10 مشکل فراموش نشدنی که با کنسول دوست‌داشتنی Xbox 360 داشتیم

10 مشکل فراموش نشدنی که با کنسول دوست‌داشتنی Xbox 360 داشتیم

“به قلم Connor Sheridan از وبسایت GamesRadar”

دیگر همه‌مان‌ قبول داریم که کنسول ایکس‌باکس۳۶۰، یکی از بهترین، موفق‌ترین و خاطره‌انگیزترین کنسول‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای ‌است. ایکس‌باکس۳۶۰ کنسولی است که در کنار همه قابلیت‌هایی که داشت و سرگرمی‌هایی که برای خیلی از بازیکنان ایجاد کرد، مشکلات عجیب و غریب فراوانی نیز با خود به همراه داشت. در ادامه مقاله، قصد داریم سری به گذشته بزنیم و تعدادی از این مشکلات را با هم مرور کنیم.

مشکل سه چراغ قرمز، حلقه مرگ

اگر از آن دسته افراد خوش شانس بودید که ساعت‌ها پای ایکس‌باکس خود نشستید و کنسولتان آخ نگفت، خب خوش به حالتان! اما تعداد زیادی از بازیکنان نیز بودند که پس از مدتی بازی کردن، ناگهان حلقه سبز کنسول، به رنگ قرمز در می‌آمد، سه چراغ قرمز روشن می‌شد و اصطلاحا دستگاه‌، سه چراغه می‌شد و آن موقع بود که مجبور می‌شدید زحمات زیادی از جمله جستجو در گوگل، پرس‌وجو از دوستان و مغازه‌داران و تماس با پشتیبانی مایکروسافت و… برای اصلاح آن متحمل شوید. البته مشکل سه چراغه شدن، مخصوص نسخه‌های ابتدایی و نسخه‌های آرکید این دستگاه بود و تقریبا هیچکدام از دستگاه‌های جدید، با این مشکل روبه‌رو نشدند.

سه چراغ چشمک زن و حوله‌پیچ کردن ایکس‌باکس

اگر شما هم دستگاهتان دچار مشکل سه چراغ قرمز چشمک‌زن شده‌است، احتمالا باید بدانید که روش خانگی برای تعمیر کنسول، این بود که آن را داخل یک حوله یا پتو می‌پیچاندید و دستگاه را روشن می‌کردید تا داغ می‌شد. در واقع داخل دستگاه لحیمی وجود دارد که باید قطعات داخل دستگاه را به هم متصل کند. هرگاه این لحیم درست کارش را انجام ندهد، دچار مشکل سه چراغ چشمک‌زن خواهید شد. اما اگر دستگاهتان را به روشی داغ کنید، لحیم مذکور به حالت نیمه مذاب درامده و ایکس‌باکس دوباره به حالت اول باز‌می‌گردد. با این حال، روش مذکور مشکلات زیادی به همراه دارد. از جمله اینکه ممکن است درجه حرارت بالا، علاوه بر لحیم، قطعات دیگر را نیز ناخواسته ذوب کند و مشکلات بدتری ایجاد نماید.

حسرت بازگشت به دوران Blade

رابط کاربری «Blade»، نخستین نسخه از سه نسخه رابط کاربری اصلی کنسول ایکس‌باکس‌۳۶۰ بود که دارندگان قدیمی ایکس‌باکس، همواره حسرت آن‌ را خواهند خورد. هر آپدیت دیگری که برای رابط کاربری کنسول عرضه می‌شد، قاعدتا محیطی کاربردی‌تر و سهل‌تر برای کاربران ایجاد می‌کرد، اما مشکل عمده‌ای که ایجاد می‌شد این بود که با هر آپدیت، تبلیغ‌های بیشتری به منوی ایکس‌باکس اضافه می‌شد و این تبلیغ‌ها، اعصاب بازیکنان را خرد می‌کرد.

آبروریزی‌هایی که در ۱۰۰  vs.۱ برای شرکت‌کنندگان اتفاق می‌افتاد

اگر تاکنون در مسابقات ۱۰۰  vs.۱ شرکت نکرده‌اید، یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای احمق انگاشته‌شدن توسط هزاران کاربر اینترنتی را از دست داده‌اید! مسابقات ۱۰۰  vs.۱، به صورت محدود در دو فصل توسط مایکروسافت در ایکس‌باکس‌لایو برگزار گردید که جوایزی ارزنده مانند مایکروسافت پوینت و بازی‌های رایگان به همراه داشت. برای شرکت در این مسابقات، باید ماه‌ها در انتظار می‌ماندید تا در نهایت می‌توانستید در این مسابقه صد نفره شرکت کنید؛ اما بدیش اینجا بود که پس از اینهمه انتظار، وقتی به مسابقه راه پیدا می‌کردید، در همان سوال اول حذف می‌شدید!

تلاش‌ برای اینکه دوستانتان را متقاعد سازید اچیومنت‌ها چیز‌های جالبی‌اند

اولین کنسولی که از مفهومی به نام اچیومنت استفاده‌کرد، کنسول ایکس‌باکس۳۶۰ بود که در نوع خود یک انقلاب به شمار می‌رفت و باعث شد که مفهوم اچیومنت، به دیگر پلتفرم‌ها و بازی‌ها نیز سرایت کند. اما باید بدانید، آن زمانی که مایکروسافت نخستین بار از این مفهوم به عنوان یک سیستم پاداش و تنبیه در کنسول خود استفاده کرد، خیلی از بازیکنان به آن رغبتی نشان نمی‌دادند و می‌گفتند خب که چه! اما حتی همین افراد هم ناچار بودند به اعضای خانواده و دوستان خود توضیح دهند که این اچیومنت‌ها چه هستند به چه دردی می‌خورند.

انتظار برای بازگشت دوباره استودیو Rare

استودیو Rare، سازنده بازی‌هایی بسیار خلاقانه مثل «Viva Pinata» و «Banjo-Kazooie: Nuts ‘n Bolts» بود که بازی‌هایش هرگز با اقبال عمومی روبه‌رو نشدند. این بازی‌ها اگرچه ایده‌های بسیار خوبی داشتند، اما آن امتیازاتی که مستحق آن بودند را دریافت نکردند و طرفداران استودیو Rare، دوران کنسول ایکس‌باکس۳۶۰ را دوره‌ای تاریک برای این استودیو تلقی می‌کنند. این استودیو با بازی‌هایی مثل «Kameo: Elements of Power» و «Perfect Dark Zero» کار خود را شروع کرد و در انتها با بازی‌هایی مثل «کینکت اسپورتز» و «کینکت اسپورتز: سیزن ۲»، به اوج رکود خود رسید.

کینکتی که تنها استفاده‌اش تماشای شما و مراقبت از خانه است!

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که حسگر حرکتی مایکروسافت را خریده‌اید، پس احتمالا شما هم سه چهار باری از آن استفاده کردید و پس از آن، کینکتتان شد ابزاری سرگرم‌کننده برای فامیل‌ها و آشنایانی که به خانه شما می‌آمدند. بعد از آن هم حتما دیگر رغبتی به از برق کشیدن آن نداشتید، چراکه کالیبره کردن دوباره آن زحمت می‌طلبید!

استفاده از D-Pad برای سکوبازی

دسته ایکس‌باکس۳۶۰، به خاطر طراحی ارگونومیک و استاندارد جدیدی که در زمینه کنترلرها ارائه کرد، مستحق تحسین و تمجید از طرف بازیکنان و منتقدان می‌باشد. اما استفاده از D-Pad آن برای بازی‌هایی مثل Super Meat Boy، که نیاز به حرکات خیلی دقیق و سریع دارد، کلی بازیکنان را دچار مشکل کرد! در واقع D-Pad برای کاربردهایی چون عوض کردن اسلحه در بازی Gears of War یا کارکردن با تلفن همراه در بازی جی تی ای بسیار مناسب است، نه برای پلتفرمینگ و پریدن.

مشکلاتی که وقتی حافظه دستگاه پر می‌شد به وجود می‌آمد

حافظه دستگاه ایکس‌باکس۳۶۰، به لطف سیستم اتصال خارجی آن، قابلیت ارتقا و افزایش تا حدود نسبتا زیادی را داشت. در واقع فقط برای افرادی که از لحاظ مالی مشکل خاصی نداشتند و می‌توانستند به راحتی چنین هاردهایی را تهیه کنند، افزایش حافظه دستگاه شدنی بود؛ اما اگر بودجه خوبی در دست نداشتید، باید از خیر خرید چنین حافظه‌های جانبی می‌گذشتید. بدتر از همه، اگر کنسول شما نسخه ۴ گیگابایتی بود، دیگر نمی‌توانستید بازی‌های جدید را نصب کنید، یا آپدیت های پرحجم را دانلود کرده و استفاده کنید. (سخن مترجم: خودم شخصا به خاطر اینکه ایکس‌باکس۳۶۰م مدل ۴ گیگ اسلیم بود، نتونستم خیلی از بازیا مثل بتلفیلد ۴ رو بازی کنم :/)

خداحافظی با کنسول دوست داشتنی ایکس‌باکس۳۶۰

از همه اینها بگذریم، ایکس‌باکس۳۶۰ یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین کنسول‌هایی بود که تا کنون عرضه شده‌اند. با افزایش تعداد بازی‌هایی که از قابلیت Backward کنسول ایکس‌باکس‌وان پشتیبانی می‌کنند، دیگر دلیلی بر استفاده از این کنسول قدیمی وجود ندارد و کم کم باید با آن خداحافظی کرد. البته لازم به ذکر است که اتصال آن به پورت HDMI دوم تلویزیون، ضرری ندارد، بگذارید باشد!

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. اما دیدگاه شما در مورد کنسول دوست‌داشتنی Xbox 360 چیست؟ شما چه خطرات جذابی را با آن دارید؟

مترجم: محمد قراجه داغی

10 مشکل فراموش نشدنی که با کنسول دوست‌داشتنی Xbox 360 داشتیم