حقایق ناگفته!

چند روزی است که از انتشار مقاله تحلیلی سایت Polygon می گذرد و نکات بسیار جالب و با اهمیتی در این مقاله آشکار شده است.

برای مطالعه ترجمه قسمت اول مقاله سایت polygon در سایت پردیس گیم

برای مطالعه اصل مقاله در سایت polygon

این مقاله تحلیلی و مفصل که به شکل بسیار خوبی تحریر گشته است، دارای بخش های مختلفی است. قصد من از نوشتم این مقاله فقط و فقط بررسی جنبه های مختلف مطرح شده در این مقاله است. برخی نکات مطرح شده در این مقاله به حدی جدی و چالش برانگیز بودند که مرا مجبور به نوشتن مقاله ای در این باب کرد.

حقایق ناگفته 1 550x321 حقایق ناگفته!

بگذارید از شروع این مقاله شروع کنم که با سخنان رهبر ایران آغاز می شود. و توضیح می دهد که در یک بازی خاص، چگونه به کشورهایی چون اسراییل و آمریکا حمله صورت می گیرد و چرایی ساخت این بازی از زبان سازندگان شرح داده شده است.نکته مهم در این بخش این بود که نگارنده مقاله در خصوص تولیدات ساخته شده در ایران همچنین نظری دارد:

اکثر بازیهایی که در ایران تولید می شود با بخشی از سیاست و ایدئولوژی های دولت مثل برنامه ی هسته ای ، درگیریهای منطقه ی خاورمیانه و انقلاب اسلامی سال 1979 درگیر است. در آن سال یعنی 1979 ، انقلابی بزرگ در ایران برای سرنگونی حکومت سلطنتی و جایگزینی آن با جمهوری اسلامی صورت گرفت و در همان دوران انقلابیون بنا به دلایلی 52 آمریکایی مربوط به سفارتخانه را برای یکسری مسائل دیپلماتیک به گروگان گرفتند که این سرآغازی بود برای تحریم های آمریکا علیه ایران و…

حال شاید در سال های اولیه بازیسازی در ایران، این نکته تا بخشی درست بود، اما در حال حاضر بازی های سفارشی ساز که با هدف ایدئولوژی های خاص حکومت ساخته می شوند به شدت کاهش یافته است!(دلیل این رخداد به خاطر ضعف فنی برخی از این دست محصولات و زده شدن گیمر ایرانی از تجربه این دست محصولات است!)

حال می رسیم به بخش اصلی مقاله نگارش شده در  سایت Polygon یعنی کلیت بازیسازی در ایران و نقش بنیاد در بازیسازی کشور. در بخش ابتدایی قسمت سکانس اول : بازار گیم ایران به معرفی مدیر سابق بخش بازرگانی بنیاد ملی بازی های رایانه ای می پردازد .

حقایق ناگفته 2 546x340 حقایق ناگفته!

آقای احمد احمدی مدیر بخش بازرگانی بنیاد بازیهای ویدئوی و کامپیوتری ایران با توجه به نقش پرنگش در برقراری ارتباط با بازار جهانی، حکم سفیر صنعت بازیهای ویدئویی ایران را دارد.

تا اینجا کار می دانیم که آقای احمدی مدیر بخش بازرگانی بنیاد ملی بازی های رایانه ای بوده اند و همچنین به نوعی حکم سفیر صنعت بازیهای ویدئویی ایران را بازی می کرده اند.در ادامه این مصاحبه در خصوص شرایط بی نظیر بازار بازی های رایانه ای در کشور گفته می شود که می توانید با مراجعه به متن اصلی مقاله مطالعه فرمایید.در قسمتی دیگر از این مصاحبه، آقای احمدی در خصوص صحبت خود با یکی از مدیران فروش و بازاریابی شرکت EA در نمایشگاه GamesCom می گوید:

با توجه به وجود بازار سیاه و غیر رسمی بازیهای خارجی در ایران و طبق آمار بنیاد ، من در رابطه با فروش 5 میلیون نسخه ای عنوان PES 2013 با یکی از مدیران فروش و بازاریابی شرکت EA در نمایشگاه GamesCom صحبت کردم و او به من گفت که این باورنکردنی است. شاید فکر کنید این دزدی یا بازارسیاه است اما چنین آماری از طرفی حاکی از این است که در ایران سبک های ورزشی یکی از پرطرفدارترین سبک های مورد علاقه ی گیمرهاست.

این صحبت ها از جایی حایز اهمیت می شوند که آقای احمدی به قول نگارنده این مقاله، سفیر بازی های رایانه ایران است و وقتی شما از طرف یک کشور در محفل یا گردهمایی بین المللی حاضر می شوید باید مواردی را لحاظ کنید.این موارد به ظاهر کوچک امکان دارد در آینده جمع کثیری را تحت تاثیر خود قرار دهد. به کلیه این موارد می گویند اخلاق دیپلماتیک !

حقایق ناگفته۴ 550x293 حقایق ناگفته!

شما از طرف ایران در نمایشگاه بین الملی GamesCom حاضر شده اید و به یکی از مدیران عالی رتبه شرکت EA به جای دادن القا تصور مثبت از ایران، گفته اید که این مقدار بازی pes شرکت کونامی، به صورت بازار سیاه یا قاچاق ! مورد مبادله قرار می گیرد!!!! این چه سیاستی بوده که شما اجرا کرده اید؟؟؟!!!! شما به دنبال تبلیغ برای بازار ایران بوده اید یا ضد تبلیغ؟ شما می توانستید آمار دقیق گیمر های ایرانی و موارد دیگر را ارائه دهید.(البته شاید این کار را هم انجام داده اید) شاید بگویید برای همین آمار بازی این شرکت یعنی فیفا را مثال نزدم، ولی باید به شما بگویم این سیاست کاملا نادرستی بوده است.شاید شنیده باشید که، هر راست نباید گفت! این دست اقدامات باعث می شود هیچ وقت، پابلیشر بین المللی جاضر به جضور در ایران نشود! (حداقل در این چند سال )به نظر شما یک مقام رسمی کشور ، با رایزنی با هر نهاد و کشوری، تمام حقایق موجود یک موضوع را بیان می کند و یا با سانسور هوشمندانه واژگان به کاررفته در کلام خود، اهداف خود را پیگیری می کند؟ کاش در زمان مدیریت خود کمی محافظه کارانه تر با شرکت های خارجی برخورد می کردید. واقعا فکر می کنید مدیران ارشد EA از واقعیت بازار ایران بی خبرند؟؟؟

و سوال مهم، واحد بازرگانی بنیاد و اساسا کل مجموعه بنیاد چرا بعد از سالها حضور جدی در نمایشگاه های خارجی، نتوانست دست آوردی داشته باشد؟(حداقل دست آورد جدی)

اگر پاسخ به این سوال منوط به تحریم های اقتصادی است، سوال مهم تر اینجا شکل می گیرد با که دانستن نداشتن دستاوردی به خاطر تحریم و…، چرا هر سال بنیاد هزینه زیادی برای حضور قدرتمند برای برخی از این دست نمایشگاه ها می کند؟بهتر نیست به جای صرف هزینه زیاد، تنها افرادی از بازیسازان از طرف بنیاد، برای معرفی بازی های خود به این دست نمایشگاه ها فرستاده شوند؟آیا کمبود بودجه شما، نیازمند مدیریت مالی اصولی نیست؟

حقایق ناگفته2 550x320 حقایق ناگفته!

گفتن آمار دقیق نسخه های غیرقانونی بیشتر شبیه ضد تبلیغ بوده تا تبلیغ!!!در بخش دیگری از این مقاله، به بنیاد و نوع فعالیت این سازمان اشاره می شود، همچنین در خصوص بازی گرشاسب از اولین بازی های بزرگ و با کیفیت ایرانی صحبت می شود ودر قسمتی دیگر از این مقاله، آماری داده می شود که با توجه به آشنایی نزدیک با سازندگان این بازی غیر واقع به نظر می رسد:

با توجه به اینکه گرشاسپ اولین شاهکار صنعت گیم ایران به حساب می آید پس کاملاً آشکار است که اکثر توسعه دهندگان ایرانی از این عنوان به مراتب یادکنند. عنوان گرشاسپ – Garshasp توسط استودیوی فن افزار شریف با بودجه ای 400 هزار دلاری توسعه و ساخته شد و داستان آن ریشه در فرهنگ و تاریخ فارسی دارد. این بازی موفق به فروش 300 هزار کپی در داخل ایران شد و با قرار گرفتن در شبکه ی Steam حتی فروش خود را از این میزان افزایش داد. منتقدان خارجی این عنوان را یک نسخه ی نیمه تقلیدی از عنوان God of War دانستند اما برای کاربران داخل ایران این بازی مسیری جدید برای صنعت بازیهای ویدئویی بود.

حقایق ناگفته۵ 550x322 حقایق ناگفته!

با توجه به این متن و آماری که بنیاد در اختیار نویسنده سایت Polygon قرار داده است، بازی گرشاسب با بودجه 400 هزار دلاری ساخته شده است! درصورت فرض دلار آن زمان  (حدود سال 91) و فرض آزاد بودن دلار آن زمان(3000 هزار تومان) یعنی سازندگان بازی گرشاسب حدود یک میلیارد دویست میلیون دریافتی داشته است!!!! حتی با فرض دلار 1000 تومان که به فراموشی سپرده شده است! می شود 400 میلیون تومان! در صورتی که طبق اطلاعات ما کل مبلغ ساخت بازی گرشاسب از 300 میلیون تجاوز نمی کرد. هنوز به یاد دارم که شرکت سازنده گرشاسب برای گرفتن مبلغی اضافه تر چقدر با بنیاد ملی دچار درگیری شد! شاید اگر واقعا مبلغ حدودی ۴۰۰ هزار دلار به این پروژه داده می شد ما شاهد گرشاسبی با کیفیت تر می بودیم!

حال بخش دیگری از این مصاحبه که با مدیریت تولید و حمایت بنیاد ملی بازی، آقای دکتر آشتیانی صورت گرفته است:

آقای مهرداد آشتیانی نایب رئیس بخش تولیدات بنیاد بازیهای ویدئویی ایران در رابطه با کار بنیاد خاطر نشان می کند که بنیاد مکانی برای بیرون آمدن ایده های نو نیست ، بلکه بنیاد همانند ناشران به ایده های شما نگاه خواهد کرد و اگر ایده مورد قبول و پذیرش واقع شد از حمایت مالی برخوردار می شود.

وی همینطور اذعان داشت که “بنیاد یک سازمان غیر دولتی است که زیر نظر وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی ایران در سال 2007 تاسیس شد و کار آن آموزش و راهنمایی توسعه دهندگان و از طرف دیگر نظارت بر بازار فروش بازیهاست همچنین تعیین رتبه و درجه سنی مخاطبین محصولات سرگرمی مثل سازمان ESRB آمریکا و برگزاری نشست های آموزشی برای تربیت توسعه دهندگان نسل آینده و برگزاری جشواره هایی برای تجلیل از افراد برتر در این صنعت از دیگر اقداماتی است که این سازمان در آن فعالیت خواهد کرد البته اخیراً بدلیل کمبود بودجه برگزاری جشواره ها لغو شده است.”

 حقایق ناگفته۶ 550x309 حقایق ناگفته!

هنوز بعد از چند سال از تاسیس این نهاد ، هویت اصلی این نهاد مشخص نیست ! غیر دولتی بودن یا دولتی بودن این نهاد خاص همچنان مشخص نیست. این نهاد سالیانه دارای بودجه مشخصی از دولت است و همواره دم از متولی بودن گیم کشور می زند. این در صورتی است اگر که به سایت انگلیسی بنیاد مراجعه کنید متوجه خواهید شد انگار طوری وانمود می شود که بنیاد ملی بازی های رایانه ای یک NGO(نهاد مردم نهاد) بوده و به دنبال حمایت و کمک به بازیسازان ایرانی است! سوال مهم اینجاست آخر بنیاد چه نوع نهاد یا سازمانی است؟؟؟؟ در این چند وقت گذشته اکثر اخبار منتشر شده از بنیاد حول دو محور کلی بوده است:

۱- نداشتن اعتبار و کمبود بودجه(اکثر تمام مصاحبه مدیران ارشد بنیاد در این خصوص است!)

۲- اینکه بعضا بازی های رایانه ای چقدر مخرب هستند و در بازی X خارجی چه نکاتی نهفته است!(در آخرین مستند منتشر شده در صدا و سیما، که اتفاقا روابط عمومی بنیاد ملی هم خبرش را در کانال منتسب به خود در تلگرام منتشر کرد، معلوم شد که سیاست کلی بنیاد ملی انگار ضد بازی های رایانه ای است و نه ترویج و بسط آن!)

بنیاد در چند سال اخیر حرکات مثبت بسیاری داشته است اما آیا تمام مشکلات بازی های رایانه ای کشور بودجه ناکافی است که همواره در کلام مدیران ارشد بنیاد متصور است؟ واقعا با همین بودجه دریافتی نمی توان برخی سیاست ها را اجرایی کرد؟آیا مدیریت مالی به درستی در بنیاد اجرایی می شود؟ اینجا مکانی برای گفتن بسیاری از موارد مثبت و منفی سیاست های بنیاد در چند سال اخیر نیست ولی می توان به این مورد اشاره کنم همواره حقایق گفته نمی شود و حقایق ناگفته زیادی همواره مطرح است!!! شاید واقعیت ها آن چیزی که می بینیم نباشد! اگر به جای شرکت با تمام قوا در نمایشگاه های خارجی، سیاست دیگری اجرا می شد، حال شاهد رشد بیشتر بازیسازی در کشور نمی بودیم؟

بیایید با طرح این سوال به این مقاله پایان دهم. چند سال از شروع جدی بازیسازی در کشور می گذرد و چندسال از تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای می گذرد. آیا واقعا بازیسازی ایران در حال پیشرفت است و آیا ایران در حال صنعتی شدن در بخش بازی های رایانه ای است؟؟؟

همه مشکلات به بنیاد مربوط نیست، ولی بنیاد ملی بازی های رایانه ای بهتر است به جای زیبا جلوه دادن شرایط موجود بازیسازی کشور و یا گله کردن مداوم به خاطر اعتبارات ناکافی، به فکر اجرا سیاست های درست و حیاتی در این برهه باشد.

مقاله سایت Polygon نشان داد که حقایق ناگفته زیادی وجود دارد!

در انتها تشکر از سایت پردیس گیم برای ترجمه این مقاله مهم.

حقایق ناگفته!

 

نوشته حقایق ناگفته! اولین بار در GameEMag پدیدار شد.

cars

بکلینک