اولین نگاه بر Mafia III

اولین نگاه بر Mafia 3

“به قلم محمدصادق تواضعی”

یادش بخیر … 14 سال پیش اولین نسخه از سری بازی “مافیا” روانه بازار شد؛ عنوانی که برای اولین بار صنعت بازی را با بازی های مافیایی آشنا کرد. چیزی که در آن زمان مافیا را تبدیل به یک عنوان منحصر به فرد در دل مخاطبین کرد داستان دراماتیک و روایت عالی آن بود. جدای از آن لول دیزاین بازی به قدری خوب بود که می توانستید این عنوان را بار ها و بارها به اتمام برسانید و هر بار به همان اندازه دفعه اول از بازی لذت ببرید. ماموریتی که می بایست به عنوان یک راننده فورمول 1 با اتومبیل های دهه 30 با سایر رقبا مسابقه دهید. هوش مصنوعی این مرحله و شبیه سازی هندلینگ اتومبیل به قدری خود بود که با کوچکترین اشتباه از دور خارج می شدید! جالب ترین نکته اینجاست کمتر کسی پیدا می شود آن مرحله را بدون کد تقلب رد کرده باشد! حتی چند سال بعد با عرضه نسخه اول “پدرخوانده” شرکت الکترونیک آرتز سعی کرد تا حدی حال و هوا و فضای مافیایی را بار دیگر زنده کند ولی به هیچ وجه نتوانست موفق شود.

5 سال بعد استدیو Illusion Softworks یا همان 2k Czech امروزی بار دیگر ساخت ادامه ای از این سری را به بهانه زنده کردن خاطرات نسخه اول و جواب دادن به یک سری سوالات ذهن مخاطبان شروع کرد و نهایت در سال 2010 توسط ناشر همیشگی این سری 2k Games عرضه شد. حال دو دسته از طرفداران مافیا وجود دارند. دسته اول کسانی که نسخه اول را تجربه نکرده اند و یا سنشان به تجربه نسخه اول نرسیده است . این اشخاص شدیدا نسخه دوم را می ستایند و آن را بهترین نسخه مافیا می دانند! دسته دوم دقیقا برعکس دسته اول فکر می کنند و نسخه اول را بین این دو نسخه بهترین دانسته و از نسخه دوم به عنوان یک فرزند ناخلف یاد می کنند. نمی دانم دقیقا دلیل ستایش مافیا 2 چیست! تنها نقطه قوت بازی نشان دادن قاتلین “توماس آنجلو” (Thomas Angelo) نسخه اول بود! گیم پلی بازی هم که بعد از مدتی حرفی برای گفتن نداشت و عملا مراحل و لول دیزاین بازی خیلی معمولی بودند و تکراری؛

حال نسخه سوم بازی برای پلتفورم های نسل هشتم در نظر گرفته شده است. نسلی که حواشی زیادی تا به اینجای کار داشته و خب معرفی این عنوان از همان زمان عرضه تا به امروز نیز حواشی زیادی را در برگرفته است. اولین تغییر جالب در روند ساخت بازی، تغییر تیم سازنده از 2k Czech به Hangar 13 می باشد. استدیو Hangar 13 جدید استدیو خریداری شده توسط کمپانی 2k که این بار وظیفه سنگینی را برعهده دارند. این تیم که فقط 7 عضو دارد می بایست بر روی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین سری بازی های صنعت گیم یعنی مافیا کار کرده و بار دیگر به تواند محبوبیت از دست رفته خود را برگرداند!

این بار تیم سازنده قرار است مخاطب را به دهه 60 میلادی ببرد جایی که آمریکا در تب و تاب جنگ ویتنام به سر می برد. داستان در شهر خیالی “نیو بوردئو” (New Bordeaux) که برگرفته از ایالت “نیو ارولانز” (New Orleans) است رخ می دهد. قهرمان قصه ما شخصیست که دورگه سیاه پوست که در یک یتیم خانه نیو بوردئو بزرگ و با شروع جنگ ویتنام وارد میدان جنگ شده است. اندکی بعد به زادگاه خود برگشته و وارد مافیا سیاه پوستان می شود. ظاهرا “کلی” (Clay) بدشنانس تر از این حرفاست زیرا مافیا سیاه طی یک حمله از سوی مافیا ایتالیایی ها قتل عام شده و “کلی” تنها بازمانده این فاجعه می باشد. از این رو دست به تشکیل و سازماندهی گروه خود می زند تا بتواند انتقام خود را از مافیا ایتالیا بگیرد. در این راه وی تنها نبوده و سه شخص به نام های “کاساندرا” (Cassandra)، “بورک” (Burke)  و همچنین “ویتو اسکالتا” (Vito Scaletta) شخصیت نسخه دوم وی را یاری خواهند کرد.

تا به این جای کار طبق چیز هایی که منتشر شده داستان از همان فرمول نسخه دوم استفاده کرده و قصد دارد تا با تزریق شخصیت های قدیمی بتواند داستان این سه نسخه را به شکلی به یکدیگر ربط دهد. چیزی که دنیا و فضای مافیا را خاص می کرد، نوع لباس پوشیدن، حرکات و حتی وسایل نقلیه آن بود. مافیا و گروه های مافیایی زمان و مکان نمی شناسند همیشه هستند ولی نمی توان مافیا دهه 30 میلادی را نادیده گرفت، دوره ای که به خوبی در نسخه اول به نمایش گذاشته شد. ولی ظاهرا سازنده در این رابطه برخلاف این جریان عمل کرده و محدوده زمانی بازی را به جلوتر برده است و به تبع این تغییر، مبارزات رنگ و بوی مدرن تری به خود گرفته است . برای مثال نارنجک و استفاده از آن و یا ظاهر و لباس های جدید که به نظرم شدیدا حس و حال گذشته را از بازی گرفته است اما شاید بتواند در قالب یک چارچوب جدید تجربه خوبی را ارائه دهد.

به طور کلی برای اکثریت طرفدارهای مافیا حفظ اصالت نسخه اول امری مهم بشمار می رفت، اگر قرار است همه چیز مدرن شود خب باز هم می توان شکل و شمایل مافیایی را حفظ کرد. در نسخه سوم همه چیز می توان از بازی برداشت کرد جز مافیا. گویی بازی فقط نام مافیا و این سری بازی قدیمی را یدک می کشد. قبلا در سری بازی محبوب “اساسینز کرید” (Assassin’s Creed) هم دیده بودیم که با بروز کردن زمان، و ایجاد یک سری عناصر تازه بازی از چارچوب اساسین بودن خارج شده و شکل و شمایل جدید تری به خود گرفته است. شخصی که با تیپ و ظاهری گنگستری خود را تشنه قدرت و انتقام آغشته به خون در یک کلیسا می یابد و از آن روز تصمیم می گیرد تا گروه به اصطلاح مافیایی خود را راه انداخته و از دشمنان انتقام بگیرد.

در نسخه سوم مافیا مخفی کاری خیلی پررنگ تر و جدی تر در گیم پلی بازی قرار داده شده است. می توانید مراحل را تا حد زیادی یا به طور کامل به صورت مخفی کاری پشت سر بگذارید. یکی از دلایلی که سیستم مخفی کاری بازی را جذاب می کند Takedowns های بازی هستند که با خشونت هرچه بالا تر تعبیه شده اند. همچنین اگر عاشق شکنجه دادن در حین مبارزات هستید می توانید به دست یا پای دشمنان یک تیر شلیک کرده و سپس درد کشیدن آن ها را تماشا کرده و یا از آن ها اعتراف بگیرید! حال دو گزینه برای شما مشخص می شود که هر دو یک سرنوشت را برای هدف در نظر می گیرد و آن چیزی نیست جز مرگ! ولی خب راه رسیدن به مردن متفاوت است.

با وجود اینکه “مافیا 3” شاید در نگاه اول تفاوت های فراوانی با عناصر ریشه ای این سری بازی داشته باشد، اما حداقل از لحاظ گیم پلی و ابعاد فنی می توان امیدوار بود با عنوان در خور توجهی رو به رو شویم. نمایش های بازی حس یک اکشن استاندارد را بخوبی منتقل کرده اند و سیستم مبارزات نزدیک بازی نیز خوبی تعبیه شده است. از سوی دیگر در ابعاد بصری نیز شاید مافیا 3 در بین برترین تجربه های گرافیکی نسل جای قرار نداشته باشد اما در مجموع گرافیک و تجربه بصری قابل قبولی را ارائه می دهد و در نمایش ها کمتر شاهد افت فریم نیز بودیم.

در نهایت “مافیا 3” به عنوان جدیدترین نسخه از سری مافیا قرار است مهرماه برای پلتفرم های نسل حاضر منتشر شود، به شخصه معتقدم این بازی بر لبه تیغ قرار دارد یا گل می کند و یا محکوم به مرگ می شود. کسی بدش نمی آید یک مافیا خوب بازی کند پس امیدواریم مافیا 3 بتواند به بهترین نسخه در این سری تبدیل شود!

اولین نگاه بر Mafia III

(image)

اولین نگاه بر Mafia 3

“به قلم محمدصادق تواضعی”

یادش بخیر … 14 سال پیش اولین نسخه از سری بازی “مافیا” روانه بازار شد؛ عنوانی که برای اولین بار صنعت بازی را با بازی های مافیایی آشنا کرد. چیزی که در آن زمان مافیا را تبدیل به یک عنوان منحصر به فرد در دل مخاطبین کرد داستان دراماتیک و روایت عالی آن بود. جدای از آن لول دیزاین بازی به قدری خوب بود که می توانستید این عنوان را بار ها و بارها به اتمام برسانید و هر بار به همان اندازه دفعه اول از بازی لذت ببرید. ماموریتی که می بایست به عنوان یک راننده فورمول 1 با اتومبیل های دهه 30 با سایر رقبا مسابقه دهید. هوش مصنوعی این مرحله و شبیه سازی هندلینگ اتومبیل به قدری خود بود که با کوچکترین اشتباه از دور خارج می شدید! جالب ترین نکته اینجاست کمتر کسی پیدا می شود آن مرحله را بدون کد تقلب رد کرده باشد! حتی چند سال بعد با عرضه نسخه اول “پدرخوانده” شرکت الکترونیک آرتز سعی کرد تا حدی حال و هوا و فضای مافیایی را بار دیگر زنده کند ولی به هیچ وجه نتوانست موفق شود.

5 سال بعد استدیو Illusion Softworks یا همان 2k Czech امروزی بار دیگر ساخت ادامه ای از این سری را به بهانه زنده کردن خاطرات نسخه اول و جواب دادن به یک سری سوالات ذهن مخاطبان شروع کرد و نهایت در سال 2010 توسط ناشر همیشگی این سری 2k Games عرضه شد. حال دو دسته از طرفداران مافیا وجود دارند. دسته اول کسانی که نسخه اول را تجربه نکرده اند و یا سنشان به تجربه نسخه اول نرسیده است . این اشخاص شدیدا نسخه دوم را می ستایند و آن را بهترین نسخه مافیا می دانند! دسته دوم دقیقا برعکس دسته اول فکر می کنند و نسخه اول را بین این دو نسخه بهترین دانسته و از نسخه دوم به عنوان یک فرزند ناخلف یاد می کنند. نمی دانم دقیقا دلیل ستایش مافیا 2 چیست! تنها نقطه قوت بازی نشان دادن قاتلین “توماس آنجلو” (Thomas Angelo) نسخه اول بود! گیم پلی بازی هم که بعد از مدتی حرفی برای گفتن نداشت و عملا مراحل و لول دیزاین بازی خیلی معمولی بودند و تکراری؛

(image)

حال نسخه سوم بازی برای پلتفورم های نسل هشتم در نظر گرفته شده است. نسلی که حواشی زیادی تا به اینجای کار داشته و خب معرفی این عنوان از همان زمان عرضه تا به امروز نیز حواشی زیادی را در برگرفته است. اولین تغییر جالب در روند ساخت بازی، تغییر تیم سازنده از 2k Czech به Hangar 13 می باشد. استدیو Hangar 13 جدید استدیو خریداری شده توسط کمپانی 2k که این بار وظیفه سنگینی را برعهده دارند. این تیم که فقط 7 عضو دارد می بایست بر روی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین سری بازی های صنعت گیم یعنی مافیا کار کرده و بار دیگر به تواند محبوبیت از دست رفته خود را برگرداند!

این بار تیم سازنده قرار است مخاطب را به دهه 60 میلادی ببرد جایی که آمریکا در تب و تاب جنگ ویتنام به سر می برد. داستان در شهر خیالی “نیو بوردئو” (New Bordeaux) که برگرفته از ایالت “نیو ارولانز” (New Orleans) است رخ می دهد. قهرمان قصه ما شخصیست که دورگه سیاه پوست که در یک یتیم خانه نیو بوردئو بزرگ و با شروع جنگ ویتنام وارد میدان جنگ شده است. اندکی بعد به زادگاه خود برگشته و وارد مافیا سیاه پوستان می شود. ظاهرا “کلی” (Clay) بدشنانس تر از این حرفاست زیرا مافیا سیاه طی یک حمله از سوی مافیا ایتالیایی ها قتل عام شده و “کلی” تنها بازمانده این فاجعه می باشد. از این رو دست به تشکیل و سازماندهی گروه خود می زند تا بتواند انتقام خود را از مافیا ایتالیا بگیرد. در این راه وی تنها نبوده و سه شخص به نام های “کاساندرا” (Cassandra)، “بورک” (Burke)  و همچنین “ویتو اسکالتا” (Vito Scaletta) شخصیت نسخه دوم وی را یاری خواهند کرد.

(image)

تا به این جای کار طبق چیز هایی که منتشر شده داستان از همان فرمول نسخه دوم استفاده کرده و قصد دارد تا با تزریق شخصیت های قدیمی بتواند داستان این سه نسخه را به شکلی به یکدیگر ربط دهد. چیزی که دنیا و فضای مافیا را خاص می کرد، نوع لباس پوشیدن، حرکات و حتی وسایل نقلیه آن بود. مافیا و گروه های مافیایی زمان و مکان نمی شناسند همیشه هستند ولی نمی توان مافیا دهه 30 میلادی را نادیده گرفت، دوره ای که به خوبی در نسخه اول به نمایش گذاشته شد. ولی ظاهرا سازنده در این رابطه برخلاف این جریان عمل کرده و محدوده زمانی بازی را به جلوتر برده است و به تبع این تغییر، مبارزات رنگ و بوی مدرن تری به خود گرفته است . برای مثال نارنجک و استفاده از آن و یا ظاهر و لباس های جدید که به نظرم شدیدا حس و حال گذشته را از بازی گرفته است اما شاید بتواند در قالب یک چارچوب جدید تجربه خوبی را ارائه دهد.

به طور کلی برای اکثریت طرفدارهای مافیا حفظ اصالت نسخه اول امری مهم بشمار می رفت، اگر قرار است همه چیز مدرن شود خب باز هم می توان شکل و شمایل مافیایی را حفظ کرد. در نسخه سوم همه چیز می توان از بازی برداشت کرد جز مافیا. گویی بازی فقط نام مافیا و این سری بازی قدیمی را یدک می کشد. قبلا در سری بازی محبوب “اساسینز کرید” (Assassin’s Creed) هم دیده بودیم که با بروز کردن زمان، و ایجاد یک سری عناصر تازه بازی از چارچوب اساسین بودن خارج شده و شکل و شمایل جدید تری به خود گرفته است. شخصی که با تیپ و ظاهری گنگستری خود را تشنه قدرت و انتقام آغشته به خون در یک کلیسا می یابد و از آن روز تصمیم می گیرد تا گروه به اصطلاح مافیایی خود را راه انداخته و از دشمنان انتقام بگیرد.

در نسخه سوم مافیا مخفی کاری خیلی پررنگ تر و جدی تر در گیم پلی بازی قرار داده شده است. می توانید مراحل را تا حد زیادی یا به طور کامل به صورت مخفی کاری پشت سر بگذارید. یکی از دلایلی که سیستم مخفی کاری بازی را جذاب می کند Takedowns های بازی هستند که با خشونت هرچه بالا تر تعبیه شده اند. همچنین اگر عاشق شکنجه دادن در حین مبارزات هستید می توانید به دست یا پای دشمنان یک تیر شلیک کرده و سپس درد کشیدن آن ها را تماشا کرده و یا از آن ها اعتراف بگیرید! حال دو گزینه برای شما مشخص می شود که هر دو یک سرنوشت را برای هدف در نظر می گیرد و آن چیزی نیست جز مرگ! ولی خب راه رسیدن به مردن متفاوت است.

(image)

با وجود اینکه “مافیا 3” شاید در نگاه اول تفاوت های فراوانی با عناصر ریشه ای این سری بازی داشته باشد، اما حداقل از لحاظ گیم پلی و ابعاد فنی می توان امیدوار بود با عنوان در خور توجهی رو به رو شویم. نمایش های بازی حس یک اکشن استاندارد را بخوبی منتقل کرده اند و سیستم مبارزات نزدیک بازی نیز خوبی تعبیه شده است. از سوی دیگر در ابعاد بصری نیز شاید مافیا 3 در بین برترین تجربه های گرافیکی نسل جای قرار نداشته باشد اما در مجموع گرافیک و تجربه بصری قابل قبولی را ارائه می دهد و در نمایش ها کمتر شاهد افت فریم نیز بودیم.

در نهایت “مافیا 3” به عنوان جدیدترین نسخه از سری مافیا قرار است مهرماه برای پلتفرم های نسل حاضر منتشر شود، به شخصه معتقدم این بازی بر لبه تیغ قرار دارد یا گل می کند و یا محکوم به مرگ می شود. کسی بدش نمی آید یک مافیا خوب بازی کند پس امیدواریم مافیا 3 بتواند به بهترین نسخه در این سری تبدیل شود!

اولین نگاه بر Mafia III