس تعجبی ندارد که با این سبک از خونریزی در بازی روبرو هستیم.”

با نابود کردن دشمنان مقداری Salt (نمک!) بدست می آورید که معادل روح ها در سری دارک سولز هستند و می توان از آنها برای بالا بردن Level کارکتر و یا آپگرید کردن تجهیزات استفاده کرد. برای بالا بردن Level کارکترتان می بایست مقدار مشخصی از Salt را جمع آوری کنید و با مراجعه به یکی از پناهگاه ها (Sanctuary – معادل Bonfire های دارک سولز)، کارکتر خودتان را Level Up کنید یا در آنجا Revive شوید.

در ابتدای بازی شما باید عضو یکی از فرقه های موجود در بازی شوید که هر کدام از فرقه های بازی، جادو ها و تجهیزات خاصی را برای استفاده به شما خواهند داد. البته می توانید فرقه خودتان را بعدا در حین بازی عوض کنید که این مورد باعث می شود تا کارکتر شما گناهکار شناخته شده و توسط NPC های موجود در پناهگاه های فرقه قبلی مورد حمله قرار گیرد تا زمانی که با پرداخت بهایی (1000 Salt) به یکی از NPC ها، گناهانتان را پاک کنید. یا این که می توانید توسط یک آیتم، آن پناهگاه را برای فرقه خودتان تصرف کنید که این مورد باعث می شود تا تمام NPC های آن منطقه با شما دشمن شده و مجبور شوید برای کامل کردن پروسه، با چند شوالیه که از پناهگاه محافظت می کنند مبارزه کنید.

(image)

“درخت مهارت های بازی با توجه به مستقل بودن آن، بسیار بزرگ طراحی شده و گوی سبقت را از بازی های هم سبک ربوده است.”

با هر بار Level Up شدن در پناهگاه ها یک مروارید سیاه بدست می آورید که می توانید آنرا در درخت مهارت های بازی برای دریافت مهارت های مختلف و بالا بردن توانایی ها (برای استفاده از سلاح ها و زره های قوی تر) یا تعداد محلول های سلامتی استفاده کنید. امکان حذف کردن توانایی ها هم توسط مروارید های خاکستری وجود دارد ولی این مروارید ها به شدت کمیاب هستند. خوشبختانه افزایش مقدار نوار سلامتی نیاز به کار خاصی نداشته و به صورت اتوماتیک انجام می شود ولی نوار استقامت را می بایست خودتان و با استفاده از توانایی های مربوط به Willpower ارتقا دهید. علاوه بر موارد فوق میتوانید با اهدا کردن مجسمه های خاصی در پناهگاه فرقه تان، افرادی مثل کشیش، فروشنده، جادوگر و… را به آن پناهگاه احضار کنید که علاوه بر ارائه خدمات به شما، باعث افزایش تعداد خاصی از قدرت های شما در محدوده آن پناهگاه می شوند.

این ارتقا ها به شدت در جریان بازی مهم هستند چون بازی از این که ناگهان یک مینی باس و یا حتی باس اصلی را به سمتتان پرتاب کند هراسی ندارد و کشته شدن در بازی بسیار آسان است! جهان بازی با این که دو بعدی طراحی شده، ولی بسیار بزرگ و دارای مکان های مخفی بسیاری است و نبود نقشه باعث می شود تا خیلی راحت در حین ماجراجویی گم شده و ناگهان وارد یک منطقه با دشمنان فوق قدرتمند یا محیط مبارزه با باس شوید! شما در طول بازی با باس های بسیاری روبرو خواهید شد که به شدت شما را به چالش خواهند کشید. آنها در اوایل مبارزه به شما آسان می گیرند ولی هنگامی که جانشان به حد مشخصی برسد دیوانه گشته و با Chain کردن حرکاتشان پشت سر هم، حسابی از خجالتتان در می ایند! البته درست همانند سری دارک سولز می توانید با حفظ کردن نحوه حمله کردن آنها، اوضاع را به نفع خودتان تغییر دهید ولی با این حال هر لحظه امکان مرگ وجود دارد.

(image)

“عبارت ((برو به جهنم!)) از آن عبارت هایی است که بار ها پس از شکست دادن باس ها از آن استفاده خواهید کرد! باس فایت ها سخت طراحی شده اند و اگر دقت، استراتژی و سرعت عمل نداشته باشید قطعا نابود خواهید شد.”

با هر بار مرگ، Salt ای که به همراه داشتید به دشمنی که شما را کشته تعلق می گیرد و وظیفه دارید تا قبل از این که دوباره بمیرید، با کشتن آن دشمن، Salt خودتان را پس بگیرید وگرنه برای همیشه از دست می رود. این مورد در برابر باس ها به شکلی دیگر صدق می کند و هرگاه یک مقدار مشخص از نوار جان آنها را خالی کنید، Salt خود را پس خواهید گرفت. اگر هم با افتادن از ارتفاع و یا سقوط به درون چاله های بی پایان به رحمت ایزدی بپیوندید(!) یک موجود در منطقه ای که کشته شده بودید ظاهر می شود و با نابود کردن آن، Salt خودتان را پس خواهید گرفت.

درست است که بخش آنلاین در این بازی معنایی ندارد و تنها می توان از بخش Co-Op بازی به صورت آفلاین استفاده کرد، ولی اگر نسخه اورجینال این بازی را به صورت آنلاین تجربه کنید با صحنه های بسیار جالبی روبرو خواهید شد. مثلا می توانید به سبک دارک سولز و با استفاده از آیتمی به نام Jurney Bottle، برای سایر بازیکنان پیام هایی به جای بگذارید و پیام هایی که سایرین نیز به جای می گذارند را مشاهده کنید. متاسفانه فقط می توان از لغات محدودی استفاده کرد که البته این مورد باعث کم شدن پیام های بی مورد شده است ولی در بیشتر مواقع نمی توانید کلمه های دلخواهتان را استفاده کنید. مثلا به جای “جلوتر باس فایت است!” باید بنویسید “یک زن دیوانه مرگبار جلوتر است!” همچنین در قسمت هایی از بازی (مثل برج ابتدایی بازی) می توانید کارکتر های متغیری را ببینید که به دار آویخته شده اند که این کارکتر ها دقیقا کارکتر های سایر بازیکنان هستند که کشته شده اند. یا اگر خیلی خوش شانس باشید در یک اتفاق بسیار نادر شاهد حضور سایه ای از کارکتر یک بازیکن دیگر و حرکات او در بازی خودتان خواهید بود!

(image)

نکات مثبت

گیم پلی بسیار جذاب و سخت

امکان بازی به صورت Co-Op آفلاین

درخت مهارت های بزرگ

وجود ویژگی Backtracking و مناطق مخفی متعدد

موسیقی های کم تعداد ولی زیبا

نکات خنثی (نه مثبت و نه منفی!)

گرافیک و طراحی های بازی در سبکی قرار دارد که ممکن است به مذاق عده ای خوش نیاید

نکات منفی

ضعف داستان بازی

به وجود آمدن Screen Tearing حتی با Force کردن V-Sync

محدودیت لغات هنگام استفاده از Jurney Bottle ها

Slime های لعنتی!

سخن آخر

Salt & Sanctuary یک عنوان کم نظیر است و این قضیه وقتی بیشتر نمود پیدا می کند که بدانیم این اثر نه توسط یک تیم بزرگ، بلکه توسط یک زن و شوهر ساخته شده است و با این حال باز هم با بسیاری از عناوین پرهزینه برابری کرده و یا حتی آنها را پشت سر می گذارد! چنانچه به سری Souls و عناوین Metroidvania بسیار سخت علاقه دارید، نباید تجربه این بازی را از دست دهید. Salt & Sanctuary هم اکنون بر روی PC و PS4 قابل دسترسی است.

نقد بازی بر مبنا نسخه PC انجام شده است.

نقد و بررسی Salt & Sanctuary