تجربه ما از Battlerite
تجربه ما از Battlerite (نسخه Early Access)
“به قلم Matt Cox از وبسایت RockPaperShotgun”
اگر از Teamfightهایی که بعد از 30 دقیقه جمعآوری پول و خریدن آیتمهای مختلف در یک بازی MOBA بوجود میآمد خوشتان میآید، من به شما اطمینان میدهم که شما عاشق Battlerite خواهید شد. حقیقتا این جمله بسیار بلند پروازانه است اما واقعیت دارد. Battlerite آن نبردها را تبدیل به مچهایی 10-15 دقیقهای و نفس گیر کرده که دانایی و سرعتعمل بطور مساوی مهم هستند. حتی اگر شما یک به بازیهای MOBA علاقهای نداشته باشید، این بازی باز هم ممکن است شما را جذب خود کند.
بازی Battlerite از Stunlock Studio، ادامهی بازی Bloodline Champions میباشد که از نظر پایه و اساس شبیه به یکدیگر می باشند و حتی از نظر Championها هم تشابههایی دیده میشود. این بدین معنی است که Battlerite اثری است که در آن شما در تیم خود در برابر تیم حریف بوسیله قابلیتهای Champion خود مبارزه میکنید. این بازی در دو حالت 2v2 یا 3v3 قابل بازی است. هر شش Champion قابلیت خاص خود را دارد که این شامل یک قابلیت Ultimate که بسیار قدرتمند است نیز میشود البته Ultimate هر Champion نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد که با استفاده کردن دیگر قابلیتها بدست میآید. علاوه Ultimate، قابلیت دیگری نیز در همهی Championها وجود دارد که از انرژی شما میکاهد و تا حدی قدرتمند است. همچنین دو قابلیت EX نیز وجود دارند که برای فعال شدن به انرژی نیاز دارند که معمولا نوع دیگری از قابلیت معمولی شما هستند. قابلیتهای EX یک به نوعی الهام گرفته شده از بازیهای فایتینگ مانند Street Fighter میباشد و کاملا هم درست از آن استفاده شده است. در ابتدای هر راند از بازی شما میتوانید یک Battlerite را از بین سه تای موجود انتخاب کنید که هرکدام قابلیتهای شما را بهبود میبخشند.
به هیچ وجه نمیتوان پیچیده بودن چیزه ارا در هنگام شروع بازی برای اولین بار انکار کرد. حتی کسانی که سالها بازی هایی مانند Dota/League of Legends/Smite و دیگر MOBAهارا بازی میکردند در ابتدا حس عجیبی خواهند داشت. بعد از اجرای بازی حسی داشتم که انگار به گذشته و هنگامی که برای اولین بار DOTA 2 را اجرا کردم پرتاب شدهام و در حال یاد گرفتن یک هیرو هستم. بخش آموزشی بازی بسیار خوب کار شده است و تا حد بسیار خوبی ساز و کار بازی با یکی از Championها را به شما یاد میدهد اما برای یاد گرفتن کامل بازی شما باید در مورد ساز و کار تمامی Championها چیز اندکی در ذهن داشته باشید. مطمئنا اولین مچهای خود را خواهید باخت و همچنین با انتخاب یک Champion جدید به احتمال زیاد باخت را تجربه خواهید کرد.
البته باختن در این بازی چندان ناراحت کننده نیست و حتی میتواند بسیار جالب نیز باشد! برخلاف مچهای یک ساعتهی Dota، در Battlerite شما تنها پس از 10 دقیقه وارد یک مچ دیگر خواهید شد و اینبار سعی میکنید که به خود یادآوری کنید که از آن قابلیت که هیچوقت استفاده نمیکردید استفاده کنید. هیچ نگرانی در مورد خرید آیتمها و همچنین XP قهرمان شما وجود ندارد، این بدین معنی است که شما به همان اندازه که دشمنتان قدرتمند است، قدرتمند هستید.
بدلیل اینکه هر قابلیت شما ( و همهی ضربههای معمولی ) یک Skill Shot (به قابلیتهایی که هدف مشخصی ندارند و با توجه به نشانگر ماوس عمل میکنند) هستند، آن حرکاتی که نبرد را بر میگردانند بسیار شایعتر خواهند شد. صد البته هر Champion حداقل یک قابلیت تحرکی دارد که باعث میشود که جاخالی دادنهای ماهرانه هم در بازی وجود داشته باشند. همچنین بعد از مرگ نیز نگاه کردن به دو بازیکن که در حال رقصی مرگبار برای بردن راند هستند بسیار لذت بخش است. توسعهدهندگان بازی گفتهاند که زمانی که جامعه بازی آنها بزرگتر شد به دنبال وارد شدن به esports نیز هستند.
اما بگذارید کمی در مورد Championها صحبت میکنیم. حقیقتا یک لاینآپ متنوع است: از دوزیستی مخفیکار گرفته تا ارواح، هفت تیر کشان، ترولها و… چیز جالب این است که من هنوز Championئی را پیدا نکردم که از بازی کردن با آن لذت نبرم که قطعا قابل توجه است از آنجایی که در DOTA با تعداد هیروهای کمی بازی میکنم. علیرغم چیزی که همیشه در بازیهای MOBA انتخاب میکنم یعنی هیروهای Damage Dealer و چابک، متوجه شدم که بازی کردن با شخصیتهایی با کلاس Tank مانند و حتی آنهایی که نقش Support را دارند، نیز بسیار لذت بخش است. این بدین دلیل است که هر شخصیت در این بازی به نوعی المانهای وارد کردن ضربه را دارد و همچنین همهی آنها توانایی دفاع از خود در زمانی که در برابر یک شخصیت دمیج قرار میگیرند را دارند. همچنین بهبود میزان سلامتی یاران خود کار بسیار سختی است زیرا شما باید بطور دقیق قابلیتهای Healing خود را برروی یار خود قرار دهید.
هسته بازی بسیار خوب کار شده است و Battleriteها نیز مانند شکر و تخم مرغ روی شیرینی هستند. انتخاب تنها یکی از کارتها در ابتدای هر راند یک انتخاب استراتژیک میباشد. آیا شما میخواهید یکی از قابلیت های شما بتواند دوبرابر به شما سلامتی بدهد؟ یا اینکه میخواهید در هنگام ناپدید شدن 15 درصد سریعتر حرکت کنید؟ بسیاری از Championها بین Battleriteهای مختلف روش کار متفاوتی دارند که یاد گرفتن آن نیز مهم است.
طراحی خوب بازی اینجا به اتمام نمیرسد. تمامی اعداد میزان ضربه به دشمنان پایین است تا فهمیدن میزان قدرتمندی هر قابلیت و همچنین تاثیر Battleriteها برروی آن برایتان راحت تر شود. میزان سلامتی Championها یک نقطه بسیار عالی میان “بطور کسل کنندهای زیاد” و “قابل انفجار به یک ضربه” میباشد، که مانع ایجاد نبردهایی آهسته میشود و در عین حال باعث میشود احساس کنید قابلیتها تاثیرگذار هستند. مپ بازی کوچک است اما نه بسیار کوچک. یک Orb در وسط نقشه وجود دارد که به تیمی که آنرا نابود کند پاداشهایی میدهد.
حال این سوال پیش میآید که چه چیزهایی باید بهبود بیابند؟ برای یک بازیی که تازه کار خود را شروع کرده است و هماکنون در حالت Early Access عمومی قرار دارد، تنها تعداد کمی مشکل وجود دارد. در ابتدا باید گفت که فِلِشهایی که نشان میدهد بازیکنان در کجا قرار دارند بسیار کوچک هستند و من بعد از چندین ساعت بازی کردن تازه متوجه آنها شدم. همچنین بخش آموزشی پرجزئیاتتری نیز باید وجود داشته باشد تا مکانیک Orbها و همچنین همکاری بین قابلیتهای Championهای مختلف را نشان بدهد: مانند دانستن اینکه استفاده از چندین قابلیت مختلف بطور همزمان چه تغییر بزرگی ایجاد خواهد کرد. همچنین بخش چت بازی بطور عجیبی حالت نزاع دارد و بهتر است یا چت را غیر فعال کرده یا با دوستانتان بازی کنید. در کل راحت تر کردن بازی برای کسانی که تاکنون تجربه ای از بازیهای MOBA نداشتند بسیار خوب میتواند باشد. با این حال با چند ساعت بازی کردن به سادگی میتوان ساز و کار بازی را یاد گرفت.
سخن آخر
Battlerite یک بازی MOBA متفاوت است. اگر از مدت زمان صرف شده برای Last hitکردن Creep ها در بازیهایی مانند DOTA 2/League of Legends/Heroes of Storm، خسته شدید ولی در عین حال عاشق نبردهای پرتنشی هستید که بعد از 30 دقیقه فارم کردن بین هیروها بوجود میآمد، پس Battlerite برای شما ساخته شده است! توصیه میکنیم این تجربه فوقالعاده را از دست ندهید.
ترجمه: امیرشایان بالایی
آخرین دیدگاهها