اولین اطلاعات از پروژه اسکورپیو؛ کنسول 6 ترافلاپی مایکروسافت [در حال به روزرسانی]

بخش دیجیتال فاندری وب سایت یوروگیمر اخیراً فرصتی یافته که به مقر مایکروسافت در ردموند رفته و نگاهی به تکنولوژی کنسول بعدی مایکروسافت و خانواده اکس باکس، با نام رمز «پروژه اسکورپیو» بیندازد.

پیش از هر چیز، دیجیتال فاندری در مقاله ای تایید کرده که پروژه اسکورپیو توانسته به هدف 6 ترافلاپی خود که از آن طی رویداد E3 سال گذشته میلادی رونمایی شد دست یابد و این قدرت پردازشی، به لطف پردازشگر گرافیکی شخصی سازی مورد استفاده در کنسول است. در کنار این پردازشگر گرافیکی قدرتمند، 12 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5 و پردازنده ای هشت هسته ای به چشم می خورد و تمام این ها، در بدنه ای کوچک با تکنولوژی پیشرفته خنک کنندگی قرار گرفته اند.

دیجیتال فاندری مدعی شده که پرفورمنس بازی ها روی اسکورپیو در حد خارق العاده ای قرار داد. مایکروسافت ظاهراً دمویی از بازی فورتزا موتور اسپرت فراهم آورده که با رزولوشن 4K واقعی و تنظیماتی مشابه اکس باکس وان، با 60 فریم ثابت به اجرا در می آید؛ این موضوع نشان می دهد که اسکورپیو از قدرت کافی برای اجرای 4K بازی های ویدیویی برخوردار است و قدرت پردازشی اضافه، می تواند صرف دیگر محتویات صفحه و بهبود افکت های دیداری شود.

علاوه بر این، مایکروسافت ظاهراً دوست داران رزولوشن 1080p -یا خیلی ساده افرادی که به تلویزیون 4K دسترسی ندارند- را نیز از یاد نبرده و قول داده که تنظیمات گوناگونی در دسترس کاربران خواهد گرفت تا مشخصات گرافیکی، بسته به امکانات آنها تنظیم شود.

درست مانند کنسول اکس باکس وان استاندارد، قلب تپنده موتور اسکورپیو، یا همان چیپست اصلی آن، در همکاری با AMD توسعه یافته است. مایکروسافت می خواسته با کنسول میان نسلی خود، به طراحی تازه ای در مهندسی و معماری دست یابد. کمپانی ردموندی همچنین ابزاری به نام PIX (مخفف Performance Inspector for Xbox) برای توسعه دهندگان تدارک دیده که به تحلیل عملکرد بازی ها می پردازد و آن دسته از عناوینی که امکان اجرای آنها روی رزولوشن 4K و فریم ریت مناسب وجود دارد را شناسایی می کند.

هسته های x86 جدید اسکورپیو، تا 31 درصد از اکس باکس وان استاندارد سریع تر هستند و به گونه ای از سوی مایکروسافت شخصی سازی شده اند تا تاخیر (Latency) را کاهش دهند و پردازنده را همواره درگیر نگه دارند؛ در همین حین، عملکرد پردازشگر گرافیکی هم افزایش می یابد.

پردازشگر گرافیکی اسکورپیو، از 40 واحد پردازشی با فرکانس کاری 1172 مگاهرتز بهره می برد که به شکل چشمگیری از همتای سونی (یا به عبارت دیگر، پلی استیشن 4 پرو) بیشتر است. اسکورپیو ماژول های حافظه GDDR5 خود را روی رابط 384 بیتی GDDR5 به اجرا در می آورد که آن نیز از 12 کانال 32 بیتی بهره می برد. هر ماژول، با فرکانس کاری 6.8 گیگاهرتز فعالیت می کند که در نهایت، پهنای باند را به 326 گیگابایت بر ثانیه می رساند.

همانطور که گفته شد و در جدول بالا دیده می شود، حافظه اسکورپیو برابر با 12 گیگابایت است. 8 گیگابایت از این حافظه در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد و 4 گیگابایت باقی مانده، برای سیستم رزرو شده است. ناگفته نماند که حافظه رزرو اسکورپیو، یک گیگابایت از اکس باکس وان استاندارد بیشتر است که مطمئناً به اجرای داشبورد کنسول با رزولوشن واقعی 4K ارتباط دارد.

در حال به روزرسانی…

The post appeared first on .

اولین اطلاعات از پروژه اسکورپیو؛ کنسول 6 ترافلاپی مایکروسافت [در حال به روزرسانی]