نقد و بررسی LEGO Star Wars: The Force Awakens

نقد و بررسی LEGO Star Wars: The Force Awakens

“به قلم سیدمحمدرضا مجاب”

استاروارز (جنگ های ستاره ای! که سالهاست در ایران جنگ ستارگان صدایش میزنیم) بسیار فراتر از چند فیلم سینمایی، انیمیشن یا کامیک بوک پا گذاشته و عملا تبدیل به یک فرهنگ شده است. از «لوک» و «لیا» های فراوانی که دهه ی 80 میلادی و تحت تاثیر محبوبیت فراوان فیلم ها روی فرزندان تازه به دنیا آمده نهاده می شدند گرفته، تا افرادی که واقعا به مذهب جدای ها ایمان آوردند و تا همین اپیزود هفتم که تبدیل به تنها فیلمی شد که از 2 میلیارد فروش جهانی عبور کرده ولی جیمز کامرون آن را نساخته است!  تقریبا 10 سال پیش، عنوان LEGO Star Wars عرضه شد که داستان سه گانه ی اول جنگ ستارگان را روایت می کرد. پس از 10 سال، می توان پیشرفت عناوین لگو را با مقایسه ی این دو نسخه به وضوح مشاهده کرد.

درحالی که انتظار می رفت که یک تبدیل لگویی بی ارزش ( با ارفاق خیلی زیاد کم ارزش!) از فیلم را شاهد باشیم، بازی به طور ناگهانی سورپرایز کننده ظاهر می شود! شروع بازی نه تنها از ابتدای فیلم هفتم نیست، بلکه از لحظات پایانی فیلم ششم است! یعنی ماجراهای حمله نهایی به Death Star! کنترل سفینه ی Millennium Falcon و قرار گرفتن در نقش هان سولوی جوان، لوک اسکای واکر و حتی Darth Vader حس نوستالژی عجیبی را در فرد به وجود می آورد. اما با وجود این شروع خوب، داستان اصلی بازی صرفا روایت فیلم هفتم است و اگر خواهان ماجراهای جدید هستید باید به سراغ مراحل فرعی بروید. همانند LEGO Marvel’s Avengers ، دیالوگ های فیلم بر روی بازی قرار داده شده، اما به نحوه ی روایت داستان و بیان دیالوگ ها توجه بیشتری شده است. کم پیش می آید که با خود بگویید: «این دیالوگ نباید اینجا باشه!» عملا اگر فیلم هفتم را ندیده باشید، بازی یک روایت جالب و بامزه و تقریبا بدون کم و کاست! از فیلم برایتان تعریف می کند. شوخی های لگویی نیز با قدرت حضور دارند! از دشمنانی گرفته که به جای انجام وظیفه برای لحظه ی جدایی لوک و پدرش زیر گریه می زنند، تا Stormtrooper  هایی که هنگام سخنرانی ژنرال هاکس در حال چرت زدن هستند! البته طنزپردازی بازی همچنان در سطح کودکانه قرار دارد.

“هان سولو. او در حالت لگویی هم جذابیت خاصی دارد!”

اصلی ترین ایراد عناوین لگو در چند سال اخیر را می توان تکراری شدن گیم پلی نامید. کشش گیم پلی این سری افت شدیدی داشت، زیرا تغییرات ایجاد شده در گیم پلی خیلی زیاد نبودند. اما این بار سازندگان واقعا تغییرات قابل توجهی در گیم پلی ایجاد کرده اند که تجربه ی بازی را متمایز کرده است. تمرکز اصلی بازی، دیگر بر نابودی دشمنانی که همچون سیل به سمت شما سرازیر می شوند نیست. کمتر پیش می آید که دشمنان الکی و بی دلیل در مراحل وجود داشته باشند، صرفا جهت اینکه جریان بازی را جلو ببرند! گیم پلی بیشتر بر ساخت و ساز و دکمه زنی مانور می دهد. در نسخه های قبل با تخریب اجسام، می توانستید فقط یک قطعه ی جدید بسازید. در این نسخه، با قطعات کوچک می توان چندین سازه ی مختلف ساخت. ممکن است مجبور باشید با چند قطعه ی کوچک وسیله ای بسازید، قسمتی از پازل را پیش ببرید، آن را خراب کنید و این بار جسم دیگری را با همان قطعات بسازید تا پازل حل شود. در صورت تجربه ی بازی به طور 2نفره، این مراحل جالب تر به پیش می روند، چون نیازمند همکاری و هماهنگی هر 2 نفر هستند.

“نمایی از گیم پلی. همه چیز هم لگویی نیست!”

سازندگان بعضی از ایرادهای اعصاب خوردکن نسخه های قبل را حذف کرده اند، مثل سکوبازی و پرش هایی که به دلیل زاویه ی بد دوربین یا باگ باعث کسر امتیاز از گیمر می شدند. این مراحل کاملا به صورت دکمه زنی درآمده اند. از دیگر تلاش های سازندگان برای ایجاد تنوع در بازی، مراحل هدایت سفینه و نبردهای فضایی است. این مراحل در بازی فراوانند و البته خیلی خیلی جالب تر از ساخت چند وسیله روی زمین هستند! نزدیک به 80 وسیله ی نقلیه در بازی وجود دارد، که تعداد آن ها را می توان در یک کلام، بی نظیر نامید! یکی دیگر از نوآوری های بازی، لحظاتی است که بازی به صورت سوم شخص در می آید! در این مراحل Gears of War مانند، کاورگیری به طور خودکار انجام می شود و باید بین کاورها جا به جا شوید و دشمنان را نابود کنید. هرچند این مراحل بسیار ساده و ابتدایی هستند. رده بندی سنی بازی را همیشه به یاد داشته باشید!

و البته این رده بندی همیشه بلای جان گیمرهای بزرگسال است! اگر بازی را به طور دو نفره تجربه نکنید، گیم پلی خیلی ساده و سطح پایین به نظر می رسد. بازی معماهای درست و حسابی ندارد، برای همان پازل های ساده هم شما را راهنمایی می کند و تاخیرهای گیم پلی (که برای گروه سنی 5تا7 سال بسیار حیاتی است!) روی اعصاب آدم رژه می رود! و این روندی است بازیهای لگو سالهای سال از آن تبعیت کرده اند.

“لگو با چاشنی شوتر سوم شخص، واقعا تجربه ی عجیب غریبی ست!”

پس از اتمام وقایع فیلم، تنها 20 درصد بازی پیش رفته و بعد از آن با مراحل فرعی سروکار خواهید داشت. تمامی محیط هایی که در فیلم با آنها رو به رو می شوید در بازی وجود دارند و می توانید در آنها به گشت و گذار و انجام ماموریت بپردازید. از محیط کویری جاکو گرفته، تا خود سفینه ی Millennium Falcon و یا حتی پایگاه Starkiller؛ یک نقشه همانند Galaxy Map سری مس افکت برای بازی طراحی شده، که می توانید سیارات مختلف را انتخاب و به آنها سفر کنید. بسیاری از محیط های بازی Open World هستند و بدون تعارف، گشت و گذار با پای پیاده در آنها کار احمقانه ایست! مراحل فرعی به هیچ وجه ساده و پیش پا افتاده نیستند. بسیاری از آنها داستان مخصوص به خود را دارند و ماجراهای آنها توسط بازیگران اصلی فیلم صداگذاری شده اند. از شخص هریسون فورد گرفته تا Daisy Ridley بازیگر نقش ری، John Boyega بازیگر نقش فین، Adam Driver بازیگر نقش کایلو رن و Oscar Isaac بازیگر نقش پو. در بازی با ماموریت هایی همچون نجات افراد اسیر شده توسط First Order به دست شخصیت پو، یا شکار Rathtar توسط هان سولو و چویی رو به رو خواهید شد. جالب است بدانید در بازی نزدیک به 200 شخصیت از دنیای استاروارز حضور دارند.

“این گونه محیط ها را زیاد نمی توان در یک بازی لگو پیدا کرد”

نکات مثبت

یک روایت خوب لگویی از فیلم

ایجاد تغییرات قابل توجه در گیم پلی نسبت به نسخه های قبل

محیط های متعدد، همراه با ماموریت های فراوان

نکات منفی

تک نفره تجربه کردن بازی همچنان خسته کننده است

همانند نسخه های قبل، حال و هوای بازی زیادی شاد و کودکانه است

سخن آخر

درحالی که سالهاست شاهد یک بازی موفق از دنیای استاروارز نبوده ایم، LEGO Star Wars: The Force Awakens را می توان یکی از بهترین عناوین ساخته شده از این مجموعه نامید. بازی یک تحول و انقلاب در عناوین لگویی نیست، اما بر خلاف نسخه های قبلی عناوین لگو، تجربه ی جالبی را ارائه می دهد و برای طرفداران دنیای استاروارز سرگرم کننده خواهد بود. اگر دوست دارید خاطرات هان سولو از شکار Rathtar را بشنوید، LEGO Star Wars بهترین انتخاب برای شماست!

نقد بازی بر مبنا نسخه PC انجام شده است.

نقد و بررسی LEGO Star Wars: The Force Awakens

(image)

نقد و بررسی LEGO Star Wars: The Force Awakens

“به قلم سیدمحمدرضا مجاب”

استاروارز (جنگ های ستاره ای! که سالهاست در ایران جنگ ستارگان صدایش میزنیم) بسیار فراتر از چند فیلم سینمایی، انیمیشن یا کامیک بوک پا گذاشته و عملا تبدیل به یک فرهنگ شده است. از «لوک» و «لیا» های فراوانی که دهه ی 80 میلادی و تحت تاثیر محبوبیت فراوان فیلم ها روی فرزندان تازه به دنیا آمده نهاده می شدند گرفته، تا افرادی که واقعا به مذهب جدای ها ایمان آوردند و تا همین اپیزود هفتم که تبدیل به تنها فیلمی شد که از 2 میلیارد فروش جهانی عبور کرده ولی جیمز کامرون آن را نساخته است!  تقریبا 10 سال پیش، عنوان LEGO Star Wars عرضه شد که داستان سه گانه ی اول جنگ ستارگان را روایت می کرد. پس از 10 سال، می توان پیشرفت عناوین لگو را با مقایسه ی این دو نسخه به وضوح مشاهده کرد.

درحالی که انتظار می رفت که یک تبدیل لگویی بی ارزش ( با ارفاق خیلی زیاد کم ارزش!) از فیلم را شاهد باشیم، بازی به طور ناگهانی سورپرایز کننده ظاهر می شود! شروع بازی نه تنها از ابتدای فیلم هفتم نیست، بلکه از لحظات پایانی فیلم ششم است! یعنی ماجراهای حمله نهایی به Death Star! کنترل سفینه ی Millennium Falcon و قرار گرفتن در نقش هان سولوی جوان، لوک اسکای واکر و حتی Darth Vader حس نوستالژی عجیبی را در فرد به وجود می آورد. اما با وجود این شروع خوب، داستان اصلی بازی صرفا روایت فیلم هفتم است و اگر خواهان ماجراهای جدید هستید باید به سراغ مراحل فرعی بروید. همانند LEGO Marvel’s Avengers ، دیالوگ های فیلم بر روی بازی قرار داده شده، اما به نحوه ی روایت داستان و بیان دیالوگ ها توجه بیشتری شده است. کم پیش می آید که با خود بگویید: «این دیالوگ نباید اینجا باشه!» عملا اگر فیلم هفتم را ندیده باشید، بازی یک روایت جالب و بامزه و تقریبا بدون کم و کاست! از فیلم برایتان تعریف می کند. شوخی های لگویی نیز با قدرت حضور دارند! از دشمنانی گرفته که به جای انجام وظیفه برای لحظه ی جدایی لوک و پدرش زیر گریه می زنند، تا Stormtrooper  هایی که هنگام سخنرانی ژنرال هاکس در حال چرت زدن هستند! البته طنزپردازی بازی همچنان در سطح کودکانه قرار دارد.

(image)

“هان سولو. او در حالت لگویی هم جذابیت خاصی دارد!”

اصلی ترین ایراد عناوین لگو در چند سال اخیر را می توان تکراری شدن گیم پلی نامید. کشش گیم پلی این سری افت شدیدی داشت، زیرا تغییرات ایجاد شده در گیم پلی خیلی زیاد نبودند. اما این بار سازندگان واقعا تغییرات قابل توجهی در گیم پلی ایجاد کرده اند که تجربه ی بازی را متمایز کرده است. تمرکز اصلی بازی، دیگر بر نابودی دشمنانی که همچون سیل به سمت شما سرازیر می شوند نیست. کمتر پیش می آید که دشمنان الکی و بی دلیل در مراحل وجود داشته باشند، صرفا جهت اینکه جریان بازی را جلو ببرند! گیم پلی بیشتر بر ساخت و ساز و دکمه زنی مانور می دهد. در نسخه های قبل با تخریب اجسام، می توانستید فقط یک قطعه ی جدید بسازید. در این نسخه، با قطعات کوچک می توان چندین سازه ی مختلف ساخت. ممکن است مجبور باشید با چند قطعه ی کوچک وسیله ای بسازید، قسمتی از پازل را پیش ببرید، آن را خراب کنید و این بار جسم دیگری را با همان قطعات بسازید تا پازل حل شود. در صورت تجربه ی بازی به طور 2نفره، این مراحل جالب تر به پیش می روند، چون نیازمند همکاری و هماهنگی هر 2 نفر هستند.

(image)

“نمایی از گیم پلی. همه چیز هم لگویی نیست!”

سازندگان بعضی از ایرادهای اعصاب خوردکن نسخه های قبل را حذف کرده اند، مثل سکوبازی و پرش هایی که به دلیل زاویه ی بد دوربین یا باگ باعث کسر امتیاز از گیمر می شدند. این مراحل کاملا به صورت دکمه زنی درآمده اند. از دیگر تلاش های سازندگان برای ایجاد تنوع در بازی، مراحل هدایت سفینه و نبردهای فضایی است. این مراحل در بازی فراوانند و البته خیلی خیلی جالب تر از ساخت چند وسیله روی زمین هستند! نزدیک به 80 وسیله ی نقلیه در بازی وجود دارد، که تعداد آن ها را می توان در یک کلام، بی نظیر نامید! یکی دیگر از نوآوری های بازی، لحظاتی است که بازی به صورت سوم شخص در می آید! در این مراحل Gears of War مانند، کاورگیری به طور خودکار انجام می شود و باید بین کاورها جا به جا شوید و دشمنان را نابود کنید. هرچند این مراحل بسیار ساده و ابتدایی هستند. رده بندی سنی بازی را همیشه به یاد داشته باشید!

و البته این رده بندی همیشه بلای جان گیمرهای بزرگسال است! اگر بازی را به طور دو نفره تجربه نکنید، گیم پلی خیلی ساده و سطح پایین به نظر می رسد. بازی معماهای درست و حسابی ندارد، برای همان پازل های ساده هم شما را راهنمایی می کند و تاخیرهای گیم پلی (که برای گروه سنی 5تا7 سال بسیار حیاتی است!) روی اعصاب آدم رژه می رود! و این روندی است بازیهای لگو سالهای سال از آن تبعیت کرده اند.

(image)

“لگو با چاشنی شوتر سوم شخص، واقعا تجربه ی عجیب غریبی ست!”

پس از اتمام وقایع فیلم، تنها 20 درصد بازی پیش رفته و بعد از آن با مراحل فرعی سروکار خواهید داشت. تمامی محیط هایی که در فیلم با آنها رو به رو می شوید در بازی وجود دارند و می توانید در آنها به گشت و گذار و انجام ماموریت بپردازید. از محیط کویری جاکو گرفته، تا خود سفینه ی Millennium Falcon و یا حتی پایگاه Starkiller؛ یک نقشه همانند Galaxy Map سری مس افکت برای بازی طراحی شده، که می توانید سیارات مختلف را انتخاب و به آنها سفر کنید. بسیاری از محیط های بازی Open World هستند و بدون تعارف، گشت و گذار با پای پیاده در آنها کار احمقانه ایست! مراحل فرعی به هیچ وجه ساده و پیش پا افتاده نیستند. بسیاری از آنها داستان مخصوص به خود را دارند و ماجراهای آنها توسط بازیگران اصلی فیلم صداگذاری شده اند. از شخص هریسون فورد گرفته تا Daisy Ridley بازیگر نقش ری، John Boyega بازیگر نقش فین، Adam Driver بازیگر نقش کایلو رن و Oscar Isaac بازیگر نقش پو. در بازی با ماموریت هایی همچون نجات افراد اسیر شده توسط First Order به دست شخصیت پو، یا شکار Rathtar توسط هان سولو و چویی رو به رو خواهید شد. جالب است بدانید در بازی نزدیک به 200 شخصیت از دنیای استاروارز حضور دارند.

(image)

“این گونه محیط ها را زیاد نمی توان در یک بازی لگو پیدا کرد”

نکات مثبت

یک روایت خوب لگویی از فیلم

ایجاد تغییرات قابل توجه در گیم پلی نسبت به نسخه های قبل

محیط های متعدد، همراه با ماموریت های فراوان

نکات منفی

تک نفره تجربه کردن بازی همچنان خسته کننده است

همانند نسخه های قبل، حال و هوای بازی زیادی شاد و کودکانه است

سخن آخر

درحالی که سالهاست شاهد یک بازی موفق از دنیای استاروارز نبوده ایم، LEGO Star Wars: The Force Awakens را می توان یکی از بهترین عناوین ساخته شده از این مجموعه نامید. بازی یک تحول و انقلاب در عناوین لگویی نیست، اما بر خلاف نسخه های قبلی عناوین لگو، تجربه ی جالبی را ارائه می دهد و برای طرفداران دنیای استاروارز سرگرم کننده خواهد بود. اگر دوست دارید خاطرات هان سولو از شکار Rathtar را بشنوید، LEGO Star Wars بهترین انتخاب برای شماست!

نقد بازی بر مبنا نسخه PC انجام شده است.

نقد و بررسی LEGO Star Wars: The Force Awakens