17 باری که چیترهای بازیها به شدت مجازات شدند
تقلب کردن در بازیها پیشینهی طولانی ای دارد. از مدتها پیش و زمان بازیهای تماما آفلاین، تعدادی حرف، عدد و نماد در کنار هم قرار میگرفتند یا از وسایل جانبی و گلیچهایی استفاده میشد که به بازیکن این اجازه را میدادند تا بازیهایشان را به روشهایی که سازندگان در نظر نداشته بودند، بازی کند. جان نامحدود، مهمات نامحدود، تمام اسلحهها یا حتی ظاهر شدن یک تانک از ناکجاآباد! تا این که عصر بازیهای آنلاین فرا رسید و این تقلب کردنها به دنیای آنلاین نیز راه یافت. خوشبختانه (یا متاسفانه!) بعضی سازندگان و افراد در هر دوی این عصرها، به روشهای سختگیرانه و جالبی برای جلوگیری از تقلب کردن در بازیهایشان و نابود شدن تجربهی آنها روی آوردند که در این مقاله نگاهی بر 15 مورد از آنها داریم.
1- یک بازیکن در بازی Guild Wars 2 مداوما در حال تلپورت کردن و کشتن بازیکنهای دیگر بود و این کار را با شدت بسیار زیادی (در حد کشتن صد ها بازیکن در کمتر از یک ساعت) نیز انجام میداده است. اگر هم او را میکشتید، 10 ثانیه بعد دوباره در بازی ظاهر میشد. تیم بخش امنیتی بازی Guild Wars 2 موفق شدند تا کنترل کارکتر این بازیکن را به دست بگیرند. سپس تمام تجهیزاتش را Un-Equip کردند، آن را به بالای بلندترین نقطه در یکی از Hubهای بازی بردند و به پایین پرتاب کردند تا بمیرد! ضمنا آنها در مدت زمان انجام این کار، در حال ضبط اتفاقات بودند و تعداد بسیاری از مردم هم در حال تماشای آن بودند. بعد از این، تیم سازنده Guild Wars 2 این بازیکن را به طور کامل بن و سپس تمام کارکترهایش را نیز پاک کردند!
2- بازیکنهای Grand Theft Auto Online موفق شدند تا با یافتن یک روش، ماشینهای بسیار خوب بخش تک نفرهی بازی را به بخش چند نفرهی آن بیاورند که برتری محسوس و ناعادلانهای نیز به آنها میداد. راکستار از این موضوع باخبر شد و کاری کرد که هر گاه کسی بخواهد وارد این ماشینها بشود، ماشین منفجر شده و علاوه بر کشتن بازیکن، به طور کل از جریان بازی حذف شود. هیچ راهی برای فرار از این انفجار ها وجود نداشت و به خوبی توضیح می دهد که چرا زمانی GTA Online پر از انفجارهای ماشینها بود.
3- یک سیستم نظارت بسیار خوب در بازی Counter Strike: Global Offensive یا همان CSGO وجود دارد. Valve یک سیستم با نام Overwatch را طراحی کرد که به برخی از بازیکنان این اجازه را می داد که به مشاهده Replayهای مسابقاتی که با نشان ناعادلانه (Unfair) علامت گذاری شده بودند، بپردازند و سپس تصمیم به بن کردن یا نکردن بازیکنهای خاص بگیرند. این ویژگی واقعا قدرت زیادی به برخی از بازیکنها می دهد ولی تا اینجای کار به خوبی کار کرده و موثر واقع شده است. (دقت داشته باشید که این ویژگی سالها پیش از بازیای با نام مشابه به وجود آمده بود و نامش به هیچ وجه تقلیدی نیست!)
4- کمپانی ژاپنی Nexon که به خاطر بازیهایی مثل Sudden Attack و Counter Strike Nexon نیز شناخته می شود، گیمرهایی را که از چیتها و هکها استفاده میکردند را به دادگاه و پای میز محاکمه کشید! اولین کسانی که توسط این کمپانی دادگاهی شدند، گروهی از دانشجویان 17 سالهی کالج بودند. شما فکر میکنید این زیادهروی است یا انجامش کار درستی است؟
5- در اولین بازی The Legend of Zelda روی کنسول دستی گیم بوی (Game Boy)، فروشندهی مغازه همواره مواظب شما بود و اگر سعی میکردید تا مثلا با تعدادی بمب از آنجا خارج شوید، از شما درخواست می کرد تا بهای آن را بپردازید. حالا اگر شروع به دویدن دور او میکردید و کاری میکردید که موقعی که از مغازه خارج میشوید، او به سمت دیگری نگاه کند، میتوانستید راحت از آنجا خارج شوید. اینجا ممکن بود با خودتان فکر کنید که عجب کلکی به بازی زدهاید ولی اصلا این طور نبود! چون متوجه میشدید که مردم به جای نامی که وارد کردهاید، شما را با نام THIEF (دزد) صدا میزنند. همچنین اگر سعی میکردید تا دوباره به داخل مغازه برگردید، فروشنده منتظرتان بود تا با یک اشعه لیزر از جهان محوتان کند!
6- هنگامی که بازی Gears of War 2 عرضه شد، بعضی از مردم این بازی را هک کردند تا تمام اچیومنت های آن را به صورت اتوماتیک باز کنند. مایکروسافت موفق شد تا این افراد را پیدا کرده و با ریست کردن Gamerscore آنها، آنرا به عدد صفر تغییر داد! اگر به تقلب کردن برای دریافت امتیاز علاقه دارید، پس لیاقت ندارید که آن امتیازات را برای خودتان نگه دارید و باید از اول شروع کنید.
7- Titanfall در زمان عرضه از یکی از بهترین روش های برخورد با متقلبها را داشت. اگر شما از چیتها استفاده میکردید، باز هم می توانستید به صورت آنلاین بازی کنید ولی به لطف سیستم ضد تقلب ویژهی بازی، در مسابقاتی با سایر متقلبها قرار می گرفتید! یعنی مجبور می شدید تا با افرادی مثل خودتان بازی کنید؛ چه آن را دوست داشته باشید چه نه. این روش همچنین در بازیهای دیگری مثل Max Payne 3 و Dark Souls 2 نیز استفاده شده بوده است.
8- یک نصیحت: اگر شما یک بازیکن حرفهای در تورنومنت (Tournament) های بزرگ هستید، سعی کنید موقع تقلب کردن گیر نیافتید وگرنه بدبخت می شوید. Riot Games (سازندگان League of Legends) یک گروه متلقب را به مقدار 30 هزار دلار جریمه کردند. اعضای Riot Games واقعا در مورد تقلب کردن جدیاند، مخصوصا اگر در سطح جهانی و توسط تیمی مثل Azubu Frost اتفاق بیفتد. این 30 هزار دلاری که از آنها گرفته شد، مقداری حدود 20 درصد از پولی بود که برنده شده بودند و در نهایت این پول نیز به خیریهای در کره که توسط Riot Games اداره میشد، تعلق گرفت. به نظرتان بهتر و منصفانهتر نبود که تمام پولی که برنده شده بودند را از آنها میگرفتند؟
9- درست است که Banjo-Kazooie یک موسیقی تم جالب و کارکترهایی با چشمان درشت دارد؛ ولی در زیر این ظاهر دوستداشتنی، نه تنها یکی از وحشتناکترین موجوداتی که در بازیهای مخصوص کودکان یافت میشود، بلکه یک سیستم چیت هم وجود دارد که اگر مواظب نباشید تمام روزتان را برایتان خراب میکند. برای وارد کردن کدها در این بازی، اول باید یک عبارت مخصوص را پیدا کنید، بعد آن را در یک اتاق مخصوص در یک قلعه شنی وارد کنید. این کدها شما را به دردسر نمیاندازند و در واقع بخشی از بازی هستند. ولی کدهایی مخصوص رد کردن مراحل نیز وجود دارد که بخشی از بازی نیستند و اگر زیادی آنها را وارد کنید و هشدارهای متعدد بازی را نادیده بگیرید، به ناگهان “گرانتی” (Grunty) سروکله اش پیدا میشود و فایل ذخیرهتان را به کل پاک میکند.
10- کسی “گیم شارک” (GameShark) را یادش هست؟ به عنوان یک وسیله برای تغییر مقادیر دستگاه اعداد پایه ۱۶ (hexadecimal) برای غیر حرفهایها، گیم شارک کدهایی در بازیای که به آن متصل شده بود را تغییر میداد و به بازیکن جان نامحدود، مهمات نامحدود یا از این قبیل تواناییها میداد. در بیشتر مواقع، اثرات این کار با خارج کردن بازی از بین میرفت؛ ولی نه در مورد Donkey Kong 64. چنانچه در این بازی از گیم شارک استفاده میکردید، بازی پر از گلیچهای عجیب میشد. ولی این پایان کار نیست! گیم شارک باعث میشد تا نتوانید هیچ آیتمی را از روی زمین بردارید و فقط با دریافت یک ضربه بمیرید. اگر هم به صورتی اتفاقی بازیتان را ذخیره میکردید، این گلیچ ها بر خلاف سایر بازیها هیچ وقت از بین نمیرفتند و روی بازی باقی میماندند.
11- در Monster Hunter 3 تقلب نکنید وگرنه برای 7 هزار سال بن میشوید! بله، یکی از بازیکنان این بازی که از فایلهای دستکاری شده برای تقلب کردن استفاده کرده بود، بعد از ورود دوباره به بازیاش با این پیام از طرف کپکام روبرو شد: “به دلیل این که شما از اطلاعات تغییر یافته برای اتصال به سرویس آنلاین استفاده کردهاید، حساب شما بن شده است. این بن در روز دوازدهم دسامبر سال 9999 میلادی لغو خواهد شد.” پس بهتر است حواستان را جمع کنید چون شاید دفعه بعد، کپکام این قضیه را اینقدر آسان نگیرد و شما را به جای 7 هزار سال، برای همیشه بن کند!
12- بالا، بالا، پایین، پایین، چپ، راست، چپ، راست، B، A. دیگر هر کسی این روش از فشردن کلیدها که با نام Konami Code شناخته میشود را میداند، کدی که به قدری معروف شده بود که حتی بازیهای که توسط کونامی منتشر نمیشدند هم از آن استفاده میکردند. بیشتر وقتها این کد به بازیکنان جان نامحدود میداد یا تمام بازی را برایشان باز میکرد (Metal Gear Rising)، ولی در مواردی و به طرز بسیار ظالمانهای، بعضیها برای استفاده از این کد مجازاتی در نظر گرفتند. در نسخه SNES بازی Gradius 3 (که یکی از بازیهای کونامی هم بود)، وارد کردن این کد به بازیکنان یک سفینه نابود شده اعطا میکرد و برای وارد کردن کد واقعی، باید جای دکمه های چپ و راست با دکمههای L و R عوض میشد! حتی بازی Super Monkey Ball Jr. که روی کنسول دستی Game Boy Advance عرضه شده بود با وارد کردن این کد، نام بازی را به Super Nice Try تغییر میداد و این در حالی است که این بازی اصلا توسط کونامی منتشر نشده بوده است!
13- میدانیم که شهردار بودن سخت است و بعضی وقتها که اوضاع خراب است، مجبورید که از هر روشی یک مقدار پول بهدست بیاورید. در اولین بازی SimCity، تایپ کردن کد FUND به شما ده هزار دلار میداد. ولی اگر آن را زیاد از حد وارد میکردید، یک زمینلرزه کل شهرتان را به هم می ریخت. SimCity 2000 نیز به شما اجازه میداد تا همین کد را وارد کنید ولی پول مذکور را به صورت یک وام 25 درصد به شما میداد! کدام بدتر است: زمینلرزه یا زیر قرض ماندن؟ البته میتوانستید تا از کد CASS استفاده کنید و مقدار کمتری برابر با 250 دلار بگیرید ولی 15 درصد امکان داشت تا اتفاق ناگواری برای شهرتان رخ دهد.
14- After Life بازیای شبیه SimCity ولی در بهشت و جهنم بود. شما هر دوی این قلمروها را کنترل میکردید و مجبور بودید تا با ساختن ساختمانها، به افراد پاداش داده یا آنها را مجازات کنید. این بازی توسط لوکاس آرتز (Lucas Arts) ساخته شده بود و برای همین پر از اشارات متعدد به فرهنگ پاپ (Pop Culture) بود و همچنین یک سورپرایز بسیار جالب از همین کمپانی برای متقلبها داشت. تایپ کردن !@$ به شما ده میلیون پنی (Penny) برای خرج کردن میداد. ولی اگر زیاد از حد از آن استفاده میکردید، ناگهان Death Star از سری Star Wars ظاهر میشد تا قلمروتان را با خاک یکسان کند! این هم دلیلی دیگر برای این که با نیروهای سمت تاریک فورس (Dark Side of The Force) در نیافتید.
15- استفاده از گلیچهای یک بازی ترسناک برای فرار کردن از قسمتهای ترسناک آن، کلا تجربه بازی را از بین میبرد. ولی خب، شما بازی را خریدهاید و میخواهید هر طور که خواستید بازی کنید و من این را میفهمم. سازندگان Slender: The Arrival هم این را فهمیده بودند و کاری کردند که بازی هر گونه دستکاری را شناسایی کرده و حسابی شما را بترساند. اگر سعی کنید تا با استفاده از یک گلیچ به نقطه ای در خارج از نقشه بازی بروید، با زمینی که هیچ انتهایی ندارد روبرو میشوید و همینطور که دارید به سمت پایین سقوط میکنید، به ناگهان با اسلندرمن مواجه میشوید که به شما میگوید: “حتی یه باگ هم نمیتونه تو رو از دست من نجات بده!”
16- عملی که سازندگان Guild Wars 2 در مورد یک متقلب انجام داده بودند در واقع اولین تجربهشان در این زمینه نبوده است! چنانچه بازیکنی در نسخه اول این بازی آنلاین تقلب میکرد، سازندگان این بازی به مانند سایر کمپانیها که شما را از بازی بیرون میانداختند و یک ایمیل حاوی دلایل بن شدنتان را برایتان میفرستادند، عمل نمیکردند. آنها در حین بازی کردنتان، یک Dhuum غول پیکر که از زمین بیرون میآمد (کارکتری که تجسم مرگ در این بازی بود) را به سراغتان میفرستادند تا شما را مقابل چشمان سایر بازیکنان به دو نیم تقسیم کند و سپس به طور کامل شما را از بازی بیرون بیاندازد! این یک معامله برد-برد برای همه بود، هم تیم سازنده موفق میشدند تا چیتر را بیرون بیاندازند و به خاطر این کارشان ستایش شوند و هم بازیکنانی که در آن صحنه حاضر بودند حسابی به آن شخص میخندیدند.
17- به تازگی قانونی دیوانه وار در کشور کره جنوبی وضع شده است که کسانی را که End-User Agreement بازیها را رعایت نمیکنند، یعنی سازندگان نرمافزارهای تقلب (مثل Wallhackها، Aimbotها و غیره) و همچنین کاربرانی که از آنها استفاده میکنند را به شدت مجازات میکند. چنانچه هر بازیکنی در بازی های آنلاین در این کشور تقلب بکند، این کار او جرم محسوب شده و به 5 سال زندان یا پرداخت 43 هزار دلار به عنوان جریمه محکوم میشود! این مورد احتمالا بدترین مجازات برای متقلبان بازیهای ویدیویی است!
حالا شما چه فکر میکنید؟ به نظرتان این مجازاتها برای چیترها مناسب بودهاند یا این که بعضی اوقات در آنها زیادهروی شده است؟ خوشحال میشویم که نظر خودتان را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر مورد مشابهی را سراغ دارید، حتما آن را بیان کنید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.
مترجم: پرهام آقاخانی
آخرین دیدگاهها