چرا آپدیت 7.00 بازی Dota 2 یک افزونه ارزشمند است؟

چرا آپدیت 7.00 بازی Dota 2 یک افزونه ارزشمند است؟

“به قلم Chris Thursten از وبسایت PC Gamer”

ایده‌ی “دوتا 3” (Dota 3) این روزها یک شوخی رایج در جامعه‌ی دوتا بازهاست، و معمولا زمانی استفاده می‌شود که تغییرات در یک نسخه آن‌قدر زیاد است که از آن‌چه که پیش از آن می‌شناختیم تقریبا چیزی باقی نمی‌ماند! و از آن‌جایی که این یک جامعه‌ی ویژه دوتا بازهاست، به روز رسانی‌هایی (Update) قابل توجه می‌توانند هر چیزی باشند، از جابجایی در HUD تا تغییر میزان طلایی که از گرفتن کیل (Kill) به دست می‌آورید.

اما به روز رسانیِ این هفته، که در سرور تست بازی هم در دسترس است، حکایت دیگری دارد. این دیگر واقعا می‌تواند نسخه سوم بازی محسوب شود!‌ و از آن‌جایی که کمپانی “والو” (Valve) اجازه استفاده از عدد 3 را برای نسخه جدید بازی‌های خود ندارد!!، آن‌ها این نسخه را Dota 2 7.00 نامیده‌اند.

این عدد 7 برای خودش چیز متفاوت و معناداری است. اگر اخبار هفته اخیر را دنبال کرده باشید، لابد از خود پرسیده‌اید که چطور طرفداران این بازی تنها سر یک عدد این چنین به تب و تاب افتاده اند! اما این عدد معنای خاصی دارد، حقیقت این است که طی بیش از ده سال گذشته و به روز رسانی‌های مختلف، نسخه‌های مختلف پَچ بازی “دوتا” همیشه حول عدد 6 می‌چرخیده است.

پس از پدیدار شدن ماد اصلی بازی “وارکرفت 3”  در سال 2004، برای حدود یک سال بازی دچار تغییرات زیاد و پَچ‌های پُرتعدادی شد. تغییر از نسخه 5.84b به 6.00 به نوعی پایان یک دوره، و عرضه نسخه 6.02 آغاز ورود طراح مرموز بازی با نام مستعار “آیس فراگ” (IceFrog) بود.

از آن زمان به بعد “دوتا” با تغییراتی کوچکی همراه بود تا به نسخه 6.69c رسید، جایی که آغاز ورود کمپانی والو به کار طراحی و عرضه‌ی به روز رسانی‌های بازی بود. از نسخه 6.70 نیز گسترش ماد و بازی هر دو به موازات هم پیش رفتند. من تجربه‌ی این بازی را از اواسط سال 2012 و نسخه‌ی 6.74 آغاز کردم. از آن زمان طی چهار سال و اندی بازی با رسیدن به نسخه‌ی 6.88 به یک تعادل (بالانس) فوق العاده دست یافت. زمانی که خبر انتشار به روز رسانی 6.89 رسید، همه‌ی طرفداران هیجان زده و مضطرب بودند!

به همین علت است که معرفی نسخه 7.00 این چنین مورد توجه‌ست. این یک تحول اساسی است، آن‌هم نه تنها در بازی دوتا، بلکه شاید در تاثیرگذارترین ماد تاریخ دنیای PC Gaming. چرا که این تغییر یک جور “مُدرن سازی” بازی است، از رابط و منوی‌های بازی گرفته تا نقشه بازی، تغییراتی که پیچیده‌ترین عنوان سندباکس و رقابتیِ دنیای گیم را تقویت خواهند کرد.

استَت (Stat)های لِول آپ بازی دیگر وجود نخواهد داشت، و جای خود را به یک سیستم مهارت (Talent System) برای هر قهرمان (Hero) داده‌اند که دارای امتیازاتی در سطوح 10،15،20 و 25 خواهد بود. بر خلاف گذشته که قدرت‌های ویژه به در سطوح بخصوص یا با آیتم‌های بخصوصی در دسترس قرار می‌گرفتند، اکنون قهرمانان بازی این فرصت را دارند تا طی فواصل زمانی منظم‌تر و نزدیک‌تری از این قدرت‌ها استفاده کرده و از رقبای خود پیشی بگیرند.

هرچند این سیستم به ظاهر مشابه عنوان Heros of the Storm به نظر می‌رسد، اما زمانی که به ساختار بازی دوتا 2 منتقل شود به کلی چیز دیگری خواهد بود. این یک بازی است که معمولا در تشخیص درست رابطه‌ی قدرت‌های دو کاراکتر و اتخاذ تصمیم درست بر اساس آن معنا پیدا می‌کند. اضافه کردن این سیستم مهارت به بازی ابتکار عمل و تنوع بازی را بالا می‌برد، و پیچیدگی‌ها و نقاط عطف غافل‌گیر کننده‌ای را در قسمت‌های پایانی بازی سبب می‌شود که پیش از این ممکن نبوده است.

بازیکن‌های با تجربه‌ی این بازی نیز باید چیزهایی را دوباره از نوع فرا بگیرند، چرا که این سیستم این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از یکسری ضد حمله‌های غافل‌گیر کننده استفاده کرد. فکر می‌کنیم این تغییر برای بازیکنانی که تازه سراغ این بازی رفته‌اند نیز خوب باشد، چرا که این سیستم مهارت نسبت به سیستم قبلی و فرمولی که از آن حاصل می‌شد، با خواندن هرکدام نسبتا ساده و راحت درک و فراگرفته می‌شوند. و از آن‌جایی که بازیکن‌های قدیمی‌تر این بازی ناچار خواهند بود زمانی را بگذارند و چیزهایی را دوباره یاد بگیرند، فاصله‌ی میان آن‌ها و بازیکن‌های جدیدتر (دست کم برای مدتی) کم خواهد شد.

ساده بگویم، واقعا شب گذشته هم‌چنان که یکی از نقشه‌های بازی را، که شاید برای چندین هزار ساعت در آن جنگیده‌ام می گشتم، واقعا خود را غرق در بازی یافتم. نسخه 7.00 بازی را به یک سطح حیرت انگیزی می‌برد، سرزمین بازی را به بالا رودخانه می‌برد، تک تک کمپ‌ها را جابجا می‌کند و حتی تعدادی بدان‌ اضافه می‌کند، چهار طلسم بیشتر (Bounty rune spawn) نیز وجود خواهند داشت. آگاهی و تسلطی که طی هزاران هزار ساعت از هر نقشه بدست آمده است، از بین می‌رود و باید دوباره از نو بدست بیاید. و تک تک راهنمایی‌های بازی در هر بخش نیز باید دوباره نوشته شود.

رابط کاربری (UI) جدید بازی نیز جالب توجه است، بخشی از به روز رسانی جدید که فکر می‌کنم طی دو هفته آینده تغییراتی را در آن شاهد باشیم. در مجموع باید گفت که تغییر در رابط کاربری بازی مثبت به نظر می‌رسد، تمیزتر و مرتب‌تر شده و فضاهایی نیز برای تغییرات احتمالی در آینده لحاظ شده است.

البته چیزهایی نیز در این میان دست به نظر نمی‌آیند، مانند پنجره مربوط به خرید (Shop) که جلوی اطلاعات مربوط به “کیل‌ها” را می‌گیرد و جایگیری پنل جدیدی که جزییات و اطلاعات دشمنان را نشان می‌دهد،‌ این‌‌ها چیزهایی هستند که بعد از سالیان سال عادت کردن به بازی، وجودشان کمی آزار دهنده می‌شود. البته کم کم به این تغییرات جدید خو خواهیم گرفت.

باید بگویم که تحت تاثیر تغییراتی قرار گرفته‌ام که در منو‌های ابتدایی و پیش از آغاز بازی لحاظ شده است. زمانی که دکمه‌ی “Accept” را فشار می‌دهید، برخلاف گذشته به سرعت وارد لابی می‌شوید. این تغییر برای آن دسته افرادی که با صفحه‌های بارگذاری (Loading) این بازی زندگی می‌کرده‌اند می‌تواند خبر بدی باشد! اما برای دیگران اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. ابزار بیشتر برای برقراری ارتباط میان بازیکنان و اتخاذ استراتژی‌های لازم، هم‌چنین امکان انتخاب و خرید آیتم‌ها پیش از آغاز بازی، همگی تغییرات خوب و مثبتی هستند، و همین طور در جهت مدرن کردن بازی، بدون این‌که به چالش رقابت در بازی خدشه‌ای وارد شود، و هم‌چنین مقدمه‌های انیمه مانند و دیوانه‌وار که پیش از هر مَچ نمایش داده می‌شوند را بسیار دوست دارم.

جالب است که برجسته‌ترین نکته در مورد این پَچ جدید، یعنی شخصیت “Monkey King” اولین قهرمان انحصاری بازی دوتا 2، زیر سایه‌ی تغییرات گسترده‌ی بازی در نظر دور ماند، خصوصا به این خاطر که این قهرمان واقعا دیوانه است! آن‌ها شخصیتی به بازی اضافه کرده‌اند که می‌تواند از درختان بالا برود، ارتشی از میمون‌ها را احضار کند، و در میدان مبارزه بدود و وانمود کند که یک موز است! و این‌ها تازه کم‌ترین نکات جالب پچ جدید هستند. واقعا نمی‌دونم چه بگویم، او به هرحال یک قهرمان جدید است. اغلب بازیکنان می‌دانند چطور با این تغییرات کنار بیایند. آن‌چه که نمی‌دانند این است که چطور با این حس غرق شدن در یافتنِ ردپایی از “روشان” (Roshan، یکی از شخصیت‌های بی‌طرف در بازی) کنار بیایند..

باید این را اذعان کنم که اگر نگران این تغییرات هستید، و اگر فکر می‌کنید نسخه جدید به معنای پایان یافتنِ آن حس عجیبی‌ست که در “دوتا 2” یافت می‌شود، هم‌چنان قهرمان جدید (Monkey King) نشانه‌ای است بر این حقیقت که این بازی هنوز هم میراث همان نقش‌ها و سیستم‌هایی است که بیش از یک دهه اخیر بهم پیوسته‌اند. برای پایان دادن به این مقاله باید بگویم که: امروز صبح من سواری بودم در آخرالزمان، که به تیمم کمک کردم تا میمونی را بیابند و بکُشند، آن‌هم با خوردن یک درخت به کمک چند عدد لوبیای سحرآمیز!

همگی باید بدانید: که این هنوز هم یک “دوتا” است.

ترجمه: ایرج لطیفی

چرا آپدیت 7.00 بازی Dota 2 یک افزونه ارزشمند است؟