همه آن چیزهایی که باید از Civilization VI بدانید! (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله به بررسی ۱۰ تمدن از بازی Civ VI پرداختیم. حال در بخش دوم، ویزگی‌های ۹ تمدن باقی‌مانده را از نظر می‌گذارنیم.

یونان

رهبر: پریکلس

pericles

او مهم‌ترین دولتمرد آتن در اوج دوره طلایی تمدن یونان بود، دوره‌ای که از زمان پیروزی یونانیان در جنگ سالامیس و پلاتایا بر ایرانیان آغاز می‌شود و تا زمان جنگ‌های داخلی یونان (بین آتن و اسپارت) ادامه می‌یابد و درخشان‌ترین دوره تمدن یونانی است. پریکلس که خود را “شهروند اول آتن” نامیده‌بود، روابط آتن با سایر کشور-شهرهای یونان را مستحکم کرد، اقتصاد، هنر و فرهنگ آتن را به منتهی درجه خود رساند و کاری کرد که در انتهای دوره‌اش، آتن تبدیل به مرکز سیاسی و فرهنگی دنیای هلنیستی شده‌بود.

 

امتیازات:

  • بدست آوردن امتیاز فرهنگی بیشتر بر اساس هر کشور-شهری که تصاحب می‌کنید.
  • داشتن قابلیت سیاسی wildcard بیشتر، صرف‌نظر از اینکه چه نوع حکومتی انتخاب کرده باشید.
  • محله آکروپولیس: در صورتی که روی یک تپه ساخته‌شود، امتیازات فرهنگی بیشتری را نصیب شهر می‌کند.
  • نیروی ویژه؛ هوپلیت: سرباز نیزه‌دار سراپامسلح دوره کلاسیک که اگر در کنار یک سرباز هوپلیت دیگر باشد، قدرت جنگی‌اش بسیار بالاتر خواهدرفت (بیانگر استراتژی جنگی فالانکس یونانیان)

 

استراتژی پیروزی:

هدف شما باید این باشد که هرچقدر که می‌توانید کشور-شهرهای مختلف را تصرف کنید، چراکه از این طریق امتیاز فرهنگی بالایی بدست می‌آورید. از آن گذشته، هوپلیت‌ها یکی از بهترین نیروهای تهاجمی و تدافعی در بازی هستند و اگر از آنها به خوبی به همراه قابلیت‌های سیاسی یونان استفاده کنید، می‌توان در ابتدای بازی به طریق نظامی نیز پیروز شد (خصوصا اگر دشمن شما، تمدنی مانند سکاها باشد که نیروی نظامی اصلی آن سواره‌نظام هستند). اما بطور کلی امتیاز اساسی یونان در فرهنگ آن است و در صورتی که خواستید هر روش دیگری برای پیروزی به کار ببندید، بهتر است فرهنگ خود را در همان سمت جهت‌دهی کنید.

 

اسپانیا

رهبر: فیلیپ دوم

philip

در بین تمامی رهبران Civ VI، او تنها کسی است که می‌توان گفت واقعا برازنده عنوان پادشاه کشور خود بود، چراکه علاوه بر اسپانیا، پادشاه پرتقال، ناپل، سیسیل و هلند نیز بود و از طریق ازدواج با ماری اول، ادعای تاج و تخت انگلستان و ایرلند را نیز داشت. در دوره حکومت او، اسپانیا به قله قدرت و عظمت خود رسید، اما در اثر اقدامات او، خزانه کشور پنج بار ورشکست شد تا اینکه درنهایت امپراطوری اسپانیا از هم پاشید. از مهم‌ترین شکست‌های فیلیپ، می‌توان به ساخت ناوگان عظیم جنگی (معروف به Armada) و حمله دریایی به انگلستان اشاره‌کرد که منجر به شکست وحشتناکی شد و در اثر آن، اسپانیا مقام قدرت اول دریایی جهان را به انگلستان واگذارکرد.

 

امتیازات:

  • نیروی نظامی اسپانیا در برابر نیروهای نظامی تمدن‌هایی که دین دیگری دارند، قدرت نظامی بیشتری دارند.
  • مأمورین تفتیش عقاید قدرت بیشتری در از بین بردن ارتداد دارند.
  • راه‌های تجاری بین قاره‌ای، طلای بیشتری تولید می‌کنند.
  • قابلیت ترکیب چند کشتی کوچک نظامی و تشکیل یک ناوگان، زودتر از سایر تمدن‌ها
  • محله میسیون مذهبی: جایگزینی برای محله‌های مقدس معمولی که اگر در سایر قاره‌ها ساخته‌شود، امتیازات دینی بیشتری تولید می‌کند.
  • نیروی ویژه؛ کانکوئیستادور (Conquistador): پیاده‌نظام دوره رنسانس که اگر با یک مبلغ مذهبی همراه شوند، قدرت نظامی بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند شهرهای تسخیرشده را به دین اسپانیا درآورند.

 

استراتژی پیروزی:

اسپانیا دینی‌ترین تمدن حاضر در بازی است. هیچ تمدن دیگری نمی‌تواند مانند آنها از راه مذهبی پیروز شود. هنگام نبرد با تمدن‌هایی که دینی برخلاف آنها دارند، نیروهای اسپانیایی (خصوصا کانکوئیستادورها) قدرت نظامی فوق‌العاده‌ای خواهندداشت. هر تمدن یا کشور-شهری که در قاره‌ای جز قاره اسپانیا باشد، در برابر حملات اسپانیا بی‌گمان تسلیم شده و تبدیل به یک شریک تجاری مهم خواهدشد.

 

چین

رهبر: کین شی هوانگ

qin-shi

او که در تاریخ به نام “اولین امپراطور” معروف است، پایه‌گذار امپراطوری کین بود که در طول تاریخ به نام چین معروف شد. او به جنگ ایالت‌های مختلف چینی با یکدیگر پایان داد و در سال ۲۲۰ قبل از میلاد اولین حکمران چین متحد گشت. اغلب پیشرفت‌های مهم تمدن چین در دوره او اتفاق افتاده‌است، همچنین دیوار بزرگ چین نیز به دستور او شروع به ساخت شد، هرچند در انتهای دوره او، این دیوار تنها حفاظی چوبی بود و در مراحل بعدی امپراطوری به دیواری سنگی و نفوذناپذیر مبدل گشت.

 

امتیازات:

  • امکان استفاده از Builderها برای ساخت سریعتر wonder
  • برآورده‌کردن اهداف خاصی در بازی، به جای آنکه بطور معمول باعث اعمال ۵۰ درصد تخفیف برای تحقیق روی تکنولوژی‌ها شود، ۶۰ درصد تخفیف شامل آنها می‌کند.
  • دیوار بزرگ: این دیوار در ابتدای بازی، باعث بالارفتن قدرت دفاعی چین و میزان طلای آن می‌شود، اما در دوره‌های انتهایی بازی امتیازات فرهنگی و توریستی چین را بالاتر می‌برد.
  • نیروی ویژه؛ توپ ببر خیزان: توپی قدرتمند که از مواد آتشزا استفاده می‌کند و زودتر از توپ‌های سایر تمدن‌ها در بازی قابل دسترس است.

 

استراتژی پیروزی:

در هنگام بازی با چین، باید بر روی پیشرفت علمی تمرکز کنید. با برآورده‌کردن پیش‌شرط‌هایی که مربوط به هر تحقیق و تکنولوژی است، شما می‌توانید به سرعت در زمینه علمی پیشرفت کنید. همچنین در این حالت، شما می‌توانید زودتر به نیروهای نظامی پیشرفته‌تر دست یابید و در نتیجه از لحاظ نظامی هم تمدن خود را قوی‌تر کنید. اگر در دوره‌های اولیه و میانی بازی، نتوانستید پیروز شوید، بهتر است صبر کنید تا دوره‌های اخر و در آنجا از امتیازات فراوان فرهنگی دیوار بزرگ بهره ببرید.

 

اعراب

رهبر: صلاح‌الدین ایوبی

saladin

او که در واقع اصل‌ونسب کردی داشت، سلطان اعراب سوریه، مصر، عراق، ترکیه، فلسطین، یمن و عربستان امروزی در یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی یعنی جنگ‌های صلیبی بود. او به عنوان رهبر جهان اسلام با صلیبیون مسیحی جنگ‌های سختی کرد، شهر اورشلیم را که یک قرن تحت کنترل مسیحیان بود، بازپس گرفت. پس از آن در جنگ صلیبی سوم، برابر ریچارد شیردل از انگلستان قرارگرفت و نگذاشت که ریچارد اورشلیم را دوباره مسیحی کند.

 

امتیازات:

  • می‌توانید ساختمان‌های دینی را با سرعت بیشتری بسازید، همچنین ساختمان‌های دینی، امتیازات علمی و فرهنگی هم به تمدن اعراب می‌دهند (چراکه در دوران قرون وسطی، اعراب مسلمان رهبری جنبش علمی و فرهنگی دنیا را برعهده داشتند)
  • بدست آوردن امتیازات مذهبی بیشتر برای کسب دین اسلام
  • محله مدرسه: معبدی که علاوه بر امتیازات دینی، امتیازات علمی هم تولید می‌کند.
  • نیروی ویژه؛ مملوک: سواره‌نظام دوره قرون وسطی که در هر دور از بازی خود را شفا می‌دهد.

 

استراتژی پیروزی:

علم و ایمان بهترین راه‌های پیشرفت اعراب به سوی پیروزی می‌باشد، البته در این مسیر باید از نیرومندی سواران مملوک هم حتما استفاده کرد. بنابراین انتخاب با شماست که در مثلث علم، ایمان و قدرت نظامی، دو گزینه را برای پشتیبانی از گزینه اصلی‌تان درنظر داشته باشید.

 

آمریکا

رهبر: تئودور روزولت

roosevelt

بیست و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، بیشتر به خاطر سازماندهی و رهبری نیروهای سواره‌نظام داوطلب در جنگ آمریکایی-اسپانیایی شناخته می‌شود. او که اغلب به عنوان نماد کابوی‌های آمریکایی تصویر شده‌است، اولین بار سیاست “صحبت‌کردن به آرامی و آماده‌کردن چماق” را در سیاست خارجی آمریکا به کار برد. او بسیار به گشت و گذار در بیرون از خانه علاقه‌مند بود و بسیاری از پارک‌های ملی آمریکا به دستور او ساخته شده‌اند.

 

امتیازات:

  • نیروهای نظامی هنگام نبرد در قاره خودی، امتیاز جنگی بالاتری خواهندداشت.
  • امتیازات بدست آمده از توریسم پارک‌های ملی بالاتر خواهدبود.
  • امتیازات مربوط به حکومت، دوبرابر سریع‌تر بدست خواهندآمد.
  • محله استودیو فیلم: باعث بالارفتن فوق‌العاده امتیاز توریسم در دوره آخر بازی می‌شود.
  • نیروی ویژه؛ سواران خشن: سواره‌نظام دوره میانی که در هنگام جنگ در تپه‌ها امتیاز بالاتری دارند و برای کشتن هر فرد از دشمن امتیاز فرهنگی هم دریافت می‌کنند.

 

استراتژی پیروزی:

مطابق انتظار، آمریکا دارای بهترین نیروهای نظامی است، خصوصا وقتی که پای جنگ در قاره خودی (چه در هنگام حمله و چه در هنگام دفاع) درمیان باشد. بنابراین شما شانس بسیار خوبی دارید که قاره خودی را به کلی تصرف کنید. سپس می‌توانید فتوحات نظامی خود را گسترش داده و کل دنیا را با نیروی هوایی پیشرفته خود تصاحب کنید و یا اینکه می‌توانید در داخل قاره خود به انتظار هجوم دیگر ابرقدرت‌ها بنشینید و از جنگ با آنها و صدالبته با استفاده از استودیو فیلم، امتیازات فرهنگی فراوان ببرید.

 

سکاها

رهبر: تومیریس

tomyris

این رهبر را نیز می‌توان به لیست بلندبالای رهبرانی در بازی اضافه‌کرد که هرگز رهبر حکومت ملت خود نبودند، البته در مورد سکاها، علت اینست که آنها هرگز دولتی واحد و یکپارچه نداشتند. تومیریس در واقع ملکه Massagetae یکی از چندین کنفدراسیون اقوام کوچ‌نشین سکا بود. در مورد او کمتر از هر رهبر دیگری در بازی اطلاعات داریم، اما به احتمال قریب به یقین، او رهبری نیروهای سکا را در جنگ با کوروش کبیر پادشاه هخامنشی برعهده داشت. جنگی که منجر به مرگ کوروش و قطع توسعه امپراطوری هخامنشی به سمت سرزمین‌های شمال‌شرقی ایران شد. جالب است بدانید که سکاها همان اقوامی هستند که در شاهنامه فردوسی از آنان با نام تورانیان یاد شده‌است.

 

امتیازات:

  • نیروهای نظامی هنگامی که به دشمن زخمی حمله می‌کنند، آسیب بیشتری وارد می‌کنند. همچنین هر نیروی نظامی شما هنگامی که نیرویی از دشمن را بکشد، نیمی از سلامتی خود را باز می‌یابد.
  • به ازای تولید هر سواره‌نظام سبک یا هر سواره‌نظام تیرانداز، یکی دیگر اضافه دریافت خواهیدکرد.
  • امتیاز Kurgan: اگر بر روی یک دشت مسطح ساخته‌شود، باعث تولید ایمان و طلا می‌شود.
  • نیروی ویژه؛ سواره‌نظام تیرانداز سکا: یک سواره‌نظام فوق‌العاده سریع که در ابتدای بازی در دسترس خواهدبود و بهترین نیرو برای حملات سکاها است.

 

استراتژی پیروزی:

پیروزی نظامی مهم‌ترین راه و روش سکاها است. استفاده درست از سواره‌نظام قدرتمند آنها در دوره ابتدایی بازی، راه را برای شما هموار خواهدکرد. همچنین امتیاز Kurgan باعث پیشرفت قابل‌توجه اقتصاد شما نیز می‌شود. اگر بتوانید این مکانیزم را به درستی بکار بگیرید، همسایه‌های شما در دوره‌های اولیه بازی از دست شما در امان نخواهند بود، چراکه غارت این شهرها بهترین راه برای پیشرفت سریع در بازی است.

 

روم

رهبر: ترایانوس

trajan

او که از سال ۹۸ تا ۱۱۷ میلادی امپراطور بود، جزو یکی از ۵ امپراطور خوب رومیان طبقه‌بندی می‌شود. در دوره زمامداری او، مرزهای امپراطوری روم به بزرگترین حد خود رسید بطوریکه اصطلاح “مرزهای ترایانوسی” اغلب در بازی‌های استراتژیک به عنوان یک اچیومنت محسوب می‌شود. در دوران او، امپراطوری روم از ایرلند شمالی تا خلیج فارس کشیده شده‌بود و وسیع‌ترین حکومتی که تاریخ به خود دیده‌است را از لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و جمعیتی شامل می‌شد.

 

امتیازات:

  • بدست آوردن یک ساختمان مجانی در هر شهر جدیدی که ساخته می‌شود.
  • بدست آوردن یک پست تجاری در هر شهر جدید، همچنین ایجاد یک جاده رایگان برای هر شهر (در صورتی که آن شهر به پایتخت نزدیک بوده و در قاره دیگری نباشد)
  • حمام‌ها: یک محله ویژه رومیان که باعث بالارفتن میزان رضایت و خوشحالی مردم می‌شود.
  • نیروی ویژه؛ لژیون: سربازان دوره کلاسیک که قدرت نظامی بالایی دارند و می‌توانند جاده‌سازی کنند یا قلعه بر پا نمایند.

 

استراتژی پیروزی:

در هنگام بازی با روم باید به سرعت شهرسازی کنید (خواه از طریق ساخت‌وساز، خواه از راه تصرف نظامی آنها) و مرزهای خود را گسترش دهید، چراکه در هر شهر جدید می‌توانید به رایگان یک ساختمان جدید بدست آورید و جاده‌سازی نیز کنید. پس از آنست که سیل طلا به سمت پایتخت شما سرازیر می‌شود که می‌توانید از آن در راه ساخت لژیون‌های قدرتمندتان استفاده کنید. گرچه روش پیروزی از راه فرهنگ برای رومیان دور از دسترس نیست، اما بهترین راه برای آنان، همان پیروزی نظامی است.

 

 

انگلستان

رهبر: ویکتوریا

victoria

او در دوران اوج امپراطوری بریتانیا از سال ۱۸۳۷ تا ۱۹۰۱ میلادی، ملکه بود. آثار عمیقی که این دوران بر تاریخ جهان گذاشته‌است، آنچنان فراوان است که به این دوره زمانی، لقب “دوران ویکتوریایی” داده‌اند. تحت حکومت ویکتوریا، امپراطوری بریتانیا از مرحله انقلاب صنعتی گذر کرد، مستملکات خود را در آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا گسترش داد و برای مدت زمانی طولانی، ابرقدرت بلامنازع جهان گردید. وسعت این امپراطوری تاحدی بود که از غرب تا شرق جهان را فرامی‌گرفت و درباره آن گفته می‌شد که “آفتاب همیشه و درهر حال به یک نقطه از امپراطوری بریتانیا در حال تابیدن است.”

 

امتیازات:

  • به ازای هر شهری که در قاره دیگر می‌سازید، یک نیروی پیاده‌نظام رایگان دریافت می‌کنید.
  • می‌توان تعداد بیشتری باستان‌شناس استخدام کرد و موزه‌ها هم توانایی ذخیره تعداد بیشتری آثار هنری دارند.
  • محله کارخانجات کشتی‌سازی سلطنتی: جایگزینی است برای محله بندر معمولی، که باعث افزایش قدرت حرکت ناوهای نظامی ساخته‌شده در آن می‌شود؛ این محله اگر در قاره دیگری ساخته شده‌باشد، امتیاز طلای بیشتری به شما می‌دهد و ظرفیت راه‌های تجاری را بیشتر می‌کند. همچنین باعث می‌شود که نیروهای نظامی هنگام سوار و پیاده‌شدن از کشتی‌ها، امتیاز حرکتی‌شان کاسته نشود.
  • نیروی ویژه؛ کت‌قرمز: پیاده‌نظام دوره رنسانس که در هنگام نبرد در قاره‌های دیگر، قابلیت جنگی بسیار بالاتری خواهندداشت.
  • نیروی ویژه؛ سگ دریا: کشتی برتر نظامی با قابلیت مخفی‌کاری که می‌تواند کشتی‌های دشمن را تصرف کند.

 

استراتژی پیروزی:

هر راهی را که برای پیروزی انتخاب کنید، به احتمال فراوان گذرتان به دریاها نیز خواهدافتاد! در حالیکه تمدن‌های فرانسه و آمریکا برای برتری در قاره خود، تلاش می‌کنند، نقطه‌قوت تمدن انگلستان (همانند اسپانیا) در تصرف سرزمین‌های قاره‌های دیگر است. بنابراین پیروزی از راه برتری نظامی، روشن‌ترین راه برای شماست، هرچند که نمی‌توان قابلیت‌های باستان‌شناسی و کسب پیروزی فرهنگی از این راه را نیز فراموش کرد.

 

 

روسیه

رهبر: پطر کبیر

peter

او به عنوان معمار روسیه نوین شناخته می‌شود. در سایه تلاش‌های پطر بود که روسیه از کشوری قبیله‌ای به یکی از ابرقدرت‌های اروپا مبدل گشت. او در سال ۱۶۹۷ سفری به دور اروپا زد و با ایده‌های فراوانی از راه و روش پیشرفت، به کشور خود بازگشت. پطر تمامی سعی خود را کرد که ساختار نظامی، اقتصادی و فرهنگی روسیه را متمایل به اروپای غربی کند و تا آنجا در این کار پیش رفت که دستور داد تمامی اشراف روسیه، ریش‌های خود را بتراشند و اگر خلاف این عمل کنند، مالیات گزافی بپردازند!

 

امتیازات:

  • شهرهای تازه یافته‌شده دارای تعداد کاشی‌های بیشتری هستند.
  • سرزمین‌های توندرا باعث افزایش در امتیازات ایمان و تولید می‌شود.
  • مسیرهای تجاری با سایر تمدن‌ها باعث بالارفتن امتیاز علم و فرهنگ می‌شود، البته در صورتی که آن تمدن‌ها از لحاظ تکنولوژی و فرهنگی بالاتر از روسیه باشند.
  • نیروی ویژه؛ قزاق: سواره‌نظام تفنگدار که از سواره‌نظام معمولی قوی‌تر بوده و در هنگام حمله، سریع‌تر حرکت می‌کنند.

 

استراتژی پیروزی:

در اینجا نیز دین و ایمان گزینه مناسبی برای پیشرفت است، هرچند که نباید از امتیازات تولید بالای توندرا صرف‌نظر کرد. بنابراین اگر بتوانید جمعیت خود را به سمت سرزمین‌های سردسیر سوق دهید، در دوره‌های میانی بازی، امتیاز تولید شما بسیار بالا خواهدرفت. همچنین اگر با همسایگان خود روابط حسنه‌ای داشته باشید، در اثر تجارت با آنها، به خودی خود امتیازات علم و فرهنگ شما هم بالا می‌رود.

 

در صورت تمایل می‌توانید بخش اول این مقاله را در  بخوانید.

گفتنی است بازی Civilization VI در تاریخ ۳۰ مهرماه و فقط برای کامپیوترهای شخصی منتشر خواهدشد.

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

همه آن چیزهایی که باید از Civilization VI بدانید! (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله به بررسی ۱۰ تمدن از بازی Civ VI پرداختیم. حال در بخش دوم، ویزگی‌های ۹ تمدن باقی‌مانده را از نظر می‌گذارنیم.

یونان

رهبر: پریکلس

(image)

او مهم‌ترین دولتمرد آتن در اوج دوره طلایی تمدن یونان بود، دوره‌ای که از زمان پیروزی یونانیان در جنگ سالامیس و پلاتایا بر ایرانیان آغاز می‌شود و تا زمان جنگ‌های داخلی یونان (بین آتن و اسپارت) ادامه می‌یابد و درخشان‌ترین دوره تمدن یونانی است. پریکلس که خود را “شهروند اول آتن” نامیده‌بود، روابط آتن با سایر کشور-شهرهای یونان را مستحکم کرد، اقتصاد، هنر و فرهنگ آتن را به منتهی درجه خود رساند و کاری کرد که در انتهای دوره‌اش، آتن تبدیل به مرکز سیاسی و فرهنگی دنیای هلنیستی شده‌بود.

 

امتیازات:

  • بدست آوردن امتیاز فرهنگی بیشتر بر اساس هر کشور-شهری که تصاحب می‌کنید.
  • داشتن قابلیت سیاسی wildcard بیشتر، صرف‌نظر از اینکه چه نوع حکومتی انتخاب کرده باشید.
  • محله آکروپولیس: در صورتی که روی یک تپه ساخته‌شود، امتیازات فرهنگی بیشتری را نصیب شهر می‌کند.
  • نیروی ویژه؛ هوپلیت: سرباز نیزه‌دار سراپامسلح دوره کلاسیک که اگر در کنار یک سرباز هوپلیت دیگر باشد، قدرت جنگی‌اش بسیار بالاتر خواهدرفت (بیانگر استراتژی جنگی فالانکس یونانیان)

 

استراتژی پیروزی:

هدف شما باید این باشد که هرچقدر که می‌توانید کشور-شهرهای مختلف را تصرف کنید، چراکه از این طریق امتیاز فرهنگی بالایی بدست می‌آورید. از آن گذشته، هوپلیت‌ها یکی از بهترین نیروهای تهاجمی و تدافعی در بازی هستند و اگر از آنها به خوبی به همراه قابلیت‌های سیاسی یونان استفاده کنید، می‌توان در ابتدای بازی به طریق نظامی نیز پیروز شد (خصوصا اگر دشمن شما، تمدنی مانند سکاها باشد که نیروی نظامی اصلی آن سواره‌نظام هستند). اما بطور کلی امتیاز اساسی یونان در فرهنگ آن است و در صورتی که خواستید هر روش دیگری برای پیروزی به کار ببندید، بهتر است فرهنگ خود را در همان سمت جهت‌دهی کنید.

 

اسپانیا

رهبر: فیلیپ دوم

(image)

در بین تمامی رهبران Civ VI، او تنها کسی است که می‌توان گفت واقعا برازنده عنوان پادشاه کشور خود بود، چراکه علاوه بر اسپانیا، پادشاه پرتقال، ناپل، سیسیل و هلند نیز بود و از طریق ازدواج با ماری اول، ادعای تاج و تخت انگلستان و ایرلند را نیز داشت. در دوره حکومت او، اسپانیا به قله قدرت و عظمت خود رسید، اما در اثر اقدامات او، خزانه کشور پنج بار ورشکست شد تا اینکه درنهایت امپراطوری اسپانیا از هم پاشید. از مهم‌ترین شکست‌های فیلیپ، می‌توان به ساخت ناوگان عظیم جنگی (معروف به Armada) و حمله دریایی به انگلستان اشاره‌کرد که منجر به شکست وحشتناکی شد و در اثر آن، اسپانیا مقام قدرت اول دریایی جهان را به انگلستان واگذارکرد.

 

امتیازات:

  • نیروی نظامی اسپانیا در برابر نیروهای نظامی تمدن‌هایی که دین دیگری دارند، قدرت نظامی بیشتری دارند.
  • مأمورین تفتیش عقاید قدرت بیشتری در از بین بردن ارتداد دارند.
  • راه‌های تجاری بین قاره‌ای، طلای بیشتری تولید می‌کنند.
  • قابلیت ترکیب چند کشتی کوچک نظامی و تشکیل یک ناوگان، زودتر از سایر تمدن‌ها
  • محله میسیون مذهبی: جایگزینی برای محله‌های مقدس معمولی که اگر در سایر قاره‌ها ساخته‌شود، امتیازات دینی بیشتری تولید می‌کند.
  • نیروی ویژه؛ کانکوئیستادور (Conquistador): پیاده‌نظام دوره رنسانس که اگر با یک مبلغ مذهبی همراه شوند، قدرت نظامی بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند شهرهای تسخیرشده را به دین اسپانیا درآورند.

 

استراتژی پیروزی:

اسپانیا دینی‌ترین تمدن حاضر در بازی است. هیچ تمدن دیگری نمی‌تواند مانند آنها از راه مذهبی پیروز شود. هنگام نبرد با تمدن‌هایی که دینی برخلاف آنها دارند، نیروهای اسپانیایی (خصوصا کانکوئیستادورها) قدرت نظامی فوق‌العاده‌ای خواهندداشت. هر تمدن یا کشور-شهری که در قاره‌ای جز قاره اسپانیا باشد، در برابر حملات اسپانیا بی‌گمان تسلیم شده و تبدیل به یک شریک تجاری مهم خواهدشد.

 

چین

رهبر: کین شی هوانگ

(image)

او که در تاریخ به نام “اولین امپراطور” معروف است، پایه‌گذار امپراطوری کین بود که در طول تاریخ به نام چین معروف شد. او به جنگ ایالت‌های مختلف چینی با یکدیگر پایان داد و در سال ۲۲۰ قبل از میلاد اولین حکمران چین متحد گشت. اغلب پیشرفت‌های مهم تمدن چین در دوره او اتفاق افتاده‌است، همچنین دیوار بزرگ چین نیز به دستور او شروع به ساخت شد، هرچند در انتهای دوره او، این دیوار تنها حفاظی چوبی بود و در مراحل بعدی امپراطوری به دیواری سنگی و نفوذناپذیر مبدل گشت.

 

امتیازات:

  • امکان استفاده از Builderها برای ساخت سریعتر wonder
  • برآورده‌کردن اهداف خاصی در بازی، به جای آنکه بطور معمول باعث اعمال ۵۰ درصد تخفیف برای تحقیق روی تکنولوژی‌ها شود، ۶۰ درصد تخفیف شامل آنها می‌کند.
  • دیوار بزرگ: این دیوار در ابتدای بازی، باعث بالارفتن قدرت دفاعی چین و میزان طلای آن می‌شود، اما در دوره‌های انتهایی بازی امتیازات فرهنگی و توریستی چین را بالاتر می‌برد.
  • نیروی ویژه؛ توپ ببر خیزان: توپی قدرتمند که از مواد آتشزا استفاده می‌کند و زودتر از توپ‌های سایر تمدن‌ها در بازی قابل دسترس است.

 

استراتژی پیروزی:

در هنگام بازی با چین، باید بر روی پیشرفت علمی تمرکز کنید. با برآورده‌کردن پیش‌شرط‌هایی که مربوط به هر تحقیق و تکنولوژی است، شما می‌توانید به سرعت در زمینه علمی پیشرفت کنید. همچنین در این حالت، شما می‌توانید زودتر به نیروهای نظامی پیشرفته‌تر دست یابید و در نتیجه از لحاظ نظامی هم تمدن خود را قوی‌تر کنید. اگر در دوره‌های اولیه و میانی بازی، نتوانستید پیروز شوید، بهتر است صبر کنید تا دوره‌های اخر و در آنجا از امتیازات فراوان فرهنگی دیوار بزرگ بهره ببرید.

 

اعراب

رهبر: صلاح‌الدین ایوبی

(image)

او که در واقع اصل‌ونسب کردی داشت، سلطان اعراب سوریه، مصر، عراق، ترکیه، فلسطین، یمن و عربستان امروزی در یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی یعنی جنگ‌های صلیبی بود. او به عنوان رهبر جهان اسلام با صلیبیون مسیحی جنگ‌های سختی کرد، شهر اورشلیم را که یک قرن تحت کنترل مسیحیان بود، بازپس گرفت. پس از آن در جنگ صلیبی سوم، برابر ریچارد شیردل از انگلستان قرارگرفت و نگذاشت که ریچارد اورشلیم را دوباره مسیحی کند.

 

امتیازات:

  • می‌توانید ساختمان‌های دینی را با سرعت بیشتری بسازید، همچنین ساختمان‌های دینی، امتیازات علمی و فرهنگی هم به تمدن اعراب می‌دهند (چراکه در دوران قرون وسطی، اعراب مسلمان رهبری جنبش علمی و فرهنگی دنیا را برعهده داشتند)
  • بدست آوردن امتیازات مذهبی بیشتر برای کسب دین اسلام
  • محله مدرسه: معبدی که علاوه بر امتیازات دینی، امتیازات علمی هم تولید می‌کند.
  • نیروی ویژه؛ مملوک: سواره‌نظام دوره قرون وسطی که در هر دور از بازی خود را شفا می‌دهد.

 

استراتژی پیروزی:

علم و ایمان بهترین راه‌های پیشرفت اعراب به سوی پیروزی می‌باشد، البته در این مسیر باید از نیرومندی سواران مملوک هم حتما استفاده کرد. بنابراین انتخاب با شماست که در مثلث علم، ایمان و قدرت نظامی، دو گزینه را برای پشتیبانی از گزینه اصلی‌تان درنظر داشته باشید.

 

آمریکا

رهبر: تئودور روزولت

(image)

بیست و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، بیشتر به خاطر سازماندهی و رهبری نیروهای سواره‌نظام داوطلب در جنگ آمریکایی-اسپانیایی شناخته می‌شود. او که اغلب به عنوان نماد کابوی‌های آمریکایی تصویر شده‌است، اولین بار سیاست “صحبت‌کردن به آرامی و آماده‌کردن چماق” را در سیاست خارجی آمریکا به کار برد. او بسیار به گشت و گذار در بیرون از خانه علاقه‌مند بود و بسیاری از پارک‌های ملی آمریکا به دستور او ساخته شده‌اند.

 

امتیازات:

  • نیروهای نظامی هنگام نبرد در قاره خودی، امتیاز جنگی بالاتری خواهندداشت.
  • امتیازات بدست آمده از توریسم پارک‌های ملی بالاتر خواهدبود.
  • امتیازات مربوط به حکومت، دوبرابر سریع‌تر بدست خواهندآمد.
  • محله استودیو فیلم: باعث بالارفتن فوق‌العاده امتیاز توریسم در دوره آخر بازی می‌شود.
  • نیروی ویژه؛ سواران خشن: سواره‌نظام دوره میانی که در هنگام جنگ در تپه‌ها امتیاز بالاتری دارند و برای کشتن هر فرد از دشمن امتیاز فرهنگی هم دریافت می‌کنند.

 

استراتژی پیروزی:

مطابق انتظار، آمریکا دارای بهترین نیروهای نظامی است، خصوصا وقتی که پای جنگ در قاره خودی (چه در هنگام حمله و چه در هنگام دفاع) درمیان باشد. بنابراین شما شانس بسیار خوبی دارید که قاره خودی را به کلی تصرف کنید. سپس می‌توانید فتوحات نظامی خود را گسترش داده و کل دنیا را با نیروی هوایی پیشرفته خود تصاحب کنید و یا اینکه می‌توانید در داخل قاره خود به انتظار هجوم دیگر ابرقدرت‌ها بنشینید و از جنگ با آنها و صدالبته با استفاده از استودیو فیلم، امتیازات فرهنگی فراوان ببرید.

 

سکاها

رهبر: تومیریس

(image)

این رهبر را نیز می‌توان به لیست بلندبالای رهبرانی در بازی اضافه‌کرد که هرگز رهبر حکومت ملت خود نبودند، البته در مورد سکاها، علت اینست که آنها هرگز دولتی واحد و یکپارچه نداشتند. تومیریس در واقع ملکه Massagetae یکی از چندین کنفدراسیون اقوام کوچ‌نشین سکا بود. در مورد او کمتر از هر رهبر دیگری در بازی اطلاعات داریم، اما به احتمال قریب به یقین، او رهبری نیروهای سکا را در جنگ با کوروش کبیر پادشاه هخامنشی برعهده داشت. جنگی که منجر به مرگ کوروش و قطع توسعه امپراطوری هخامنشی به سمت سرزمین‌های شمال‌شرقی ایران شد. جالب است بدانید که سکاها همان اقوامی هستند که در شاهنامه فردوسی از آنان با نام تورانیان یاد شده‌است.

 

امتیازات:

  • نیروهای نظامی هنگامی که به دشمن زخمی حمله می‌کنند، آسیب بیشتری وارد می‌کنند. همچنین هر نیروی نظامی شما هنگامی که نیرویی از دشمن را بکشد، نیمی از سلامتی خود را باز می‌یابد.
  • به ازای تولید هر سواره‌نظام سبک یا هر سواره‌نظام تیرانداز، یکی دیگر اضافه دریافت خواهیدکرد.
  • امتیاز Kurgan: اگر بر روی یک دشت مسطح ساخته‌شود، باعث تولید ایمان و طلا می‌شود.
  • نیروی ویژه؛ سواره‌نظام تیرانداز سکا: یک سواره‌نظام فوق‌العاده سریع که در ابتدای بازی در دسترس خواهدبود و بهترین نیرو برای حملات سکاها است.

 

استراتژی پیروزی:

پیروزی نظامی مهم‌ترین راه و روش سکاها است. استفاده درست از سواره‌نظام قدرتمند آنها در دوره ابتدایی بازی، راه را برای شما هموار خواهدکرد. همچنین امتیاز Kurgan باعث پیشرفت قابل‌توجه اقتصاد شما نیز می‌شود. اگر بتوانید این مکانیزم را به درستی بکار بگیرید، همسایه‌های شما در دوره‌های اولیه بازی از دست شما در امان نخواهند بود، چراکه غارت این شهرها بهترین راه برای پیشرفت سریع در بازی است.

 

روم

رهبر: ترایانوس

(image)

او که از سال ۹۸ تا ۱۱۷ میلادی امپراطور بود، جزو یکی از ۵ امپراطور خوب رومیان طبقه‌بندی می‌شود. در دوره زمامداری او، مرزهای امپراطوری روم به بزرگترین حد خود رسید بطوریکه اصطلاح “مرزهای ترایانوسی” اغلب در بازی‌های استراتژیک به عنوان یک اچیومنت محسوب می‌شود. در دوران او، امپراطوری روم از ایرلند شمالی تا خلیج فارس کشیده شده‌بود و وسیع‌ترین حکومتی که تاریخ به خود دیده‌است را از لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و جمعیتی شامل می‌شد.

 

امتیازات:

  • بدست آوردن یک ساختمان مجانی در هر شهر جدیدی که ساخته می‌شود.
  • بدست آوردن یک پست تجاری در هر شهر جدید، همچنین ایجاد یک جاده رایگان برای هر شهر (در صورتی که آن شهر به پایتخت نزدیک بوده و در قاره دیگری نباشد)
  • حمام‌ها: یک محله ویژه رومیان که باعث بالارفتن میزان رضایت و خوشحالی مردم می‌شود.
  • نیروی ویژه؛ لژیون: سربازان دوره کلاسیک که قدرت نظامی بالایی دارند و می‌توانند جاده‌سازی کنند یا قلعه بر پا نمایند.

 

استراتژی پیروزی:

در هنگام بازی با روم باید به سرعت شهرسازی کنید (خواه از طریق ساخت‌وساز، خواه از راه تصرف نظامی آنها) و مرزهای خود را گسترش دهید، چراکه در هر شهر جدید می‌توانید به رایگان یک ساختمان جدید بدست آورید و جاده‌سازی نیز کنید. پس از آنست که سیل طلا به سمت پایتخت شما سرازیر می‌شود که می‌توانید از آن در راه ساخت لژیون‌های قدرتمندتان استفاده کنید. گرچه روش پیروزی از راه فرهنگ برای رومیان دور از دسترس نیست، اما بهترین راه برای آنان، همان پیروزی نظامی است.

 

 

انگلستان

رهبر: ویکتوریا

(image)

او در دوران اوج امپراطوری بریتانیا از سال ۱۸۳۷ تا ۱۹۰۱ میلادی، ملکه بود. آثار عمیقی که این دوران بر تاریخ جهان گذاشته‌است، آنچنان فراوان است که به این دوره زمانی، لقب “دوران ویکتوریایی” داده‌اند. تحت حکومت ویکتوریا، امپراطوری بریتانیا از مرحله انقلاب صنعتی گذر کرد، مستملکات خود را در آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا گسترش داد و برای مدت زمانی طولانی، ابرقدرت بلامنازع جهان گردید. وسعت این امپراطوری تاحدی بود که از غرب تا شرق جهان را فرامی‌گرفت و درباره آن گفته می‌شد که “آفتاب همیشه و درهر حال به یک نقطه از امپراطوری بریتانیا در حال تابیدن است.”

 

امتیازات:

  • به ازای هر شهری که در قاره دیگر می‌سازید، یک نیروی پیاده‌نظام رایگان دریافت می‌کنید.
  • می‌توان تعداد بیشتری باستان‌شناس استخدام کرد و موزه‌ها هم توانایی ذخیره تعداد بیشتری آثار هنری دارند.
  • محله کارخانجات کشتی‌سازی سلطنتی: جایگزینی است برای محله بندر معمولی، که باعث افزایش قدرت حرکت ناوهای نظامی ساخته‌شده در آن می‌شود؛ این محله اگر در قاره دیگری ساخته شده‌باشد، امتیاز طلای بیشتری به شما می‌دهد و ظرفیت راه‌های تجاری را بیشتر می‌کند. همچنین باعث می‌شود که نیروهای نظامی هنگام سوار و پیاده‌شدن از کشتی‌ها، امتیاز حرکتی‌شان کاسته نشود.
  • نیروی ویژه؛ کت‌قرمز: پیاده‌نظام دوره رنسانس که در هنگام نبرد در قاره‌های دیگر، قابلیت جنگی بسیار بالاتری خواهندداشت.
  • نیروی ویژه؛ سگ دریا: کشتی برتر نظامی با قابلیت مخفی‌کاری که می‌تواند کشتی‌های دشمن را تصرف کند.

 

استراتژی پیروزی:

هر راهی را که برای پیروزی انتخاب کنید، به احتمال فراوان گذرتان به دریاها نیز خواهدافتاد! در حالیکه تمدن‌های فرانسه و آمریکا برای برتری در قاره خود، تلاش می‌کنند، نقطه‌قوت تمدن انگلستان (همانند اسپانیا) در تصرف سرزمین‌های قاره‌های دیگر است. بنابراین پیروزی از راه برتری نظامی، روشن‌ترین راه برای شماست، هرچند که نمی‌توان قابلیت‌های باستان‌شناسی و کسب پیروزی فرهنگی از این راه را نیز فراموش کرد.

 

 

روسیه

رهبر: پطر کبیر

(image)

او به عنوان معمار روسیه نوین شناخته می‌شود. در سایه تلاش‌های پطر بود که روسیه از کشوری قبیله‌ای به یکی از ابرقدرت‌های اروپا مبدل گشت. او در سال ۱۶۹۷ سفری به دور اروپا زد و با ایده‌های فراوانی از راه و روش پیشرفت، به کشور خود بازگشت. پطر تمامی سعی خود را کرد که ساختار نظامی، اقتصادی و فرهنگی روسیه را متمایل به اروپای غربی کند و تا آنجا در این کار پیش رفت که دستور داد تمامی اشراف روسیه، ریش‌های خود را بتراشند و اگر خلاف این عمل کنند، مالیات گزافی بپردازند!

 

امتیازات:

  • شهرهای تازه یافته‌شده دارای تعداد کاشی‌های بیشتری هستند.
  • سرزمین‌های توندرا باعث افزایش در امتیازات ایمان و تولید می‌شود.
  • مسیرهای تجاری با سایر تمدن‌ها باعث بالارفتن امتیاز علم و فرهنگ می‌شود، البته در صورتی که آن تمدن‌ها از لحاظ تکنولوژی و فرهنگی بالاتر از روسیه باشند.
  • نیروی ویژه؛ قزاق: سواره‌نظام تفنگدار که از سواره‌نظام معمولی قوی‌تر بوده و در هنگام حمله، سریع‌تر حرکت می‌کنند.

 

استراتژی پیروزی:

در اینجا نیز دین و ایمان گزینه مناسبی برای پیشرفت است، هرچند که نباید از امتیازات تولید بالای توندرا صرف‌نظر کرد. بنابراین اگر بتوانید جمعیت خود را به سمت سرزمین‌های سردسیر سوق دهید، در دوره‌های میانی بازی، امتیاز تولید شما بسیار بالا خواهدرفت. همچنین اگر با همسایگان خود روابط حسنه‌ای داشته باشید، در اثر تجارت با آنها، به خودی خود امتیازات علم و فرهنگ شما هم بالا می‌رود.

 

در صورت تمایل می‌توانید بخش اول این مقاله را در  بخوانید.

گفتنی است بازی Civilization VI در تاریخ ۳۰ مهرماه و فقط برای کامپیوترهای شخصی منتشر خواهدشد.

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

همه آن چیزهایی که باید از Civilization VI بدانید! (بخش دوم)