چالش بعدی دیپ مایند در گیمینگ: آیا هوش مصنوعی می تواند پیروز StarCraft II شود؟

دیپ مایند یک شرکت بریتانیایی فعال در زمینه هوش مصنوعی است که چندی قبل توسط گوگل خریداری شد. اگر خاطرتان باشد هوش مصنوعی ارائه شده توسط این کمپانی با نام آلفاگو پیشتر توانست با شکست لی سه-دال قهرمان جهانی بازی Go نامش را در صنعت علوم رایانه دنیا مطرح نماید.

در مورد Go هم باید بگوییم یک بازی تخته چینی است که رسیدن به درجه استادی در آن برای کامپیوترها بسیار دشوار است چراکه کنار زدن پیچیدگی ناشی از قواعد ساده آن نیازمند سطح بالایی از بینش است اما در هر صورت آلفاگو توانست با بهره گیری از سیستم انقلابی خود که برپایه شبکه های عصبی و یادگیری ماشینی توسعه یافته این پیچیدگی را کنار بزند.

حالا دیپ مایند توجه خود را معطوف به بازی تازه ای کرده که چالشی به مراتب بزرگ تر را پیش رویش قرار می دهد: StarCraft II. این عنوان استراتژیک آنی که توسط شرکت Blizzard Entertainment ساخته شده یکی از محبوب ترین بازی هایی است که در سطح حرفه ای در اقصی نقاط دنیا دنبال می شود.

حالا Blizzard وارد همکاری تازه ای با دیپ مایند شده تا این بازی را در قالب یک محیط تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهد و این خبر نیز چندی قبل در جریان کنفرانس سالانه آن مطرح شد.

Oriol Vinyals یکی از محققان دیپ مایند که زمانی هم جزو بازیکنان رده بالای این بازی در اسپانیا بوده در این باره گفت: StarCraft یک محیط تست جالب را برای تحقیقات کنونی در زمینه هوش مصنوعی فراهم می آورد زیرا گذرگاهی به در هم ریختگی ها و آشوب دنیای واقعی است. مهارت  های مورد نیاز برای پیشرفت یک بازیکن در محیط بازی و استادی در آن در نهایت می توانند به دنیای واقعی انتقال داده شوند.

در مورد خود StarCraft هم باید بگوییم یک بازی استراتژیک پیچیده است که بخش های مختلفی نظیر مدیریت منابع، جستجو و تفحص و همچنین تاکتیک های نبرد دارد و برخلاف Go، بازیکنان آن نمی توانند کل محیط بازی را به یکباره ببینند؛ بدان معنا که اطلاعات اندکی در اختیارشان قرار می گیرد تا براساس آن حرکات بعدی شان را برنامه ریزی نمایند.

نکته مهمی که در رابطه با Go وجود دارد این است که می توانید هر حرکتی را روی تخته ببینید و در نتیجه یادگیری فرایند بازی در آن برای کامپیوترها ساده تر خواهد بود.

سیستم هوش مصنوعی کنونی StarCraft II برپایه اصولی کاملا متفاوت از دیپ مایند کار می کند. این سیستم به صورت کاملا دستی طراحی و توسعه یافته و می تواند با سطوح مختلفی از دشواری کار کند.

سیستم یاد شده همچنین در سطحی نابرابر با انسان فعالیت می کند زیرا به اطلاعاتی دسترسی دارد که برای انسان فراهم نیستند و برای نمونه می تواند در هر لحظه فرامینی را برای تمامی واحدها (حتی آنها که در صفحه نمایش داده نمی شوند و خارج از نقطه دیدش هستند) ارسال نماید. چالشی که پیش روی بلیزارد قرار دارد ایجاد نوعی بازیکن مبتنی بر هوش مصنوعی برای این بازی است که ضمن قوی تر بودن از انسان با محدودیت های یکسانی نیز دست و پنجه نرم کند.

این بازی را می توان چالشی بی سابقه برای دیپ مایند هم دانست چراکه کمپانی مذکور پیشتر به هوش مصنوعی خود بازی آتاری را یاد داده بود و حالا بر آن شده تا چالش یک بازی سنگین گرافیکی را پشت سر بگذارد.

Vinyals در این باره می گوید: به لطف مسائلی که در بازی StarCraft II پیش روی کاربران قرار می گیرد فرصت های بسیار هیجان انگیزی برای پیشبرد تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی فراهم خواهد شد.

با در نظر داشتن همین مساله، Blizzard و DeepMind در نظر دارند در سه ماهه نخست سال آینده محیطی را ارائه نمایند که دسترسی به آن برای هر محقق فعال در زمینه هوش مصنوعی فراهم باشد. اینترفیس تازه این محیط نیز گرافیک بازی را به ساده ترین سطح آن می رساند تا انتقالش به سیستم های یادگیری ماشینی ساده تر شود. در عین حال یک API اختصاصی نیز کارکردی مشابه به بات هایی قبلی را از خود به نمایش می گذارد که داده های مورد نیازشان را از بازی می گیرند.

اضافه نماییم که دو شرکت دیپ مایند و Blizzard اعلام نموده اند که هنوز تا رسیدن به مرحله ای که یک بازیکن حرفه ای StarCraft (با بهره گیری از هوش مصنوعی) را ارائه دهند زمان زیادی باقیست اما در عین حال یادآور شده اند که موفقیت آلفاگو به مراتب زودتر از زمانی که انتظارش می رفت محقق گردید.

The post appeared first on .

چالش بعدی دیپ مایند در گیمینگ: آیا هوش مصنوعی می تواند پیروز StarCraft II شود؟

دیپ مایند یک شرکت بریتانیایی فعال در زمینه هوش مصنوعی است که چندی قبل توسط گوگل خریداری شد. اگر خاطرتان باشد هوش مصنوعی ارائه شده توسط این کمپانی با نام آلفاگو پیشتر توانست با شکست لی سه-دال قهرمان جهانی بازی Go نامش را در صنعت علوم رایانه دنیا مطرح نماید.

در مورد Go هم باید بگوییم یک بازی تخته چینی است که رسیدن به درجه استادی در آن برای کامپیوترها بسیار دشوار است چراکه کنار زدن پیچیدگی ناشی از قواعد ساده آن نیازمند سطح بالایی از بینش است اما در هر صورت آلفاگو توانست با بهره گیری از سیستم انقلابی خود که برپایه شبکه های عصبی و یادگیری ماشینی توسعه یافته این پیچیدگی را کنار بزند.

حالا دیپ مایند توجه خود را معطوف به بازی تازه ای کرده که چالشی به مراتب بزرگ تر را پیش رویش قرار می دهد: StarCraft II. این عنوان استراتژیک آنی که توسط شرکت Blizzard Entertainment ساخته شده یکی از محبوب ترین بازی هایی است که در سطح حرفه ای در اقصی نقاط دنیا دنبال می شود.

حالا Blizzard وارد همکاری تازه ای با دیپ مایند شده تا این بازی را در قالب یک محیط تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهد و این خبر نیز چندی قبل در جریان کنفرانس سالانه آن مطرح شد.

Oriol Vinyals یکی از محققان دیپ مایند که زمانی هم جزو بازیکنان رده بالای این بازی در اسپانیا بوده در این باره گفت: StarCraft یک محیط تست جالب را برای تحقیقات کنونی در زمینه هوش مصنوعی فراهم می آورد زیرا گذرگاهی به در هم ریختگی ها و آشوب دنیای واقعی است. مهارت  های مورد نیاز برای پیشرفت یک بازیکن در محیط بازی و استادی در آن در نهایت می توانند به دنیای واقعی انتقال داده شوند.

در مورد خود StarCraft هم باید بگوییم یک بازی استراتژیک پیچیده است که بخش های مختلفی نظیر مدیریت منابع، جستجو و تفحص و همچنین تاکتیک های نبرد دارد و برخلاف Go، بازیکنان آن نمی توانند کل محیط بازی را به یکباره ببینند؛ بدان معنا که اطلاعات اندکی در اختیارشان قرار می گیرد تا براساس آن حرکات بعدی شان را برنامه ریزی نمایند.

نکته مهمی که در رابطه با Go وجود دارد این است که می توانید هر حرکتی را روی تخته ببینید و در نتیجه یادگیری فرایند بازی در آن برای کامپیوترها ساده تر خواهد بود.

سیستم هوش مصنوعی کنونی StarCraft II برپایه اصولی کاملا متفاوت از دیپ مایند کار می کند. این سیستم به صورت کاملا دستی طراحی و توسعه یافته و می تواند با سطوح مختلفی از دشواری کار کند.

سیستم یاد شده همچنین در سطحی نابرابر با انسان فعالیت می کند زیرا به اطلاعاتی دسترسی دارد که برای انسان فراهم نیستند و برای نمونه می تواند در هر لحظه فرامینی را برای تمامی واحدها (حتی آنها که در صفحه نمایش داده نمی شوند و خارج از نقطه دیدش هستند) ارسال نماید. چالشی که پیش روی بلیزارد قرار دارد ایجاد نوعی بازیکن مبتنی بر هوش مصنوعی برای این بازی است که ضمن قوی تر بودن از انسان با محدودیت های یکسانی نیز دست و پنجه نرم کند.

این بازی را می توان چالشی بی سابقه برای دیپ مایند هم دانست چراکه کمپانی مذکور پیشتر به هوش مصنوعی خود بازی آتاری را یاد داده بود و حالا بر آن شده تا چالش یک بازی سنگین گرافیکی را پشت سر بگذارد.

Vinyals در این باره می گوید: به لطف مسائلی که در بازی StarCraft II پیش روی کاربران قرار می گیرد فرصت های بسیار هیجان انگیزی برای پیشبرد تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی فراهم خواهد شد.

با در نظر داشتن همین مساله، Blizzard و DeepMind در نظر دارند در سه ماهه نخست سال آینده محیطی را ارائه نمایند که دسترسی به آن برای هر محقق فعال در زمینه هوش مصنوعی فراهم باشد. اینترفیس تازه این محیط نیز گرافیک بازی را به ساده ترین سطح آن می رساند تا انتقالش به سیستم های یادگیری ماشینی ساده تر شود. در عین حال یک API اختصاصی نیز کارکردی مشابه به بات هایی قبلی را از خود به نمایش می گذارد که داده های مورد نیازشان را از بازی می گیرند.

اضافه نماییم که دو شرکت دیپ مایند و Blizzard اعلام نموده اند که هنوز تا رسیدن به مرحله ای که یک بازیکن حرفه ای StarCraft (با بهره گیری از هوش مصنوعی) را ارائه دهند زمان زیادی باقیست اما در عین حال یادآور شده اند که موفقیت آلفاگو به مراتب زودتر از زمانی که انتظارش می رفت محقق گردید.

The post appeared first on .

چالش بعدی دیپ مایند در گیمینگ: آیا هوش مصنوعی می تواند پیروز StarCraft II شود؟